Gå til innhold

nettby


punky brewster

Anbefalte innlegg

punky brewster

jentungen på ti kom hjem i dag og spurte om hun kunne få melde seg på nettby. Flere av klassekameratene har vært der ca ett år allerede og no hadde veldig mange meldt seg inn. Svaret mitt var tvert nei, og hun diskuterte ikke mer om det, visste jo egentlig svaret fra før, men siden ei av de med "strenge" foreldre hadde meldt seg inn, tenkte hun sikkert at jeg også kom på gli.

Selv synes jeg det er alt for tidlig å melde seg inn på et slikt sted, forøvrig når det blir aktuelt må man jo passe godt på hva som skjer, det er jo et forum hvor alle kan ta kontakt med hverandre.

Er jeg gammeldags, eller ville dere dol foreldre også nektet barnet nettby o.l.. ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Isflaket

Jeg ville nektet. Min minste sønn var mye på ett av de lignende, og han ble helt hekta. Det var mye viktigere med ny sofa der, enn middag og lekser i virkeligheten. Måtte sette foten kraftig ned til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingemanns kjære

Jeg ville nektet. Min minste sønn var mye på ett av de lignende, og han ble helt hekta. Det var mye viktigere med ny sofa der, enn middag og lekser i virkeligheten. Måtte sette foten kraftig ned til slutt.

Nettby er ikke som Habbo, eller hva det kalles.

Nettby er noe mer liknende blink. Altså en møteplass hvor de kan bli kjent med andre. Man lagger egne profiler.

Mange legger ut bilder og det er åpent for alle aldersgrupper å titte på siden til de forskjellige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingemanns kjære

Jeg synes ikke du er gammeldags. Mener at en på 10 år eller yngre ikke har noe der inne og gjøre.

Hos oss har det som regel blitt opprettet en konto når de begynner på ungdomsskolen. Det har de i begge tilfeller gjort selv i skoletiden, og tror det er ganske vanlig. Er nok ikke helt for det i den aldersgruppen heller, men så lenge de har tilgang på data og internett andre plasser enn bare hjemme, er det liksom ikke så mye man kan si. Kan nekte, men vet de vil surfe på de sidene sammen med andre uansett.

Derfor finner jeg det nå viktigere å prøve å lære dem litt nettvett. Vi har også pc'en i stua, slik at de ikke sitter alene når de surfer. De har også fått beskjed om at jeg vil kunne finne på å si at jeg vil se hva de skriver der inne. Har ikke benyttet meg av det enda, men man kan aldri vite... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest pærebrus875

Som de andre skriver : du risikere jo at hun lager en profil der på skolen.

Si HVORFOR du ikke vil ha henne der, det hjelper mer enn å bare nekte. Utrolig mange ekle voksne som snoker innom profilen til småjenter (nå jeg ikke hvordan nettby er men på blink så man jo hvem som hadde vært på profilen. Stadig 45-50+ som ikke hadde bilde som hadde vært innom.. tilfeldig? og da var jeg 17-18)

Si til henne at selv om du vet at vennene dine er der og at de er 10 år, så trenger ikke alle som skriver at de er 10 år, være det. Og hvis man ikke kan "sperre" for at andre enn venner kan se profilen, så vil kanskje noen av disse "10-åringene" ta kontakt, og lure deg til å møte dem. Hva mer du vil si der velger du, men det trengs ikke pyntes så mye synes jeg. Voksne menn møter småjenter for å gjøre slemme ting med dem.

Jeg tror den strategien fungerer så uendelig mye bedre enn å bare nekte unger å gjøre noe "bare fordi jeg sier det". Stadig jeg hører foreldre roper det til ungene sine. Det er ikke et argument, å forklare hvorfor 10åringer og nettby ikke går sammen, det er et argument.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AneM1365380603

Jeg hadde samme diskusjon med min datter på 12 år, og til slutt ga jeg etter. Jeg har full tilgang til det hun holder på det der, i tillegg til at jeg har en egen profil bare for å titte innom av og til. Det hun holder på med der er helt ufarlig, og hun er heller ikke hektet. Det er likevel greit å følge med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun kan jo lage profil på skolen eller hos venner som noen sier..skjult for deg.

Sier du at det er ok, vil hun forstå at du stoler på henne, og da også dele litt mer med deg. Heller inkludere seg for å få litt kontroll over hva som skjer, enn å være "kjip mamma" og ikke ha kontroll..;)

Jeg har nettby selv, og har flere nabojenter fra bygda her, på rundt ti år i vennelista mi. Helt grei måte å få kontakt med de på..og har endt med at de nå kommer å besøker meg og datteren min av og til, passer hunden vår ol. ;)

Noen av de har også mødrene sine der inne..og skriver mld og kommentarer i gjesteboka til hverandre. En super måte å få litt oversikt på.

Disse jentene skriver jo med vennene fra skolen og mamma, mammas venner ol.

Om mannfolk er å ser på de på bildene, så kan de jo også se på de i virkeligheten.

Skriver de derimot mld til de, så blir det jo noe annet. Der jentene må lære seg hva som er galt og ikke..en grei lærdom til senere i livet og i virkeligheten. Mener jeg. Og det er der det med kontroll har litt å si.. er du "kul" mamma som sier at det er greit, men samtidig sier hun må være forsiktig..kan du jo også spørre henne om hvordan det går der inne av og til..høre om hun har møtt noen nye o.l.

"Alle" er jo på nettet nå..og det ser ut som det blir mer.

Jeg har en nabogutt som har vært der siden han var 7-8 år..som bare skriver om fotball..blir kjent med gutter som liker det samme, jenter fra nabobygda o.l. ;)

Det kan være farlig om det kommer en eldre mann innpå profilen, som også skriver mld, der jenta svarer..og som jenta går med på å treffe i virkeligheten..

Og det kan også være helt ufarlig. Du kjenner jenta di, og du vet hvordan hun vil reagere og hva hun forstår og ikke.

Og det er faktisk helt krise for ei jente på ti år å ikke ha det dersom alle vennene har det. Det er vel noe av de største problemene de har i den alderen..

ah..savner den alderen der;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...