Gå til innhold

Naar er barna store nok til aa gaa ut alene?


Gjest Angela25

Anbefalte innlegg

Gjest Angela25

Dattera mi gaar i 2 klasse, og skolen ligger 5 minutter (gaa-avstand) unna. Jeg folger henne alltid til og fra skolen, og jeg ser andre foreldre gjore det samme, faktisk for barn opp til 12 aars alder.

Jeg husker da jeg vokste opp, saa pleide jeg og vennene leke ute alene. Vi kunne gaa noksaa langt unna heimen ogsaa, eller vi dro ned i fjaera og leita etter krabber o.l.:-) Dette fra vi var 4-5 aar gammel +

Vi gikk ogsaa alene til skolen, og det tok oss godt og vel 40 minutter en vei! Dette fra vi gikk i 1.klasse.

Jeg ville aldri slippet jenta mi alene ute slik det var i min generasjon, altsaa i midten av 1980-aarene. Naa jeg tenker jeg ikke utom husveggen, men altsaa aa gaa langt unna, krysse trafikkerte veier, o.l.

Tenkte at til neste hoest, skal jeg se om hun kan gaa alene til skolen. Er det fortidlig? Hun har 3 trafikkerte veier hun maa krysse... Hva tenker dere om dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sønnen min har lekt alene ute siden han var rundt 4, hvis jeg ikke husker helt feil.

Han ble fulgt til skolen første del av 1.klasse, men har gått alene (eller sammen med kompiser) siden det. Det vil si, jeg fulgte ham en uke eller to i 2.klasse også, da var det jo så leeenge siden sist han hadde gått den veien, men så ville han helst gå uten mammafølge.

Må legges til at vi bor i et rimelig oversiktlig og trafikktrygt område, og at han er ganske pliktoppfyllende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ringerikskringla

vi har ei jente som går 2 klasse.Det er vel en 15 minutter og gå til skolen.Hun blir kjørt til fordi vi alikevel må kjøre ei til barnehagen.Men hun går hjem igjen hver eneste dag og det har hun gjort fra dag 1 i 1 klasse.Hennes beste veninne bor ca 15 minutter fra oss og hun sykler eller går dit hver dag.Jeg har ingen betenkligheter med og la henne gjøre dette.Nå er min datter ei som elsker og sykle,gå,løpe og om jeg henter henne med bil på skolen blir hun sur fordi hun vil gå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener å huske at du ikke bor i Norge -kanskje tilstandene er anderledes der du bor?

JEntene mine har lekt ute i hagen fra de var 2 og 3 år gamle. (Jeg holdt øye med dem i vinduene, og hagen er stor og skjermet med svært lite trafikk utenfor.)

Nå går de i 1. og 3. klasse, og går til og fra skolen flere ganger i uka. Det er ca 1 km å gå hver vei. De må krysse 1 trafikert vei, og en lite trafikert vei - og dette går helt fint.

Hun som er eldst gikk alene noen ganger i 1. og 2. klasse, men jeg lar dem gå oftere nå som de er 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela25

Mener å huske at du ikke bor i Norge -kanskje tilstandene er anderledes der du bor?

JEntene mine har lekt ute i hagen fra de var 2 og 3 år gamle. (Jeg holdt øye med dem i vinduene, og hagen er stor og skjermet med svært lite trafikk utenfor.)

Nå går de i 1. og 3. klasse, og går til og fra skolen flere ganger i uka. Det er ca 1 km å gå hver vei. De må krysse 1 trafikert vei, og en lite trafikert vei - og dette går helt fint.

Hun som er eldst gikk alene noen ganger i 1. og 2. klasse, men jeg lar dem gå oftere nå som de er 2.

