Gå til innhold

overvektig av morsmelk?


borg

Anbefalte innlegg

Har nettopp vært på 6-måneders-kontroll - og har av alle ting fått beskjed av legen om at barnet mitt får for mye mat! Han mener at jeg skal avbryte måltidene, slik at hun ikke spiser så mye. Jeg må si at jeg reagerte med å bli svært sint og oppbrakt og senere svært usikker! Har legen rett?

Datteren min veide 4580g og var 53cm da hun ble født. Hun har hatt ei utrolig vektøkning og jeg skjønner at legen reagerer når han ser vektkurven hennes. 5 måneder gammel veide hun 11,5 kg og var 71 cm og hadde lagt på seg 1 kg fra måneden før. Nå ved siste kontroll veide hun 12,2 kg og var 72 cm. Motorisk sett er hun vel litt tidlig ute. Hun snur seg fra mage til rygg, sitter alene uten problemer, hun ligger på mage med strake armer og har begynt å sette knærne under seg..

Av mat har hun til nå bare fått morsmelk. Vi begynte å gi henne litt grøt rundt 5-månedersalderen, men det likte hun ikke selv etter 2-3 ukers tilvenning. Så hun har i praksis kun fått morsmelk! Hun spiser ca. hver 4.time døgnet rundt.

Spørsmålet mitt er altså: Har legen rett i at jeg bør avbryte måltidene? Når kan jeg begyne med grøt i håp om bedre nattesøvn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du verdens rike. Jeg fikk beskjed av min lege om at jeg måtte ha kraftfor i puppen fordi vesla vår vokste så mye, men du/dere tar jammen kaka!

Over til spørsmålet ditt; jeg har alltid hørt at amming beskytter mot overvekt senere i livet, og at unger som fullammes ikke kan få for mye mat (derimot finnes det mange "tunge" flaskebarn).

Etter hvert vil babyen din bevege seg mer og mer, samtidig som proporsjonene endrer seg (de strekker seg uten å øke noe særlig i vekt og "bredde").

Vesla vår var på det rundeste i perioden mellom 4 og 6 måneder, og nå er hun 11 måneder og(merkelig nok) ganske slank. Hun spiser heller ikke noe særlig mer enn for et halvt år siden, men begynte å sovne tidligere og sove gjennom natta da aktivitetsnivået økte.

Vår erfaring er at grøtmåltider ikke gjør noen forskjell for nattesøvnen. Og ut fra beskrivelsen din høres det ut som om pupp er fullgod ernæring en stund til.... Om du bestemmer deg for å gi grøt, så begynn med smaksprøver på dagtid så ikke nattesøvnen ødelegges av mageknip.

Hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Borg,

Ditt barn var ikke av de minste da han ble født og har lagt godt på seg hele tiden og blitt en kraftig plugg. Du beskriver at barnet utvikles godt motorisk og har det bra meed seg selv og verden. Vektøkningen reduseres i det 2 halvår hos brysternærte barn. Barn som får morsmelkerstatning har en vektøkning som er jevnere fordelt over hele første leveår. Etter at barnet begynner å krabbe og deretter gå blir "overskuddet" brukt opp. Det finnes en tysk studie som har fulgt barn opptil skolealderen som viser at morsmelkernærte barn er mindre utsatt for fedme som barn som får morsmelkerstatning.

Jeg tror du vil få et barn som blir utilfreds og kanskje holder deg mer våken om natten hvis du prøver å styre måltidene. Det er inget i veien før at du kan begynne med grøt, det er dessverre slik at alle barn sover ikke bedre av det. Men det er naturlig å begynne med grøt rundt 6 måneder, bl.a. fordi barnets medfødte jernreserver er i ferd med å gå tomme.

Lykke til videre!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som heter at babyen din kan få for mye brystmelk.

Er barnet sultent så gi det mat, og som du sier selv så virker hun tilfreds. Da er det ingen fare.

Etterhvert når hun begynner å være mer aktiv og forbrenningen øker i samavar med energiforbruket vil det jevne seg ut, og husk også at hun skal strekke seg.

Runde babyer er bare fint, og et sunnhetststegn. babyen din trives, og det er det aller viktigste.

Er forresten enig med Anna- fint svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...