caprice Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Leser her i Aftenpostens aftenavis at folk nå har begynt å ta fri til alle tider av året - ofte helt utenfor skolens ferier. Jeg skjønner godt at mange ønsker og velger å gjøre det på denne måten bla fordi ferieturene da ofte er mye billigere. Jeg skjønner også at det er mange lærere/rektorer ikke er så glade i dette fordi de mener at det er de oppsatte feriene som skal brukes til dette. Vi har aldri bedt oss fri før for noen som helst ting i det hele tatt. Så var det slik at 2. klassingen ble invitert med på teater med besteforeldrene, og eneste billettene som var å oppdrive var såpass tidlig på dagen at vi måtte be henne fri to timer for å rekke det. Jeg må ærlig inrømme at jeg ikke i min villeste fantasi hadde forestilt meg at dette ville bli noe problem. Datteren min har som sagt aldri noen gang bedt om friog hun har aldri vært borte pga sykdom heller. Jeg ser også på programmet for desember at det er mye koseaktiviteter som adventsstund, laging av julekort, juledans i skolegården etc. Jeg ble derfor SVÆRT overrasket da læreren i meldingsboken skrev at dette var svært synd både for henne og for hennes medelever fordi de øvet så mye til skoleavslutningen nå. Så nå sitter jeg der da - med svart samvittighet fordi vi tydeligvis kunne være så uansvarlige å be henne fri to timer for å gå på teater, samtidig som jeg kanskje tenker at læreren kanskje kunne legge øving til juleavslutning først på programmet den dagen - slik at hun ikke ødela for de andre, og heller gikk glipp av julepyntlagingen... Dessuten - det er 2. klasse vi snakker om her -hvor store prestasjoner forventer læreren seg tro? Nå er jeg veldig interessert i å vite hva dere hadde gjort i samme situasjon - og overreagerer jeg på lærerens tilbakemelding? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 ''...og overreagerer jeg på lærerens tilbakemelding?'' Nei! Men læreren overreagerer på forespørsmål om fri, enten er det snakk om en "fersk" lærer eller en lærer uten sunn fornuft og/eller med manglende sosiale antenner. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
calendula Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Herlighet. Ta ungen ut med god samvittighet og ikke bry deg om lærerens kommentarer. Jeg er lærer selv ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest keira Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Læreren hennes har nok fått litt overdose av fenomenet og overreagerer litt. Bare ta henne ut du. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 7. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 7. desember 2007 ''...og overreagerer jeg på lærerens tilbakemelding?'' Nei! Men læreren overreagerer på forespørsmål om fri, enten er det snakk om en "fersk" lærer eller en lærer uten sunn fornuft og/eller med manglende sosiale antenner. Læreren er rundt 60 år... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Geir Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Læreren er rundt 60 år... Det høres nesten utrolig ut... Da står eg igjen med ''en lærer uten sunn fornuft og/eller med manglende sosiale antenner.'' Eventuellt en dårlig dag eller noe! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tzatziki1365380058 Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Synes denne læreren overreagerte, for å si det mildt! Dessuten synes jeg det er virkelig "spenstig" å legge opp til julespill-øving som er så rigid at man ikke kan tar høyde for at fravær kan oppstå, og at "hele øvelsen blir ødelagt" dersom et barn er borte. Desember er omgangssyke- og forkjølelsestid, det slår ikke feil. Det er fravær i fleng, så kan ikke skjønne at opplegget til læreren ikke går nedenom, uansett -dersom det er "normale sykdomstilstander" hos dere, og hun ikke har lagt opp til fleksibilitet. Hun har kanskje irritert seg over at folk tar ut unger både titt og ofte, også tok hun det ut på deg. Håpløst og uproft, synes jeg. Ikke tenk mer på det, la ungen gå i teater! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wilhelmina Skrevet 7. desember 2007 Del Skrevet 7. desember 2007 Det virker jo som læreren overreager litt akkurat i dette tilfellet, men hvis dette er noe som skjer ofte i klassen, kan jeg jo skjønne at læreren er nødt til å være litt streng. Det ødelegger jo mye av undervisningen hvis det stadig er elever som er borte grunnet morsomme saker som turer, teater osv. Og selv om eleven kanskje ikke går glipp av så mye siden hun er så ung, handler det jo også om å være gode eksempler og vise at skolen er viktig og at man ikke kan ta fri når man vil for å finne på andre hyggelige ting. Selv ville jeg jo aldri tatt fri fra jobben for å gå på teater.. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Nei, jeg synes ikke du overreagerer. Men jeg synes du skal ta den svarte samvittigheten å hive den på dynga. Etter mitt syn er slike doble budskap en fullstendig håpløs måte å gjøre ting på uavhengig av situasjon. Enten får man si ja. Eller så får man si nei. Budskap av typen bare gjøre det, men alt blir grusomt om du gjør det, er ren manipulasjon og gledesdreperi. Om læreren mener det er greit, så får det være greit. Er det ikke greit, får læreren si at eleven dessverre ikke kan gi fri og stå for det. Har det gått inflasjon i å ta seg fri, får det tas opp med de det gjelder eller i plenum på foreldermøte. Når folk varter opp med slike tvetydige budskap, velger jeg å tolke dem på mest mulig gunstig måte for meg selv, nærmest på trass. ;-) mvh 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Glimtipper Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Nei, jeg synes ikke du overreagerer. Men jeg synes du skal ta den svarte samvittigheten å hive den på dynga. Etter mitt syn er slike doble budskap en fullstendig håpløs måte å gjøre ting på uavhengig av situasjon. Enten får man si ja. Eller så får man si nei. Budskap av typen bare gjøre det, men alt blir grusomt om du gjør det, er ren manipulasjon og gledesdreperi. Om læreren mener det er greit, så får det være greit. Er det ikke greit, får læreren si at eleven dessverre ikke kan gi fri og stå for det. Har det gått inflasjon i å ta seg fri, får det tas opp med de det gjelder eller i plenum på foreldermøte. Når folk varter opp med slike tvetydige budskap, velger jeg å tolke dem på mest mulig gunstig måte for meg selv, nærmest på trass. ;-) mvh Jeg tenkte det samme, PieLill. Jeg har nemlig en mor som er utrolig flink til å si ja, samtidig som hun småkjefter fordi det skaper problemer for henne av et eller annet slag. Det er utrolig hvor lite glede man får av et slikt "ja". 