Gå til innhold

Jenter mer sutrete enn gutter?

Lillemus

Anbefalte innlegg

Snuppa hadde besøk av en liten kusine i går og de lekte på rommet og fred og fordragelighet i minst 2,5 time. Poden satt i fred og ro og spilte på DS'n. Da kusinen dro hjem ble den lille sola mi forvandlet til en sitron og sånn var hun stort sett resten av dagen, dvs. fra kl. 16-21.... Jeg holdt på å tørne!

Generelt er hun mye mer sutrete og masete enn broren også, mye mindre flink til å sysselsette seg selv og veldig avhengig av voksenselskap eller andre unger.

Hvordan er det med dere som har erfaring med begge kjønn? Guttungen her er stort sett mye enklere å ha med å gjøre enn jentungen i alle fall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi har to gutter og 1 jente, - og JA!!! Ho er mer sutrete enn de to andre tilsammen.....;-( I dag har det vært ekstra ille, for ho har fått munnsår (arvelig dritt, faren har det også...) Men ho var blid som ei sol, helt til bestemora bemerka det: "Jammen kjære lille jenta mi, har du sår, du da!?" (Tåpelig å si sånt, ho burde vite bedre!) SÅ etterpå har snuppa stort sett bare sutra og sutra..... *sukk og stønn*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har to gutter og 1 jente, - og JA!!! Ho er mer sutrete enn de to andre tilsammen.....;-( I dag har det vært ekstra ille, for ho har fått munnsår (arvelig dritt, faren har det også...) Men ho var blid som ei sol, helt til bestemora bemerka det: "Jammen kjære lille jenta mi, har du sår, du da!?" (Tåpelig å si sånt, ho burde vite bedre!) SÅ etterpå har snuppa stort sett bare sutra og sutra..... *sukk og stønn*

Nå i jula tror jeg det skyldes bl.a. et meget uvanlig kosthold med alt for mye godis og kaker... For hun er blid og grei like etter at hun har spist et normalt måltid. Men også til vanlig er hun mer krevende enn det broren noen gang har vært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to gutter og har også 50/50 erfaring med sutreunge og blid sol (som heller eksploderer i mellom) ;). Jeg har med andre ord også en av hver...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor lett de kjeder seg har jeg aldri oppfattet som kjønnsbundet. Men at jenter uttrykker sine frustrasjoner på en langt mer sutrete måte enn gutter, er nok svært vanlig.

Jenter er også mer indirekte enn gutter som kan være frekt frimodige på egne vegner.

Noen ganger kan det lønne seg å spørre en sutrete jente hva det er som egentlig er problemet og hva hun egentlig ønsker. Sutrestemmer har jeg lite tolmodighet med og ber om vanlig stemme.

Det kan være lurt å gjøre et poeng av at direkte kommunikasjon fungerer langt bedre enn gjetteleker.

Jenters måte å prøve å bli sett på er ofte svært ulik gutters. Igjen er indirekte et viktig stikkord. Kanskje er jenter mer sårbare på å bli avviste. Kanskje er de redde for å virke krevendel, men samtidig ønsker de å oppnå det de vil.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg har 3 jenter og 1 gutt. Hun på 2 år er ikke spesielt sutrete enda, men det kommer nok. Hun kan sutre hun også, men det er mer sutring som ligger til alderen.

De på 12 og snart 5 år har alltid vært langt mer sutrete enn broren på 9,5 år. Sønnen min er blid som ei sol om morgenen, mens jentene regelmessig står opp med feil fot først. Hun på snart 5 er så enormt tålmodig når hun først begynner å sutre. Hun kan holde det gående i evigheter. Stort sett sutrer hun om dagens antrekk, eller om det ikke passer akkurat nå at hun får tegne pga at jeg straks skal dekke på bordet.

Datteren min på 12 år kan dra fram episoder som skjedde for flere år siden om hun er skikkelig sur. Jeg mistenker henne for å brygge på hormoner for tiden, for humøret er veldig skiftende ;)

Sånn alt i alt er faktisk sønnen min mest krevende, for han har andre sider ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, det ser vi jo tydelig her på Dol for tiden.

Det er sutring hele tiden, og Dols brukere er 99,90% jenter, gutta har forsvunnet forde de ikkje orker å høre mer på sutringa! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det ser vi jo tydelig her på Dol for tiden.

Det er sutring hele tiden, og Dols brukere er 99,90% jenter, gutta har forsvunnet forde de ikkje orker å høre mer på sutringa! :-)

Og du er ei reke som har skifta kjønn?

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''mye mindre flink til å sysselsette seg selv og veldig avhengig av voksenselskap eller andre unger.''

Slik er begge mine, og de er jenter. Har ikke erfaring med gutter da :0)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nei det gjør de ikke:)

Sutring har ingenting med kjønn å gjøre, det mener nå iallefall jeg. Har selv ei datter, men har brei erfaring med barn er pedagog. Mi jente har aldri sutret, er blid og fornøyd hele dagen og kjeder seg aldri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest de andre svarene dine, men her kan jeg ihvertfall skrive under umiddelbart på det du sier!! 7-åringen er jo totalt ute av stand til å underholde seg selv, hun prater og klager og syter og klenger. 8- og 12-åringen (som jo er gutter) har ALDRI vært sånn!

Så gjenstår det å se hvordan snuppa på 2 blir etter hvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke lest de andre svarene dine, men her kan jeg ihvertfall skrive under umiddelbart på det du sier!! 7-åringen er jo totalt ute av stand til å underholde seg selv, hun prater og klager og syter og klenger. 8- og 12-åringen (som jo er gutter) har ALDRI vært sånn!

