Gå til innhold

Bare la ham sove seg gjennom skoledagen?


Gjest rådville meg

Anbefalte innlegg

Gjest rådville meg

Jeg går på jobb hver dag og vekker ungene, men bare de to yngste er ute av sengene før jeg må løpe etter bussen. Det går greit med de to minste, men han på 17 er frekk og sur når jeg forsøker vekke ham, snur seg andre veien og sover videre. Har forsøkt de fleste råd i boka unntatt en bøtte vann, fordi jeg ikke har råd til ny seng og fordi vi ikke har tørkemuligheter, hvis ikke hadde jeg gjort det!

Han har nå så stort fravær i videregående at han vel ikke får standpunktkarakter i flere fag, er vært kalt inn til rådgiver flere ganger og lover gull og grønne skoger, uten at det varer særlig lenge før han sover videre. Han sover seg gjennom vekkeklokkas alarm, han ligger med den 20 cm fra øret og den kan ringe i 30 minutter uten at han så mye som slår den av! Den bare ringer og ringer og alle vi andre vekkes i hvert fall av den! Enda vi sover i andre rom!

Jeg føler meg som en dårlig mor som den siste tida har sagt at nå får han se å komme seg opp selv: jeg vekker, tar dyna hans, tåler å bli skjelt huden full, sier fra hva klokka er og innser at om jeg skal rekke jobben, må jeg løpe, og der ligger han i senga når jeg går - og jeg vet jo at han ikke står opp. Skulk, i hvert fall flere timer hver dag.

Hva gjør jeg - som god mor? Slutte i jobben kan jeg ikke. Gidde å bli skjelt ut hver morgen klarer jeg ikke mer av. Forholde meg til brevene fra skolen, orker jeg heller ikke mer. I det hele tatt - jeg har vel gitt opp!

Folk kommer med gode råd om å hive ham ut, tvinge ham til å betale for seg siden han ikke går på skolen, men heller bør få seg jobb etc. etc. etc.

Saken er at jeg er så sliten av jobb, unger, ansvar alene for 3, elendig samarbeid med faren deres - han bare skjeller meg ut, gir meg skylda og sier jeg skal gi blaffen i ungen. Jeg har vurdert å sende ungene til ham - men da må jeg selge leiligheten for å få råd til å betale ham bidrag, og har ikke råd til å skaffe meg nytt sted å bo, heller. Hva gjør man da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hva med å ta en prat med guttens fastlege? Deretter tar du han med dit for videre henvisning til spesialist.

En del personer, ikke minst ungdommer sliter med søvnforstyrrelser. Mye av dette kan avhjelpes, men spesialisthjelp kan være nødvendig.

Verdt å undersøke kanskje?

Du kan også henvende deg til PPT, barnevernet eller BUP.

Snart er han myndig og da blir disse tingene enda vanskeligere å få has på.

Håper dere finner en god løsning der gutten får orden på tingene og du slipper å slite deg ut.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor greier han ikke stå opp, er han så hektet på internet f.eks at han sitter på nett store deler av natta? Kanskje en må stenge av internetten?

Kanskje han trenger en lyslampe for å bli mere våken på morgenen. Brukes på vinterdepresjon, men også på folk som får altfor stort søvnbehøv. De er dyre, men har hørt de kan være effektive.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kommer han seg i seng om kvelden? Eller sitter han oppe til langt på natt og surfer på nettet, spiller forskjellige spill eller noe sånn?

Har du spurt ham hva han synes, er det viktig for ham å komme seg opp om morgenen og gå på skolen, eller er det noe han sier for å slippe mer "mas" fra deg?

Kan du la lommepenger være avhengig av at han kommer seg opp og på skolen?

Er dette et problem som har oppstått i det siste, eller har han også tidligere hatt problemer med å komme seg opp om morgenen?

Hvis han selv er motivert for å gjøre noe med problemet, og komme seg opp og på skolen, kan dere prøve å avtale en ny vekkerutine? Du lar ham ikke "få fred" før han er i dusjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klem til deg

Jeg ville fått hjelp av en kyndig person til å vite hvordan du kutter internett og tv- signaler inn i huset etter et visst tidspunkt. Går ikke det, ville jeg kuttet internett og tv fullstendig en periode, og satt bort dvd-spillere hvis det ble sett mye filmer utover kvelden og natten.