Takk for svar:-)

Ja, vi bor i Spania. Vi bor i en by, men skolen og hjemmet ligger litt utafor selve byen. Likevel er jeg litt nervoes for aa slippe henne alene, men kanskje undervurderer jeg henne...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela25

vi har ei jente som går 2 klasse.Det er vel en 15 minutter og gå til skolen.Hun blir kjørt til fordi vi alikevel må kjøre ei til barnehagen.Men hun går hjem igjen hver eneste dag og det har hun gjort fra dag 1 i 1 klasse.Hennes beste veninne bor ca 15 minutter fra oss og hun sykler eller går dit hver dag.Jeg har ingen betenkligheter med og la henne gjøre dette.Nå er min datter ei som elsker og sykle,gå,løpe og om jeg henter henne med bil på skolen blir hun sur fordi hun vil gå...

Hehe:-) Det er positivt at hun er saa aktiv! Jenta mi er litt mer skeptisk av seg for aa gaa alene, eller vaere alene...Men jeg vet ikke om hun har det fra meg... Man horer saa mye rart, men saa bor vi en by ogsaa, og det skjer mer her enn i ei bygd kan du si.

Men, de fleste 7-8 aaringer klarer vel fint aa krysse veier vil jeg tro...

Takk for svar:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Angela25

Sønnen min har lekt alene ute siden han var rundt 4, hvis jeg ikke husker helt feil.

Han ble fulgt til skolen første del av 1.klasse, men har gått alene (eller sammen med kompiser) siden det. Det vil si, jeg fulgte ham en uke eller to i 2.klasse også, da var det jo så leeenge siden sist han hadde gått den veien, men så ville han helst gå uten mammafølge.

Må legges til at vi bor i et rimelig oversiktlig og trafikktrygt område, og at han er ganske pliktoppfyllende.

Takk for svar:-)

Jenta mi kan ogsaa skoleveien naa, saa jeg tror det ville gaatt greit om hun gikk alene. Men hun er litt skeptisk av seg, litt redd for bilene...Og saa er jeg det ogsaa... Men jeg klarte det jo fint ogsaa da jeg var lita, saa kanskje undervurderer jeg henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:-)

Ja, vi bor i Spania. Vi bor i en by, men skolen og hjemmet ligger litt utafor selve byen. Likevel er jeg litt nervoes for aa slippe henne alene, men kanskje undervurderer jeg henne...?

Det er jo så vanskelig for oss å bedømme om du undervurderer henne, når vi ikke kjenner verken henne eller omgivelsene :)

Du kan jo snakke med jenta og la henne prøve seg i kontrollerete former hvis hun vil selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela25

Det er jo så vanskelig for oss å bedømme om du undervurderer henne, når vi ikke kjenner verken henne eller omgivelsene :)

Du kan jo snakke med jenta og la henne prøve seg i kontrollerete former hvis hun vil selv.

Ja det gaar an:-) Evt. la henne gaa alene, mens jeg gaar et stykke bak feks. Da har jeg oversikten over hvordan det gaar..:-) Og, saa ser jeg om hun er moden nok til det.

Greit aa hoere hvordan dere gjor det, og hvor gamle ungene var:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her tenker jeg at det blir noe annet siden du bor i utlandet. Det er ikke mitt inntrykk at 7-åringer der jeg kommer fra blir fulgt til skolen. Jeg vokste opp med samme erfaringer som deg på dette området, og jeg håper at mine barn skal kunne få en lignende oppvekst uten hysteriske foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:-)

Jenta mi kan ogsaa skoleveien naa, saa jeg tror det ville gaatt greit om hun gikk alene. Men hun er litt skeptisk av seg, litt redd for bilene...Og saa er jeg det ogsaa... Men jeg klarte det jo fint ogsaa da jeg var lita, saa kanskje undervurderer jeg henne.

''Men hun er litt skeptisk av seg, litt redd for bilene...Og saa er jeg det ogsaa...''

Kanskje begrunnet. :-) Jeg synes bilister i middelhavslandene generelt virker mer trafikkfarlige enn i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela25

''Men hun er litt skeptisk av seg, litt redd for bilene...Og saa er jeg det ogsaa...''

Kanskje begrunnet. :-) Jeg synes bilister i middelhavslandene generelt virker mer trafikkfarlige enn i Norge.

Ja, de kjorer selv om vi er i ferd med aa krysse veien. Noen ganger roper jeg etter dem,(blitt litt paavirket av disse hissige spanjolene i trafikken) spesielt den gangen vi holdt paa aa bli nedkjort av en bil...Jeg blir saa forbanna!

