Gå til innhold

Barnehagen i går og idag - slik ble det


cizz

Anbefalte innlegg

Tusen takk for alle svarene jeg fikk da jeg lurte på om jeg skulle sende sønnen min på 3 i barnehagen noen timer selv om både pappaen og jeg var hjemme sammen med babyen.

Jeg skjønner at det er veeldig delte meninger!! Jeg setter pris på alle innspill, jeg var jo litt ambivalent selv også så.

Først vil jeg bare si at tanken om å sende han i barnehagen eller ikke har absolutt ingenting med liv eller død å gjøre. Vi koser oss kjempefint med å ha han hjemme, selvfølgelig!! Han er en rolig og grei gutt, og liker godt å være hjemme. Han blir ikke spesielt rastløs heller, som regel (han er jo veldig tre år da, og har jo absolutt sine øyeblikk...), og jeg tror ikke han kjeder seg spesielt mye hjemme heller.

Men vi valgte barnehagen vi. Vi har en kjempefin barnehage som vi er veldig fornøyde med, og gjett om han hadde kost seg i går! Han var der fra 0930 til 1430, og hadde lekt og sett film og spist god mat sammen med ni andre barn og fire voksne. Blir omtrent samme opplegg i dag også, vi skal hente han ca halv tre-tre.

Nå skal det sies at vi har ikke en spesielt hektisk og stressende hverdag til vanlig, jeg jobber deltid (bortsett fra nå mens jeg er hjemme med babyen) så han har til vanlig barnehagedag fra ca 8.30-09 til ca 15-15.30 og mange rolige ettermiddager sammen med både mamma og pappa. Så det er ikke sånn at jeg føler at vi må "hente inn" noe kvalitetstid når vi først har ferie, den er vi så heldige at vi har jevnt og trutt hele tiden. Vi har god økonomi og kan jobbe mindre innimellom, og tar oss noen kosedager her og der.

Jeg føler nesten at jeg må forsvare meg ovenfor noen av de som nærmest anklaget meg for å være en håpløs mamma som ikke "orket" å ha ungen min hjemme en hel uke når jeg hadde muligheten, for det er absolutt ikke sant!

Jeg var litt i tvil om hva jeg skulle gjøre, men jeg og gutten min og resten av familien hadde en kjempefin dag i går og vi kommer til å få det i dag også, så for oss så var det et helt riktig valg å ha han i barnehagen.

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

"Først vil jeg bare si at tanken om å sende han i barnehagen eller ikke har absolutt ingenting med liv eller død å gjøre. Vi koser oss kjempefint med å ha han hjemme, selvfølgelig!! Han er en rolig og grei gutt, og liker godt å være hjemme. Han blir ikke spesielt rastløs heller, som regel (han er jo veldig tre år da, og har jo absolutt sine øyeblikk...), og jeg tror ikke han kjeder seg spesielt mye hjemme heller."

Da forstår jeg ikke hvorfor han ikke får være hjemme med familien.Og bli kjent med den lille babyen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest og god helg til deg

Jeg forstår deg, og jeg tror nok han hadde det fint i barnehagen også! Jeg hadde en i barnehagen i dag, selv om søsken er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Milde moses

"Først vil jeg bare si at tanken om å sende han i barnehagen eller ikke har absolutt ingenting med liv eller død å gjøre. Vi koser oss kjempefint med å ha han hjemme, selvfølgelig!! Han er en rolig og grei gutt, og liker godt å være hjemme. Han blir ikke spesielt rastløs heller, som regel (han er jo veldig tre år da, og har jo absolutt sine øyeblikk...), og jeg tror ikke han kjeder seg spesielt mye hjemme heller."

Da forstår jeg ikke hvorfor han ikke får være hjemme med familien.Og bli kjent med den lille babyen..

Herregud! Jeg skjønner at her finnes det nok av foreldre ute og går som tydeligvis har meget dårlig samvittighet ovenfor sine egne barnehage barn som går lange dager i barnehagen til vanlig. I dette innlegget her var ikke det tilfelle. Og han blir tidsnok kjent med babyen. Gurimalla!!!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Førsteinntrykket mitt da jeg leste ditt første innlegg var at jeg synes det var for ille at du skulle sende han i barnehagen, men når jeg tenker meg om så må jeg faktisk innrømme at året med baby nr 2 i tillegg til en søskensjalu 3-åring sannsynligvis er det verste året i mitt liv... jeg hadde aldri overskudd. Merket det ikke mens det sto på (da var det bare sånn det var) men i etterkant er det min konklusjon. Med bakgrunn i disse minnene så tror jeg det er riktig å sende han i barnehagen (men jeg kunne aldri ha fortalt det til svigermor - da hadde jeg vært dømt for evig og alltid dessverre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er heldig som får det beste fra to "verdener": et godt hjem med opplagte foreldre til å ta seg av ham _og_ en god barnehage, der han ikke er så alt for lenge!

