Gå til innhold

fadder(julegave)


Gjest det er ikke gavene det handler om

Anbefalte innlegg

Gjest det er ikke gavene det handler om

Når sønnen min ble døpt for 5 år siden spurte jeg søskebarnet mitt og forloveden hans om å være faddere.Jeg viste ikke at de kom til å gå fra hverandre 6 mnd etterpå.Søskenbarnet holder konatkt med sønnen min selv om de bor langt unna og sender bursdags gaver og jule gaver til han.Men hun exen kjøpte gaver de første årene men så ble det slutt.Vi sender en del mld til hverandre men møres ikke ofte selv om vi bor i samme by.Er der mitt ansvar og orden sånn hun får møte fadderbarnet sitt eller er det hennes eget ansvar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest det er ikke gavene det handler om

Jeg tror ikke du skal forvente så veldig mye av en fadder som verken er i slekt eller er en venn av deg eller faren...

Hva er egentlig vitsen med å ha faddere?.Jeg trodde at det betydde noe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er egentlig vitsen med å ha faddere?.Jeg trodde at det betydde noe

Tja... Det er vel ikke uten grunn at mange konsekvent velger faddere som enten er i slekt eller som er nære venner og altså utelater f.eks. kjæresten til barnets onkel el.l. Disse har en tendens til å forsvinne både ut fra kjærestens og barnets liv.

For det er ikke til å komme bort fra at om man går videre og finner en annen kjæreste så er kanskje ikke eksens nevø den man ønsker å opprettholde et forhold til? Da man sa ja trodde man sannsynligvis at forholdet skulle vare evig og at man skulle ha et forhold til barnet via kjæresten sin.

Men om du og fadderen kommer godt overens også nå så er det vel ikke noe problem å la henne være en del av deres liv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun ex'en gjelder vel strengt tatt ikke som fadder lengre (selv om kirkeboka sier noe annet). Det faller seg sikkert ikke naturlig i RL, all den tid de stifter nye familier etc (ser du for deg henne m/ny mann og barn i din sønns konfirmasjon om 10 år?)

Jeg hadde ikke giddet å bry meg om ex'ens søkenbarns barn, nei--- Sikkert hyggelig å bli bedt med som fadder, men det beste er vel å holde slike "verv" til de som ikke stikker av ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja... Det er vel ikke uten grunn at mange konsekvent velger faddere som enten er i slekt eller som er nære venner og altså utelater f.eks. kjæresten til barnets onkel el.l. Disse har en tendens til å forsvinne både ut fra kjærestens og barnets liv.

For det er ikke til å komme bort fra at om man går videre og finner en annen kjæreste så er kanskje ikke eksens nevø den man ønsker å opprettholde et forhold til? Da man sa ja trodde man sannsynligvis at forholdet skulle vare evig og at man skulle ha et forhold til barnet via kjæresten sin.

Men om du og fadderen kommer godt overens også nå så er det vel ikke noe problem å la henne være en del av deres liv?

Her var det jo ikke ex'ens nevø, engang. Ex'ens søskenbarns barn ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ser visst på det litt annerledes enn andre i tråden her.

Jeg er fadder til 2 jenter og en gutt som min ex er onkel til. Jeg følger opp barna, sender gaver til dem når de har bursdag (til jul får de ikke gaver - bare julekort) og får besøk/drar på besøk til dem. Foreldrene har sagt jeg visstnok følger mer opp barna jeg enn han (min ex) som også var fadder og fortsatt er i slekta. Jeg bor 70 mil unna alle tre, exen bor i nærheten.

Men det er vel opp til hver enkelt hva en velger å gjøre. For meg er det helt naturlig siden jeg en gang i tiden ble spurt om å være fadder og ikke regnet det som noen fellesoppgave jeg og min ex fikk den gang vi ble spurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingemanns kjære

Som fadder i en slik situasjon, ville jeg nok fortsatt å ha kontakt med barnet. Hvertfall snakket ut med dere.

Jeg hadde samboeren til en onkel av meg som fadder for den ene ungene min, og onkelen min som fadder for den andre ungen.

Da de flyttet fra hverandre, fortsatte jeg å holde kontakten med dem begge. Gikk like gjerne på besøk til henne, som til onkel. Sendte dem julekort med bilde av ungene på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest offonigh

Hva er egentlig vitsen med å ha faddere?.Jeg trodde at det betydde noe

Nei det har jeg også erfart , at det bare blir fadder i navnet, nensten ingen av de jeg har valgt har stilt opp på noen som helst måte som fadder, tror noen av dem har glemt at de er det.

Så jeg har sluttet å ha noen forhåpninger om at det skal bety noe spesielt.

Folk tar ikke den rollen seriøst, så det lureste er å ta noen som står svært nært barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gurojenta

Man bør i grunn være enige på forhånd med hva man legger i at noen skal være fadder. Jeg er fadder for flere, men opptrer forskjellig ovenfor barna. For noen er det mer naturlig å være i tett kontakt, andre ikke. Hos et av foreldreparene har jeg aldri fått takk for en eneste gave en gang, og det etter å ha lagt mye tid i hver eneste gave. Og det oppmuntrer ikke akkurat til tett kontakt.

Hadde det blitt brudd mellom meg og min mann er jeg temmelig sikker på at det ikke lenger ville vært naturlig for meg å følge opp mitt fadderbarn som er en del av hans familie. Det ville nok være litt rart om man egentlig ikke er en del av familien lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker hun skal møte fadderbarnet må det vel bli du som ordner og maser med det, hvis hun ikke er interessert? Jeg ville vært fornøyd med at søskenbarnet fungerer som fadder, og avskrevet eksen. Det virker lite naturlig å holde kontakt med søskenbarnets eks.

Det beste er å kun ha nær familie som fadder, men du kunne ikke vite at det skulle bli slik den ganger hun ble valgt. Men hva så? Tror du barnet vil mangle noe/savne noe ved at hun ikke er tilstedet i livet h*ns? Kan ikke søskenbarnet gjøre en bra (nok) jobb som fadder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ønsker hun skal møte fadderbarnet må det vel bli du som ordner og maser med det, hvis hun ikke er interessert? Jeg ville vært fornøyd med at søskenbarnet fungerer som fadder, og avskrevet eksen. Det virker lite naturlig å holde kontakt med søskenbarnets eks.

Det beste er å kun ha nær familie som fadder, men du kunne ikke vite at det skulle bli slik den ganger hun ble valgt. Men hva så? Tror du barnet vil mangle noe/savne noe ved at hun ikke er tilstedet i livet h*ns? Kan ikke søskenbarnet gjøre en bra (nok) jobb som fadder?

''Jeg ville vært fornøyd med at søskenbarnet fungerer som fadder, og avskrevet eksen. ''

Enig

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville sett på eksen som eks-fadder også når hun selv tydeligvis gjør det. Hadde ikke orket å mase om kontakt nei. Hvis hun selv hadde ønsket å holde kontakten med fadderbarnet sitt hadde det jo vært hyggelig, men ikke hvis jeg skulle "mase" om det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...