Alt av ytelser utover det mest nødvendige (penger, mobilkort, snop, klær ..) kommer etterskuddsvis etter at plikter er utørt. Da slipper man å krangle om ting som ikke blir gjort. Stå opp hver dag, holde orden på sine ting og behandle de andre i huset med respekt må være minimum av det som forventes.

Jeg ville absolutt forlangt hjelp, sitt hos fastlegen til du blir henvist til noen som kan hjelpe, be om møter med ppt osv, ikke minst for at du skal leve med å vite at du gjorde det du kunne, og at du også skal få hjelp til at du og de to andre barna har det bra. Ta vare på dokumentasjon for hva slags oppfølging han og dere har fått. Mange hensyn kan tas for å få tatt år om igjen på skolen osv, men da må det dokumenteres at dere har bedt om hjelp til adferdsproblemene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest karolinius

Det her høres kjent ut.

Min tenåring var sånn. Ingenting hjalp. Jeg trodde jeg hadde en udugelig slask i huset.

Forklaringen var medisinsk. Forsinket søvnfasesyndrom og vinterderpesjon. Fikk oppfølging av fastlege og kjøpte inn lyslampe.

Fordi det var en medisinsk dose så fikk h*n bl.a. tilrettelagt undervisning på videregående og fikk bl.a. levere prosjekter senere. Kom seg igjennom hele videregående, men med langt dårligere karakterer enn h*n egentlig var god for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Skikkelig vanskelig.

Jeg tror i hvertfall at du som en minimum må inndra alle goder han får hjemme. Penger, klesvask, betale mobilregninger, busspenger, nye klær osv. Fortell han at slike gode er noe man får når man "gjør jobben sin".

Jeg tror ikke du klarer å få en 17-åring til å stå opp fordi DU vil det. Han har jo funnet ut at han gjør som han vil.

Utgangspunktet er jo selvsagt at du vil guttens beste, og at han ligger slik og drar seg er ikke til hans eget beste.

Om dette varer over en viss tid så tror jeg faktisk at det er til hans eget beste å bli kasta ut hjemmefra. Ellers risikerer du at han snylter på deg i årevis framover, og aldri begynner å ta ansvar. Men husk at du må virkelig mene det og gjennomføre det før du truer med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Føler med deg.

Er han oppe lenge om kveldene?

Sørg for at internett og tv er utilgjengelig etter et visst tidspunkt. nå rdet gjelder internett kan du få et program som stopper tilgangen etter en viss tid. Du bestemmer, og han kan ikke få til å herpe dette til å ikke virke.

Sjekk med lege ang. at alt er ok. Fortell om hvordan du har det.

Om alt er ok hos lege, inndra alle goder. Gi dem ut, litt etter litt etter bedring av oppførsel.

Og ta av ham dyna, heng den evnt. ut på snora når du går på jobb. Lås de dørene til rom som har dyne.

Ønsker deg virkelig lykke til. Dette er slitsomt, og jeg håper du har noen å støtte deg til.

Juleklem fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det "bare" det at han ikke kommer seg opp om mårran? Eller ville han også skulket uansett, holdt seg unna timene på skolen når han er der, sittet hjemme alene når du er ute osv? For hvis det er det at han ikke komer seg opp om mårra som er problemet helt isolert sett, vil jeg nesten tro det har med søvnproblemer/depresjon å gjøre. Synes du har fått mange gode råd her. Få ham testet hos fastlegen for jern, kalsium, stoffskifte etc. Skaff ham en sånn vekkerklokke som har innebygd dagslys. Den starter dagslyset en halv time før den er satt til å vekke. Skal være effektig har jeg hørt, og planlegger å begynne å bruke den sjøl!

Er han villig til å prate med deg på ettermiddagen eller kvelden? Få ham til å snakke, fortelle ham at du ønsker å vite hva som skjer så du kanskje kan være med å hjelpe ham.

Lykke til! Dette er helt sikkert ikke enkelt, føler med dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...