Gå til innhold

jente seks år med svettelukt og kul


Gjest Stine73

Anbefalte innlegg

Hei! Datteren min på seks år har hatt en kul på halsen nedenfor øret det siste året, litt av- og på. Den ble større i sommer da hun fikk betennelse i hoften (de sa det var "serøs coxtitt" eller noe sånt) I høst har den vært der hele tiden. Hun har ikke vært syk med feber. Hun er generelt en tøffing som er sjelden syk og tåler feber godt de gangene hun har det. Men nå sier læreren hennes at hun virker sliten og uopplagt. Vi ser humørsvingninger og raseriutbrudd hjemme, hun har vært litt av en prøvelse..... Dessuten har det begynt å lukte sterk svette av armhulene hennes, selv når hun bader om morgenen. Jeg synes det er litt drastisk å begynne med deodorant til en seksåring, så det har vi ikke begynt med. Jeg har forstått det slik at kuler på halsen er veldig vanlig hos barn, så jeg har ikke tatt henne med til lege for dette. Men det er likevel småting som bekymrer meg litt her. Kan hun ha kommet i puberteten? Hun er litt stor for alderen, men overhodet ikke overvektig. Høy og muskuløs er en bedre beskrivelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Hos mange barn er det lett å kjenne lymfekjertler på halsen, de kan også være lelt å kjenne i nakken.Det er normalt at de kan kjennes, og at de varierer i størrelse. Ved infeksjoner blir de større og kan ofte være ømme, særlig gjelder det de som drenerer halsen og munnhulen, der det ofte er infeksjoner hos barn- og voksne. Det behøver ikke være feber i forbindelse med variasjon i størrelse.

Det finnes også sjeldne sykdommer der lymfekjertlene øker i størelse, men da varierer de ikke istørrelse, det øker hele tiden.

Serøs koxitt kommer ofte i forløpet/ etter en virusinfeksjon, og det kan være det som har gitt lymfekjertelforstørrelsen.

Pubertet start ved 6 års alder er uvanlig og krever evt. spesialistutrening for å finne årsak.Brystkjertel økning er gjerne første tegn på begynnende pubertet.

Er du i tvil om barnets almentilstand synes jeg du skal ta henne med til fastlegen din for undersøkelse .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...