Han tror jeg nok har det godt, både hjemme og i barnehagen, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så fint :-)

her hadde vi ikke hatt problemer med å sende 3-åringen i bhg, han spør hver dag om han ikke skal dit snart. Vil nemlig ha med og vise fram en leke han fikk til jul, som han er såå stolt av..

Jeg ville sikkert gjort som deg uansett, det var bare snakk om noen timer. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud! Jeg skjønner at her finnes det nok av foreldre ute og går som tydeligvis har meget dårlig samvittighet ovenfor sine egne barnehage barn som går lange dager i barnehagen til vanlig. I dette innlegget her var ikke det tilfelle. Og han blir tidsnok kjent med babyen. Gurimalla!!!!!

"Herregud! Jeg skjønner at her finnes det nok av foreldre ute og går som tydeligvis har meget dårlig samvittighet ovenfor sine egne barnehage barn som går lange dager i barnehagen til vanlig."

Desverre,jeg plages ikke av dårlig samvittighet.

Jeg er hjemme med mine barn,og trives utmerket!! ;0)

Synes bare det hørtes rart ut at gutten ikke kunne være hjemme når det fungerte helt topp..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Herregud! Jeg skjønner at her finnes det nok av foreldre ute og går som tydeligvis har meget dårlig samvittighet ovenfor sine egne barnehage barn som går lange dager i barnehagen til vanlig."

Desverre,jeg plages ikke av dårlig samvittighet.

Jeg er hjemme med mine barn,og trives utmerket!! ;0)

Synes bare det hørtes rart ut at gutten ikke kunne være hjemme når det fungerte helt topp..

Det har seg slik at unger som er vant til å gå i barnehagen faktisk savner sine venner der, når det går litt tid, og en uke er LEEENGE for en gutt på tre år!

Kan tenke meg det var moro for gløtten å få gå noen timer i barnehagen og ha kosedag uten fullt kjør og full timeplan.

Mine unger elsket og elsker barnehagen sin, og har spurt i flere dager om å få gå dit ;-)

Så selv om det virker som du syns barnehagen er en straff, så er det altså ikke slik for alle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Først vil jeg bare si at tanken om å sende han i barnehagen eller ikke har absolutt ingenting med liv eller død å gjøre. Vi koser oss kjempefint med å ha han hjemme, selvfølgelig!! Han er en rolig og grei gutt, og liker godt å være hjemme. Han blir ikke spesielt rastløs heller, som regel (han er jo veldig tre år da, og har jo absolutt sine øyeblikk...), og jeg tror ikke han kjeder seg spesielt mye hjemme heller."

Da forstår jeg ikke hvorfor han ikke får være hjemme med familien.Og bli kjent med den lille babyen..

Nei, nå får du gi deg her.... Får han ikke bli kjent med babyen fordi han er en kort dag i barnehagen?? Dette blir bare for dumt... Sorry ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Herregud! Jeg skjønner at her finnes det nok av foreldre ute og går som tydeligvis har meget dårlig samvittighet ovenfor sine egne barnehage barn som går lange dager i barnehagen til vanlig."

Desverre,jeg plages ikke av dårlig samvittighet.

Jeg er hjemme med mine barn,og trives utmerket!! ;0)

Synes bare det hørtes rart ut at gutten ikke kunne være hjemme når det fungerte helt topp..

Selv om du trives utmerket med å ha dine barn hjemme, er det ikke sikkert at dette er riktig for alle.

Jeg f.eks trives utmerket med å ha mitt barn i barnehagen, og mitt barn trives utmerket i barnehagen. Jeg anbefaler deg å prøve og slippe ungene ut av hjemmet litt! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du trives utmerket med å ha dine barn hjemme, er det ikke sikkert at dette er riktig for alle.

Jeg f.eks trives utmerket med å ha mitt barn i barnehagen, og mitt barn trives utmerket i barnehagen. Jeg anbefaler deg å prøve og slippe ungene ut av hjemmet litt! ;-)

"Selv om du trives utmerket med å ha dine barn hjemme, er det ikke sikkert at dette er riktig for alle."