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mariaflyfly Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Jeg har tidligere denne uka skrevet her hva jeg mener om sånne juleskuespill og avslutninger... Du skal ikke ha dårlig samvittiget, ihvertfall! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Angela25 Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Dette skal du saa absolutt ikke ha daarlig samvittighet for!! Laereren kunne jo heller ha sagt et plent "nei" hvis det var saa ille at barnet var borte 2 timer... Men, kanskje laereren hadde en daarlig dag, og/eller det var flere elever som var borte fra skolen... Hvis den daarlige samvittigheten ikke gaar bort med det forste, ville jeg ringt laereren og snakket litt... Selv tok vi fri dattera vaar en hel skoledag da vi skulle i bryllup. Bryllupet var ikke foer paa kvelden, men hun trengte noen timer hos frisoeren. Det gikk greit, heldigvis:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mikkaela_rev Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Jeg vil bare henge meg på alle andre her, dette skal du ikke ha dårlig samvittighet for. Jøss for et svar, snakk om å ta juleavslutningen for andre klasse på blodig alvor! Jeg fikk assossiasjoner til noen episoder av frustrerte fruer her ;-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 8. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 8. desember 2007 Det virker jo som læreren overreager litt akkurat i dette tilfellet, men hvis dette er noe som skjer ofte i klassen, kan jeg jo skjønne at læreren er nødt til å være litt streng. Det ødelegger jo mye av undervisningen hvis det stadig er elever som er borte grunnet morsomme saker som turer, teater osv. Og selv om eleven kanskje ikke går glipp av så mye siden hun er så ung, handler det jo også om å være gode eksempler og vise at skolen er viktig og at man ikke kan ta fri når man vil for å finne på andre hyggelige ting. Selv ville jeg jo aldri tatt fri fra jobben for å gå på teater.. Det er besteforeldrene (som begge er pensjonister) som inviterer. Jeg ville heller ikke tatt fri fra jobben for å gå i teater :-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Wilhelmina Skrevet 8. desember 2007 Del Skrevet 8. desember 2007 Det er besteforeldrene (som begge er pensjonister) som inviterer. Jeg ville heller ikke tatt fri fra jobben for å gå i teater :-) Det er jo et veldig hyggelig iniativ, bare dumt det skal skape så mye trøbbel for deg. Nå blir det jo liksom feil uansett hva du gjør! 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spekepølse Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Tror du overreagerer. Hun sier jo bare at det var synd, ikke at dere ikke får fri? 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Flaxseed Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Jeg skjønner veldig godt læreren din jeg. Om det hadde vært slik at du hadde bedt om fri fra to ordinære timer og fått avslag hadde jeg forstått din skuffelse. I dette tilfellet ber du om at barnet ditt skal få fri fra en øving som de har bedrevet lenge som en forberedelse til julespillet. Du synes også at øvingen kan flyttes til begynnelse av dagen for at ditt barn ikke skal gå glipp av den. Jeg synes du er veldig egoistisk og kravstor. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
caprice Skrevet 9. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2007 Jeg skjønner veldig godt læreren din jeg. Om det hadde vært slik at du hadde bedt om fri fra to ordinære timer og fått avslag hadde jeg forstått din skuffelse. I dette tilfellet ber du om at barnet ditt skal få fri fra en øving som de har bedrevet lenge som en forberedelse til julespillet. Du synes også at øvingen kan flyttes til begynnelse av dagen for at ditt barn ikke skal gå glipp av den. Jeg synes du er veldig egoistisk og kravstor. Hei flaxseed, I utgangspunktet ber jeg jo om fri fra to ordinære skoletimer. Ingen har informert oss foreldre om når på dagen og hvor mye og hvor ofte det øves til juleavslutningen på skolen. Jeg håper da virkelig ikke de bruker all tiden sin til dette heller. Greit det er desember, men noe annet gjør de jo likevel. Det kunne ikke falle meg inn å kreve å flytte på øving fordi min datter skal være med. Det var mer en tanke jeg fikk i hodet da jeg så svaret til læreren. Men jeg tåler fremdeles at folk har forskjellige meninger, det er derfor vi kan få luftet oss her. 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
pekkaline Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 wow. Jeg hadde tatt henne fri, men siden læreren uffer seg så ville jeg bedt om ark med ditt barns replikker osv på slik at dere kan øve senere om det er nødvendig. Jeg ville nok snakket ansikt til ansikt med læreren her. De gjør en viktig jobb med barna, men jeg fikk en følelse av at h*n gjorde seg mere viktig enn nødvendig. Hallo...to timer liksom... 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Speak Skrevet 9. desember 2007 Del Skrevet 9. desember 2007 Dette virker urimelig av læreren synes jeg. Jeg hadde latt henne dra med besteforeldrene. Dette blir sikkert kjempehygglig for dem alle:-) 0 Siter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.