Gå til innhold

Har alle julestrømpe?


Gjest klaymen

Anbefalte innlegg

Vi hadde ikke det da jeg var liten. Ikke mannen mins familie heller. Så her i huset har vi ikke hatt julestrømpe, men heller en litt større kalenderpresang på julaften morgen (det blir vel kanskje nesten det samme da). Setter frem litt frukt, og lar det står fremme litt julekaker og godteri, men har ikke julestrømpe.

Er det noe som "alle" har nå for tiden?

Jaja, alt man lurer på hehe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har det ikke, og hadde det heller ikke da jeg var liten. Men vi hadde en stor fellesstrømpe hengende på peisen hjemme da jeg var liten, og der havnet gavene fra familien i England - levert av den engelske julenissen natt til 1. dag. Så åpna vi gavene derfra om morgenen. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi har ikke strømpe, og ikke får ungene noe heller. Vi er nok grusomme, vi.

Her brukes dagen til å glede seg til kvelden, det er da pakkene og godteriet kommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Vi har julestrømpe til barna våre. Da jeg vokste opp var det julestrømpebukse ;) Det var i allefall en strømpebukse som hang på dørhåndtaket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest god jul !

Hverken min mann eller jeg hadde julesokk da vi var små, men vi har det til våre barn. Startet med det da de var rundt 3 år. Synes det er koselig vi da :) litt godterier til og ifra i jula spiller ingen rolle for oss. Leser at mange skriver så mye om at de merker sukkerkikket barna får, det har vi faktisk aldri merket på våre barn, de blir ikke mer oppspilt om de får godterier / søtsaker.

I julesokken har vi et juleblad, + godterier vi vet at de liker. De får kose seg med dette fra de våkner på morgenen, de kommer somrelgel inn i senga vår for å vise oss hva nissen har kommet med på natten :), så koselig atte :).

Vi har ikke pakkekalender i desember, i år hadde de Smarties-kalenderen. Pakker får de nok av på julekvelden :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tzatziki1365380058

Julestrømpa er et av de aller beste juleminnene fra da jeg selv var liten, så ikke tale om at mine barn ikke skal få det, nei!

Jeg synes at å argumentere med at det blir for mye godteri er helt latterlig, all den stund resten av jula uansett er stappfull hos de fleste. Det er ikke akkurat julestrømpa som avgjør, gitt.

Da jeg var liten, inneholdt strømpen en klementin, en klase druer, en bit kransekake, to tvist, et halvt marsipanbrød og noen ruter melkesjokolade. Strømpen barna mine får inneholder stort sett det samme, bortsett fra at marsipanbrødet er erstattet med annen sjokolade, siden ingen er glade i marsipan. I tillegg har jeg supplert med julehefter. Mine unger synes det er kjempestas, og jeg merker at det begynner å få samme forhold til strømpen som jeg hadde da jeg var liten :)

Jeg fikk julestrømpe så lenge jeg feiret jul hjemme hos mor, dvs til det året jeg fyllte 27...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, vi har det ikke. Men vi har ikke noe prinsipielt imot strømpe, altså. Det er bare fordi vi aldri har kommet inn i den skikken.

I stedet for strømpe og kalendergave den dagen, får ungene en av julegavene om morgenen, som ventegave.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har ikke.

Ungene får åpne smågavene fra vennene sine når treet er ferdig pyntet. Da de var i den "verste" alderen hendte det også at vi la én av gavene fra oss fram samtidig, inneholdende en film eller noe annet som kortet ventetiden litt.

De som har tid til å se TV julaftens formiddag, får småkaker og frukt. Det legges også fram julehefter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei det har vi ikke og jeg har ikke tenkt å anskaffe det heller. Vi har gavekalender og det er mer enn nok. Skal man blande alle slags tradisjoner så blir det gjerne for mye tilsammen. Men ville nok hatt julestrømpe om vi ikke hadde pakkekalender.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke vokst opp med julestrømpe, men det har mannen min. Ungene får derfor julestrømpe slik mannen min vokste opp med.

Den kommer fra 1.juledagsmorgen og hver morgen til og med nyttårsaften. Det er ikke så mye som kommer oppi den, et juleblad, en mandarin og en liten sjokolade el.l.

Hos oss er det nissen som bor på et fjell i nærheten som kommer med det som er oppi :)

Jeg personlig synes kanskje det blir litt mye, men koselig for ungene er det jo :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri det i oppveksten, ikke barnas far heller og hadde det ikke vært for at den ene tanta til ungene strikket noen digre julestrømper til dem et år så hadde vel ikke ungene hatt det heller. :o)

Men det har nå utviklet seg til at den er den siste pakken i adventskalenderen og den er proppfull! Godis, et juleblad og sånt. Mye godis. De får beskjed om at det som er oppi skal rekke hele romjula, eller så lenge de er hos meg da. Og det funker fint. De fikk godtepose i kalenderen i går og de har fremdeles igjen mye derfra også. Tidligere var det om å gjøre å stappe i seg så mye som mulig på kortest mulig tid, men nå er de flinkere til å spre det utover.

De må gjennom en skattejakt for å finne julestrømpene da - det er vel nesten like mye stas som selve strømpa tror jeg! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her følges tradisjonen slik den gjorde da mamman og pappan var små.

En av pappas strømper, som hadde en mandarin, og litt sjokolade/smågodt i. Ikke mye, men kjempekoselig.

Den lå i sengen juleaftensmorgen, og det var kun denne dagen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...