Gå til innhold

forskning på fosterbarn med utenlandsk opphav?

Gjest fosterbarn med utenlandsk opprinnelse

Anbefalte innlegg

Gjest fosterbarn med utenlandsk opprinnelse

Finnes det?

Man har jo forskning på utenlandsadopterte, men å ta til seg et fosterbarn som har vokst opp med en annen kultur, og fortsatt skal treffe foreldrene blir jo litt anderledes? eller?

Søskenbarnet mitt har tatt til seg en femåring, hvor foreldrene opprinnelig er i fra Asia. Moren har alltid pratet sitt språk med henne, og det er først de siste årene hun har lært seg norsk( ungen altså).

Nå er hun som en hvilken som helst norsk femåring, bortsett fra det asiatiske utseendet, navnet sitt, og at hun ikke bor hos sine biologiske foreldre.

Men hvordan vil det gå hvis hun senere i livet ønsker å finne røttene sine? Hun treffer moren sin hver måned, så jeg tenker at språket ikke kan holdes så bra ved like. Sin egen kultur får hun ikke holdt ved like i den tiden hun bor i fosterhjem.

Jeg tenker at hun kanskje vil oppleve en identitetskrise hvis hun senere vil oppsøke familien sin igjen.

Vet dere om noe forskning på dette området?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg kjenner ikke til forskning på dette. Tviler på at man i Norge per idag har tilstrekkelig mange barn i en slik situasjon til å kunne gjøre større studier.

Jeg tror man ikke skal gjøre slike ting for mystiske. Du kan nok finne en del matnyttig om emnet i forskning og litteratur omkring både fosterhjemsbarn og adopsjon.

Identitetskriser hører ungdommen til. Hvordan de arter seg og hva som bidrart i positiv og negativ retning har mange variabler.

En av de nå voksne utenlandsadopterte her i Norge som har skrevet bok emnet poengterer at han har _føtter_ og _ikke_røtter_.

I forhold til adopsjon, får du sikkert gode referanser på forskning/litteratru om du kontakter adopsjonsforeningene.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...