Gå til innhold

vektøkning -igjen!


happygirl

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en liten gutt på 16 dager og vi var på kontroll på helsestasjonen da han var 13 dager gammel. Han hadde gått ned litt i vekt på sykehuset (som de fleste jo gjør) - fra 3850 til 3670 ved hjemreise. Da vi veide ham en uke etter hjemkomst (13 dager gammel) veide han 3820, altså gått opp 150 g. Fikk forståelsen for at helsesøster ønsket en vektøknng på 150-200g pr uke. Bør jeg da være fornøyd med 150g? Det er jo helt i nedre grense????

Kan legge til at han regulerer måltidene selv, og spiser som regel hver 3-4 time og som regel en gang i løpet av natten. Noen ganger ligger han i 45 minutter, andre ganger bare i 10.....må også legge til at jeg bruker brystskjold (som jeg begynte med allerede på sykehuset pga at han vanskelig fikk tak på puppen), prøver nå å venne ham gradvis av med dette, da jeg har lest at skjold kan føre til mindre vektøkning fordi de vanskeligere får i seg melken....Men jeg må si at jeg merker at han spiser godt, for puppene blir merkbart mindre etter hver gang han har spist...!!!

Og et spørsmål til: Noen ganger renner mye av melken ut igjen av munnen...er dette fordi han er mett? Eller kan det være mye luft i magen? Forsøker å få ham til å rape ofte, men ikke alltid like enkelt....

Takknemlig for svar og råd!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vektøkningen er sikkert helt fin ! Er du usikker kan du jo gå og veie en gang i uka, men det er helt normalt at vektøkningen varierer fra uke til uke.

Jeg leste at du bruker ammeskjold og har lyst til å dele min erfaring med deg !

Jeg ble rådet til å bruke ammeskjold på sykehuset. Uerfaren og sliten som jeg var samme dag som fødselen gjorde jeg som barnepleieren anbefalte.

Små`n strevde nemlig med å få tak.

Ammeskjoldet fungerte fint på den måten at Simen fikk tak og sugde, melken kom og vi reiste hjem.....

Så etterhvert kom problemene....

Han fikk masse problemer med luftsmerter fordi han svelget masse luft mens han sugde på skjoldet, og det ble jo også endel melkesøl når skjoldet løsnet - noe det gjorde oftere og oftere når gullet vokste og sugde/slapp med større kraft.

Når Simen ble ca. 7 uker begynte jeg å få litt for lite melk. Jeg ammet og ammet - fikk så vite at ammeskjoldet gjør at det blir vanskligere for barnet å tømme brystet - noe som igjen gjør det vanskelig å øke produksjonen.

Jeg har faktisk gått over til bare å pumpe - (Simen nektet nemlig å trene på å ta puppen når han var 8 uker).

Jeg er iallefall sikker på at dersom det blir et barn til så får det enten bli "ren" pupp eller pumping. Jeg vil unngå alt dette slitet og luftsmertene på nestemann. Slik er det altså når man er uviten og for sliten til å stille kritiske spørsmål.......

Jeg håper du greier å slutte med ammesjoldet og at du unngår de problemene vi har hatt !

Lykke til !!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Du skal så absolutt være fornøyd med vektøkningen, den høres flott ut.

Når det gjelder bruk av ammeskjold har jeg ikke så veldig mye erfaring med det selv, brukte det bare en kort periode pga grusomt såre brystvorter. Men en venninne av meg brukte det hele perioden hun ammet, og hun hadde ingen problemer med det. Datteren hennes ville ikke ta puppen uten ammeskjoldet uansett hva hun prøvde. Må nevne at hun ammet til datteren var ca 1 år.

Når det gjelder det siste spørsmålet ditt, om han er mett når det renner melk ut av munnen under amming, så kan det sikkert være årsaken, men det kan også være at det kommer så mye melk at han ikke greier å svelge unna, og derfor lar det renne ut noe.

Lykke til videre med ammingen(c:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

KJære Happygirl,

Beklager at du får sent svar men jeg hadde skrevet et svar som jeg i dag oppdaget at det aldri kom på skjermen. Prøver igjen! 150 gram i uken er en helt fin vektøkning. Hvis du ønsker mer melk kan du alltid legge til noen ekstra ganger og på den måten øke melkemengden. Han spiser ikke spesielt ofte til å være 13 dager gammel, det er ikke uvanlig med 8-12 ganger i døgnet. Det er helt riktig at brystskjold kan føre til redusert melkemengde og det er veldig bra at du prøver å få han til å ta uten. Du kan melke ut litt melk på forhånd slik at brystet blir litt mykere og gjør det lettere å ta tak. Du kan også prøve en annen amestilling som kan gjøre det lettere for barnet å ta tak og som gjør det lettere for deg å hjelpe barnet. En ammestilling som kan være gunstig er stillingen under armen (tvillingstilling) hvor barnets hode da hviler i din hånd og barnet ser rett på ditt bryst. Ammer du på höyre bryst så ligger barnet under höyre arm og hviler hodet i h. hånd. Bruk venstre hånd til å löfte opp brystet, men klem også areola (brune området) sammenslik at det passer til barnets munn. Pass på hvor du har dine fingre slik at de ikke er for langt ute og står i veien for barnets gap. Viktig at brystene ikke er spente når du legger til.

Når melken bare renner ut av munnen etter endt måltid vil jeg tolke det som at barnet er mett og ikke svelger de siste slurkene.

Lykke til videre!

Informasjon via internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp ibrevet bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Hei!

Du skal så absolutt være fornøyd med vektøkningen, den høres flott ut.

Når det gjelder bruk av ammeskjold har jeg ikke så veldig mye erfaring med det selv, brukte det bare en kort periode pga grusomt såre brystvorter. Men en venninne av meg brukte det hele perioden hun ammet, og hun hadde ingen problemer med det. Datteren hennes ville ikke ta puppen uten ammeskjoldet uansett hva hun prøvde. Må nevne at hun ammet til datteren var ca 1 år.

Når det gjelder det siste spørsmålet ditt, om han er mett når det renner melk ut av munnen under amming, så kan det sikkert være årsaken, men det kan også være at det kommer så mye melk at han ikke greier å svelge unna, og derfor lar det renne ut noe.

Lykke til videre med ammingen(c:

Kjære Kathrine og alle andre forumlesere!

Jeg vil bare kommentere at selvfølgelig er det noen som virkelig har glede av brystskjold, som det virkelig fungerer for og som gjør ammingen mulig. Men det er ofte en lettvint løsning som helsepersonell tilbyr pga av tidspress eller manglende kunnskaper om hva som kan prøves først.

Hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...