Gå til innhold

Gluten-intoleranse?


Heffalump

Anbefalte innlegg

Datteren vår på snart 4 år har siden i sommer hatt flere merkelige "oppkast"-episoder. Det starter med at hun blir veldig slapp og klager over at hun har vondt i magen, og etter en stund kaster hun opp (men det kommer aldri noe ordentlig oppkast, bare slim og evt væske hvis hun nettopp har drukket). Sånn holder hun på noen timer (det varer fra 2 timer til 5-6 timer), hun brekker seg voldsomt, og hvis hun spiser eller drikker noe kommer det raskt opp igjen. Etter få timer er hun helt normal igjen - og spiser og drikker som vanlig.

Dette har skjedd med noen ukers mellomrom siden slutten av juli.

Vi var hos legen og fikk tatt prøver, og fikk til svar at blodprøven viste ørliten reaksjon på gluten, men at han ikke trodde det hadde noe å si. Vi kunne prøve glutenfri kost i en periode for å sjekke, men vi er veldig i tvil om det er noen vits. Jenta spiser jo gluten hevr dag, burde hun ikke reagert oftere på dette da? Og er det ikke mer normalt at det er avføringen som blir løs når man reagerer på gluten?

Blir veldig usikker når jeg leser om symptomer på cøliaki. Jenta er ikke spesielt stor, men med mor på 155 cm og far på 180 cm er jo ikke det så unormalt? Hun har en litt utstående mage, er dette noe av betydning?

Håper du kan hjelpe oss litt her. Jeg er mest usikker på om hun kan reagere på gluten når hun har spist det hele livet uten at vi har merket noe. Kan man plutselig få intoleranse for gluten?

Takknemlig for svar!

Hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gunnar Oftedal, barnelege

De symptomene du beskriver passer ikke med glutenintoleranse, men siden det er påvist forhøyede verdier for gluten antistoff vil jeg anbefale at dette undersøkes videre. Ved mistanke om cøliaki er det ikke riktig å begynne med glutenfri kost uten at det er stillet korrekt diagnose. Mitt råd er at du ber fatslegen om henvisning til en Barneavdeling, slik at det blir gjort en skikkelig utredning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av symptomene passer med cøliaki, utstående mage er et. Datteren min kastet også opp, men hadde også diare. Diareen kom imidlertid etter hvert når vi allerede var langt i utredningen.

Legen skal IKKE si at dere skal prøve med glutenfri kost. For all del - gjør ikke det. Det vil bare forsinke utredningen.

Hvordan er jernlager, blodprosent og folat?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...