Men jenta mi er forsiktig i trafikken, gaar ikke over veien hvis bilene ikke stopper helt...Men hun blir nok paavirket av meg ja...Jeg blir nervoes rett og slett! For henne altsaa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, de kjorer selv om vi er i ferd med aa krysse veien. Noen ganger roper jeg etter dem,(blitt litt paavirket av disse hissige spanjolene i trafikken) spesielt den gangen vi holdt paa aa bli nedkjort av en bil...Jeg blir saa forbanna!

Men jenta mi er forsiktig i trafikken, gaar ikke over veien hvis bilene ikke stopper helt...Men hun blir nok paavirket av meg ja...Jeg blir nervoes rett og slett! For henne altsaa.

Jeg skjønner godt du er nervøs med sånn kjøring som jeg har sett der nede. Samtidig viser hun jo at hun er ansvarlig når hun ikke går over uten at de stopper helt. Jeg forstår godt du blir rasende over dårlig trafikkoppførsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mandolina

Leser i tidligere innlegg at du bor i Spania.

Vi har bodd i Spania i en periode, og aldri om jeg hadde våget å sende min 3. klasssing alene ut i den spanske trafikken. Alle barna ble hentet av foreldre eller skolebuss, nesten ingen spanske barn gikk til og fra skole.

I Spania begynner barna vel også å gå i skole i tidligere alder enn her i Norge.

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minstemannen min ble fulgt til skolen helt til han var 10 år og var ikke utenfor bakgården når han lekte. Nå er han 11 og er ute rundt omkring men må ha med mobil. Men jeg bor midt i Oslo. Ser forresten at jeg ikke er noe strengere enn andre foreldre rundt her

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela25

Leser i tidligere innlegg at du bor i Spania.

Vi har bodd i Spania i en periode, og aldri om jeg hadde våget å sende min 3. klasssing alene ut i den spanske trafikken. Alle barna ble hentet av foreldre eller skolebuss, nesten ingen spanske barn gikk til og fra skole.

I Spania begynner barna vel også å gå i skole i tidligere alder enn her i Norge.

Hilsen

Nei, de begynner det aaret de fyller 6, slik som i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:-)

Jenta mi kan ogsaa skoleveien naa, saa jeg tror det ville gaatt greit om hun gikk alene. Men hun er litt skeptisk av seg, litt redd for bilene...Og saa er jeg det ogsaa... Men jeg klarte det jo fint ogsaa da jeg var lita, saa kanskje undervurderer jeg henne.

Jeg ser nå at du bor i Spania, og da ville nok jeg også vært litt mer beskyttende med ungene. Selv har jeg bodd i Frankrike, og med trafikk-kulturen der, ville jeg ikke latt guttungen gå alene til skolen over trafikkerte veier i andre klasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sønnen min har gått til skolen fra han begynte i 1. klasse, nå går går han i 3., og har gått alene (dvs sammen med kompiser) fra våren i 1. klasse. De har ca 20 minutters vei, i område med 30 sone uten fortau. Må krysse veien to steder, ett sted uten og ett sted med gangfelt.

De har vært ute i hagen alene fra de var ca 2-3 år, og fått gå til og fra venner i nærheten uten følge fra de var ca 5-6 år. Jentungen får gå alene hvis broren hennes er med.

De er nå nesten 6 år og 8,5 år.

Dette kommer jo helt an på hvordan det er rundt der dere bor, så det er sikkert vanskelig å sammenligne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa mi går i 3. klasse. Ho har gått til og fra skolen leeeenge. Vanligvis sitter ho på med meg til skolen, men går hjem sammen med ei venninde. Ho gikk alene til skolen noen ganger helt fra 1. klasse. En dag i uka går ho hjem kl. 14 ettersom trening begynner kl. 16:30. Jeg kommer hjem litt før kl. 16.

Jeg synes at en 2. klassing er stor nok til å gå både til og fra skolen dersom det er greie overgangsfelt på veiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...