Det virket som de trivdes utmerket,derfor jeg ikke forstod hvorfor de ville ha han i barnehagen.

Jeg har ikke sagt at barnehagen er dårlig eller lign.

Men jeg synes det er rart visst folk ikke trives med å være sammen med ungene sine!Men det virket ikke som dette gjaldt for denne familien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har seg slik at unger som er vant til å gå i barnehagen faktisk savner sine venner der, når det går litt tid, og en uke er LEEENGE for en gutt på tre år!

Kan tenke meg det var moro for gløtten å få gå noen timer i barnehagen og ha kosedag uten fullt kjør og full timeplan.

Mine unger elsket og elsker barnehagen sin, og har spurt i flere dager om å få gå dit ;-)

Så selv om det virker som du syns barnehagen er en straff, så er det altså ikke slik for alle.

"Han er en rolig og grei gutt, og liker godt å være hjemme. Han blir ikke spesielt rastløs heller, som regel (han er jo veldig tre år da, og har jo absolutt sine øyeblikk...), og jeg tror ikke han kjeder seg spesielt mye hjemme heller."

Virket som han trivdes godt hjemme... ;0)

Jeg mener ikke at barnehagene er "straff",det har jeg heller ikke sagt.

Men jeg syns det virket litt rart at de ville sende han avsted når alle i familien trivdes så med å være sammen.Var bare det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, nå får du gi deg her.... Får han ikke bli kjent med babyen fordi han er en kort dag i barnehagen?? Dette blir bare for dumt... Sorry ;-)

Joda,klart han blir det!!Men jeg skulle da tro at det blir en helt annen "ro" over dagen om hele familien er samlet,og har fri.

Beklager visst jeg ble for dum..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om du trives utmerket med å ha dine barn hjemme, er det ikke sikkert at dette er riktig for alle.

Jeg f.eks trives utmerket med å ha mitt barn i barnehagen, og mitt barn trives utmerket i barnehagen. Jeg anbefaler deg å prøve og slippe ungene ut av hjemmet litt! ;-)

"Jeg anbefaler deg å prøve og slippe ungene ut av hjemmet litt! ;-)"

Mine unger er ikke "einstøinger" fordi om vi har valgt en annen løsning enn andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke helt at du føler du må forsvare deg og ditt valg. Du spurte jo bare om vår mening og fikk den. De fleste ville ikke hatt noe problem med å sende en treåring i barnehagen i romjula og noen få av oss kunne ikke tenke oss å gjøre det i det hele tatt.

Jeg er av dem som _ikke_ villle hatt treåringen min i barnehagen i romjula (og i hverfall ikke om han er der hver dag ellers). Skjønner at mange er uenige i dette men ser da ikke noen grunn til å forsvare meg og mitt synspunkt av den grunn.

Ber man om andres meninger så må man regne med å få høre både fra dem som er enige og dem som er ueninge med ens eget synspunkt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Jeg anbefaler deg å prøve og slippe ungene ut av hjemmet litt! ;-)"

Mine unger er ikke "einstøinger" fordi om vi har valgt en annen løsning enn andre.

Nei, og det trodde jeg egentlig ikke heller.

Banra som går i barnehage er heller ikke uønsket av foreldrene sine fordi om de får lov til å være i bhg et par dager i romjula. De har bare valgt en annen løsning enn dere har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda,klart han blir det!!Men jeg skulle da tro at det blir en helt annen "ro" over dagen om hele familien er samlet,og har fri.

Beklager visst jeg ble for dum..

Poenget er at uansett hva man velger, så bør man slippe å få dårlig samvittighet for valget sitt. Innlegget ditt ville gitt meg dårlig samvittighet dersom jeg hadde vært usikker på om jeg skulle ha barnet mitt hjemme eller i barnehagen en feriedag...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Han er en rolig og grei gutt, og liker godt å være hjemme. Han blir ikke spesielt rastløs heller, som regel (han er jo veldig tre år da, og har jo absolutt sine øyeblikk...), og jeg tror ikke han kjeder seg spesielt mye hjemme heller."

Virket som han trivdes godt hjemme... ;0)

Jeg mener ikke at barnehagene er "straff",det har jeg heller ikke sagt.

Men jeg syns det virket litt rart at de ville sende han avsted når alle i familien trivdes så med å være sammen.Var bare det..

Ja skjønner hva du mener, men selv om ungen trives hjemme, så er det nok godt å få luftet seg noen timer ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...