Gå til innhold

Når kommer julenissen?


Gjest mij

Anbefalte innlegg

I år har jeg tenkt å spørre barnas onkel om å være nisse på julaften, og jeg har tenkt at kanskje det kan gjøres slik at vi spiser først, og at nissen kommer med pakkene etter middagen..?

Slik at ikke det ligger massevis av pakker og skinner under treet når vi kommer til svigers, enhver liten tass vil jo bli helt syk av det... :o)

Må også høre hva resten av familien synes, men poenget er jo at jeg gjerne vil vi skal få spise i fred før pakkerushet begynner. Vi spiser nok 4 - halv 5 tenker jeg. Også har jeg lovet ham at nissen skal komme, så da må vi finne en lur ordning. Hvordan pleier dere andre å gjøre det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss ligger mesteparten av pakkene under treet - nissen har bare noen få pakker i sekken sin, og først og fremst gaver til barna.

Nissen kommer tilfeldigvis når vi er godt i gang med å gå rundt juletreet og snart trenger en pause :-).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss ligger mesteparten av pakkene under treet - nissen har bare noen få pakker i sekken sin, og først og fremst gaver til barna.

Nissen kommer tilfeldigvis når vi er godt i gang med å gå rundt juletreet og snart trenger en pause :-).

- altså kommer nissen mellom middagen og kaffen - det burde jeg kanskje hatt med i innlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi legger alle pakkene under treet på lillejulaften. Nissen har aldri kommet hit. Ser ingen grunn til det.

I år har vi dog fått en ny nabo som maser om at han skal være nisse, slik at de kan låne mannen min som nisse i retur...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1197274858' post='3745411]

Vi legger alle pakkene under treet på lillejulaften. Nissen har aldri kommet hit. Ser ingen grunn til det.

I år har vi dog fått en ny nabo som maser om at han skal være nisse, slik at de kan låne mannen min som nisse i retur...

Det er jo kjempeflott å bytte nisse! Det har vi alltid gjort, og det er utrolig stas når det banker på verandadøra/hoveddøra - selv om ungene vet at nissen kommer. He-he.

Nissen kommer til oss med noen få pakker, 2-3 til hvert barn, og 1 til hver voksen. Resten av gavene ligger under treet. Vi får nissebesøk mens vi går rundt juletreet, sånn i 17-tida.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Julenissen kommer etter middag, før vi begynner med resten av gavene. Men jeg har lurt litt på om nissen kanskje skal komme tidligere i år, før middag, for å få bedre tid på kvelden (samt å få utløst litt av spenningen...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har aldri hatt nisse, men han har vært innom med gaver uten at ungene rakk å se ham, da kom han før middag.

Der jeg var i fjor hadde de nisse og han kom etter middagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Julenissen kommer på besøk før middag her. Han har med en pakke til hvert barn som de åpner straks han er gått. Det er nissegaven. De gir han en gave også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annlovinda

Julenissen kommer til oss etter middag. Da prøver vi også å gå rundt juletreet før nissen kommer, men kommer litt an på når det passer med han da.

Men han har bare med seg et par pakker til hver av ungene da, resten ligger under juletreet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg legger de fleste julegavene under treet på lillejulaften når guttungen har lagt seg. Neste morgen etter frokost får han en gave som jeg passer på er noe han kan styre med ei god stund. :) Vi spiser kl. 17.00 og etter maten rydder vi og vasker opp og så setter vi oss alle ned og da kommer nissen med et par gaver til barna og en til de voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nissen kommer jo hos oss natt til julaften med gaver som leggers under treet. Vi har også hatt en hjelpenisse innom sent på julaften, etter alt av gaver er pakket opp/eller mellom middag og kaffe. Dvs i gaveåpnings tiden. Det er som en ekstra overraskelse liksom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss kommer nissen en stund etter middag.

Vi spiser kl. 17. Så roer vi bittelitt ned, mens vi beundrer pakkehavet under treet. Så går vi rundt juletreet, mens vi blir enda mer spente på gavene under der.

Så leser vi juleevangeliet før vi begynner å åpne pakkene.

Ikke så lenge etter det pleier nissen å dukke opp. Han har med seg gaver fra seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hos oss kommer julenissen natt til julaften - og legger alle gavene under juletreet.

Vi har altså ikke en fysisk julenisse som kommer innom på julaften - av den enkle grunn at det er dumt å starte på noe (en tradisjon) man kanskje ikke klarer å videreføre. Og for våre barn ser det ut til at mystikken rundt nissen blir enda mer magisk av at de aldri får et glimt av han.

At ungen ikke "tåler" å se gaver under juletreet en 'hel' dag før man skal åpne gavene er bare tull. Vi har alltid hatt det slik (at julegavene ligger under treet når barna våkner om morgenen på julaften) - og ingen av de har hatt problemer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en fjøsnisse på gården og ham får vi som regel et lite glimt av på lille julaften. Da setter vi ut grøt, og ungene får hver sin lille pakke av ham. Noen år er han der når vi kommer med grøten så vi faktisk får se ham, andre år finner vi bare igjen et tomt grøtfat og med noen pakker i høyet.

Vi legger gavene under treet på julaftens formiddag, og det fungerer helt fint for ungene her i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her legger vi pakkene under treet lille julaften,ungene er med på det.Er jo endel av spenningen ved jula å se alle gavene ligge der å vente!

Vi åpner noen få pakker i sengen på morraen,hele familien i dobbelt senga!Koslig!!

Så er vi ute med grøt til skau nissen!(han ser vi ikke)

Middag 16.30,oppvaskor ryding,før alle setter seg,

så plutselig kommer nissen!!ngene får 2-3pakker som de åpner før vi begynner å dele ut alle under treet!!

Pappaen leser og ungene leverer!!

Å som jeg gleder meg nå!! :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss kommer julenissen natt til julaften - og legger alle gavene under juletreet.

Vi har altså ikke en fysisk julenisse som kommer innom på julaften - av den enkle grunn at det er dumt å starte på noe (en tradisjon) man kanskje ikke klarer å videreføre. Og for våre barn ser det ut til at mystikken rundt nissen blir enda mer magisk av at de aldri får et glimt av han.

At ungen ikke "tåler" å se gaver under juletreet en 'hel' dag før man skal åpne gavene er bare tull. Vi har alltid hatt det slik (at julegavene ligger under treet når barna våkner om morgenen på julaften) - og ingen av de har hatt problemer med det.

"At ungen ikke "tåler" å se gaver under juletreet en 'hel' dag før man skal åpne gavene er bare tull."

Han er bare 3,5 år, og lillesøster på 10 mnd er nok ganske nysgjerrig på å rive og dra hun også, så jeg har flere grunner til å tenke gjennom hva som er greiest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest moren til jente på fem

Vi pleier å legge alle gavene under treet på lille julaften, og der må de ligge til pakkeåpningen skjer fra kl 18 og utover på julaften kveld. Dattera i huset får en julestrømpe med noen smågaver i om morgenen om julaften. Her er det gjerne noe ho kan fordrive ventetiden med i løpet av dagen. Julenissen kommer med gaven fra seg selv midt på dagen mellom kl 12 og 14. Da dattera mi var mindre(under to år gammel) fikk ho en og annen gave spredt utover dagen fra gavehaugen under treet, men etter at ho var fylt to har ho greid å vente til åpningsseremonien om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...