7-åringene våre er temmelig like ja! :o)

Ungene her var helt hypre da de skulle legge seg og jeg prøvde å være streng og si at jeg ikke ville høre en lyd fra rommet (de deler rom her) etter at jeg hadde gått ut, men ungene bare fniste og lo. (hvor ble respekten av???) Men det var dørgende stille og etter kort tid sov Snuppa som en stein, Poden leste litt lenger før han også hilste Jon Blund velkommen. :o) En times skitur i formiddag + en dusj nå i kveld gjorde nok susen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest jentemmammaen

Tror ikke noe på at jenter er genetisk mer tilbøyelig til sutring, nei. Det er heller kulturelt betinget, og det kan jeg godt tro på.

Mine to jenter er i alle fall vidt forskjellige, den eldste kjeder seg og sutrer fortere, mens den andre er vilt eksplosiv, og veldig sjelden sutret.

Det er 8 og 4 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at jenter sutrer mer. Men de har andre måter å kommunisere på, det tror jeg. Sutringen kan kommme av at jenta ikke har funnet ut hvilken kommunikasjonsform hun skal bruke, og som fungerer bra, for å få dekket sine behov/bli sett. hun tester ut sutremetoden. Hvis denne fungere, vil hun fortsette med den. Gutten har funnet sin måte å kommunisere på på en annen måte vil jeg tro. Tror ikke det er kjønnsbestemt egentlig.

Datteren min kan ofte reagere med å bli sur og grinete, men det kan jammen sønnen min også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at jenter sutrer mer. Men de har andre måter å kommunisere på, det tror jeg. Sutringen kan kommme av at jenta ikke har funnet ut hvilken kommunikasjonsform hun skal bruke, og som fungerer bra, for å få dekket sine behov/bli sett. hun tester ut sutremetoden. Hvis denne fungere, vil hun fortsette med den. Gutten har funnet sin måte å kommunisere på på en annen måte vil jeg tro. Tror ikke det er kjønnsbestemt egentlig.

Datteren min kan ofte reagere med å bli sur og grinete, men det kan jammen sønnen min også!

''Gutten har funnet sin måte å kommunisere på på en annen måte vil jeg tro. Tror ikke det er kjønnsbestemt egentlig.''

Hmm... Han er mye tydeligere når han er sur, jeg ser mye bedre at han er sur og klarer som regel å få utav ham hvorfor han er sur og vi kan gjøre noe med det. Som regel er det en misforståelse som ligger til grunn eller at han føler jeg ikke har hørt hva han sa eller noe sånt.

Snuppa derimot har et hissigere temperement og er mer sytete og jeg føler ofte at samme hva jeg gjør så blir det ikke riktig liksom. Det tar som regel mye lengre tid før jeg kommer til bunns i hva hun egentlig er sur for, men når jeg gjør det så får vi ordnet opp i det som oftest. Det er bare det at etter flere timer og flere slike episoder så holder jeg på å tørne! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har to gutter og de er som dine. Den eldste er rolig og flink til å aktivisere seg selv, den yngste må aktiviseres og er mye mer sutrete og masete. Jeg har tenkt at han yngste er så vandt til å bli aktivisert av sin bror at han har for lite trening rett og slett og ellers er det vel bare individuelle forskjeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

''Gutten har funnet sin måte å kommunisere på på en annen måte vil jeg tro. Tror ikke det er kjønnsbestemt egentlig.''

Hmm... Han er mye tydeligere når han er sur, jeg ser mye bedre at han er sur og klarer som regel å få utav ham hvorfor han er sur og vi kan gjøre noe med det. Som regel er det en misforståelse som ligger til grunn eller at han føler jeg ikke har hørt hva han sa eller noe sånt.

Snuppa derimot har et hissigere temperement og er mer sytete og jeg føler ofte at samme hva jeg gjør så blir det ikke riktig liksom. Det tar som regel mye lengre tid før jeg kommer til bunns i hva hun egentlig er sur for, men når jeg gjør det så får vi ordnet opp i det som oftest. Det er bare det at etter flere timer og flere slike episoder så holder jeg på å tørne! :o)

Jentene er sterkere til å utrykke seg/argumentere/kverulere. Det er mitt inntrykk. Guttene sier i klartekst hva som er galt og godtar en forklaring uten å gnage på temaet.

Jeg kan kjenne meg litt igjen. Jeg og mannen min fikk det bedre sammen etter jeg prøvde å bli litt mer llik han. Det hadde ikke fungert om han ble mer lik meg. Da ville vi aldri blitt ferdig å diskutere ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Min 12-åring har alltid klenget, og det gjør hun fremdeles. Forskjellen fra tidligere er at hun nå er våken hele kvelden. Jeg må sette klare grenser for når vi skal snakke og når vi ikke skal snakke, hvis ikke blir det aldri alenetid på meg.

Bare så du er forberedt ;) Det blir verre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min 12-åring har alltid klenget, og det gjør hun fremdeles. Forskjellen fra tidligere er at hun nå er våken hele kvelden. Jeg må sette klare grenser for når vi skal snakke og når vi ikke skal snakke, hvis ikke blir det aldri alenetid på meg.

Bare så du er forberedt ;) Det blir verre..

*Stønn* Men jeg spurte henne i dag om hun lovte meg å være snill og grei når hun ble tenåring og da svarte hun:"Jada, det skal jeg! Hvis jeg husker det da..." *hehe* Det er Snuppa mi i et nøtteskall...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...