Gå til innhold

ofte vond mage


Gjest magegrubler

Anbefalte innlegg

Gjest magegrubler

har en guttpå 6år som veldig ofte har vondt magen, vi har vært en gang hos lege uten å finne en årsak til det.. han er ikke redd,gruer segikke,er ikke sulten sier han selv og jeg klarer ikke finne ut om det har sammenheng med noe, mat,wc,enkelte episoder, de gangene han kommer og sier:vondt i magen.. trenger bare noen forslag til å komme videre, jeg må hjelpe han stakkars gutten min. ett par netter-ikke sammenhengende- nå har han også kastet opp, virker som han bare må få tømt seg en gang og så er det bra, tpå forhånd av disse nettene har han ikke nevnt noe om magen så tror kansje dette kommer av noe annet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest pærebrus875

Drikker han saft eller brus? Vet jeg får magesmerter av lettbrus/lettsaft/andre ting med aspartam, og det er IKKE uvanlig. Så er verdt å sjekke om det kan være det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Gjentagende magesmerter hos barn er ikke uvanlig, og det er heller ikke uvanlig at man ikke finner noen sikker årsak.

Men avhengig av symtombildet gjøres det undersøkelser for å utelukke sykdom i urinveger, tarm og mage og andre organer, avhengig av smertebildet og evt. andre symptomer som vekttap, feber,smerter ved vannlating, smerter som vekker barnet om natteen, smerter langt fra navlen.

At smertene gjentar seg på samme måte og uten at almentilstanden endres peker i retning av at det ikke er sykdom knyttet til disse organene og at man mener det er psykiske mekanismer bak symptomene. Men barnet behøver ikke vise dette som ved angst eller uro. eller andre psykiske symptomer.

Lag en dagbok over smerteanfallene, hvordan og når de opptreer, varighet, om det er andre symptomer hos barnet osv.

Det vil hjelpe legen i å velge riktige undersøkelse for å klarlegge årsaken.

REs9idiverendee magessmerter hos barn forekommeer hos ca. 10 %

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...