Gå til innhold

Heldig når barn sover mye


Glimtipper

Anbefalte innlegg

Når man har et barn som trenger mye søvn, så er man heldig, i henhold til mange kommentarer jeg får. Jeg undrer meg litt over dette. Det er absolutt ikke kritikk til de som mener det, jeg bare lurer litt.

Hvorfor er det heldig? Er det slik at jo mer man slipper å se barna, jo heldigere er man?

Jeg gruer meg noe voldsomt til Squishy skal i barnehage og jeg skal jobbe fullt, for slik det er nå vil jeg knapt få sett han hele uka. Og generelt hadde jeg foretrukket om vi fikk gjort litt mer i løpet av ettermiddagen, som å være ute/på kafè/på besøk.

Det er selvfølgelig noe annet om man sliter med at barna ikke sover nok, de blir slitne og trøtte og ugreie.

Hilsen mammaen til gutten som kom hjem fra pappaen klokka 12 og allerede er i seng :(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest annlovinda

Jeg har også sett at du har fått mange kommentarer om at du er heldig som har en sønn som sover så mye, og har også undret meg over det samme.

Spesielt når han er så tidlig i seng som 17-1730. Det er jo ofte på det tidspunktet man har anledning til å være sammen med andre, både på besøk og cafe, selv om ¨man så klart også kan gjøre det på dagtid. Men i vanlig hverdag så er det jo gjerne ettermiddagen man har anledning til å bruke på den måten.

Nå er du vel hjemmeværende med gutten? (om jeg ikke husker feil) Og da har dere jo mye tid sammen dere vil jeg tro. Med jobb og barnehage er jo dagene opptatt, og da er det jo ettermiddagen man har til rådighet. Og vi har jo alle behov for å være sammen med andre, også i hverdagen av og til. Og om din gutt må legge seg ved 17-18 tida er det knapt tid til noe annet enn middag og stell for kvelden.

Selv har jeg en gutt som jeg synes har sovet litt for lite, hele hans tid, både som baby og nå som 6-åring. Nå er han i seng mellom 20-2030. Da må vi lese litt før han sovner, si han sovner 2100. Han spretter opp igjen 0700 hver dag, også nå i jula selv om kveldene har blitt mye lengre hver eneste kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har erfaring med et barn som skriker flere timer i døgnet enn han sover (bokstavelig!), setter man pris på timene barna sover, ja!

Har selv ikke erfaring med barn som har sovet spesielt lite, og har satt stor pris på de forholdsvis få "voksentimene" man får, ja, selv om det ikke er særlig PK å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man har erfaring med et barn som skriker flere timer i døgnet enn han sover (bokstavelig!), setter man pris på timene barna sover, ja!

Har selv ikke erfaring med barn som har sovet spesielt lite, og har satt stor pris på de forholdsvis få "voksentimene" man får, ja, selv om det ikke er særlig PK å si.

Når ovennevnte er sagt, skjønner jeg jo selvfølgelig at det kan bli tøft om barnet legger seg kl. 17-18 etter å ha vært i barnehage hele dagen. Men kanskje han får mer "normal" rytme når han begynner i barnehagen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, storebror på 3,5 år har alltid vært en morgenfugl, og å stå opp kl halv 5-5 om morgenen er ikke spesielt moro i lengden. Det blir kanskje annerledes når ungen tross alt bor borte noe av tiden, men for vår del har dette vært slitsomt.

Han holdt på med dette til han var litt over 1,5 år. Han sover litt lengre nå, men det er alltid han som vekker oss andre, og at han er A-menneske er vel hevet over enhver tvil.

Til gjengjeld har han stort sett alltid vært flink til å roe seg om kvelden, lite tull med legging. Slik er lillesøster også, de er rett og slett glad for å legge seg. Og det veier opp for svært mye! ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

De heldig-kommentarene går kanskje ut på at sønnen din liker å sove og legger seg uten en kamp..? Jeg kjenner mange som sliter med å få barna til å legge seg og/eller å sove hele natten.

Snuppa mi på 2 år er veldig glad i å sove. Hun pleier å be om å få en formiddagshvil, og det er komfortabelt for oss :) Bedre det enn at hun er grinete pga at hun er trøtt og sliten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror "heldig"-utsagnene går på at han er uproblematisk å legge og sover hele natta...

Skjønner godt at du synes det er tidlig å legge ham og at han sover mye, altså!!

Hvis jeg skulle "bestilt" så skulle snuppa mi lagt seg uten et knyst kl 19:30 og sovet i nesten 12 timer ;) Men hun ligger og jodler lenge om kvelden, og våkentiden varierer...

Tviler på at noen mener at du skal være glad for at du ser ham lite... ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tror "heldig"-utsagnene går på at han er uproblematisk å legge og sover hele natta...

Skjønner godt at du synes det er tidlig å legge ham og at han sover mye, altså!!

Hvis jeg skulle "bestilt" så skulle snuppa mi lagt seg uten et knyst kl 19:30 og sovet i nesten 12 timer ;) Men hun ligger og jodler lenge om kvelden, og våkentiden varierer...

Tviler på at noen mener at du skal være glad for at du ser ham lite... ;)

''Tviler på at noen mener at du skal være glad for at du ser ham lite... ;)''

Nettopp :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke noe som er så slitsomt som når ungen holder deg våken hele natta, så på den måten er du jo "heldig". Skjønner godt at du synes du får lite tid med ham om ettermiddagen når han legger seg tidlig.

Jeg er også sikker på at f.eks søsrta mi hadde byttet med deg på sekundet, hennes to-åring har visst vært våken og holdt et svare leven fra 4:15 til 7 hver natt nå i hele jula.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne ha fått litt av våkentiden til mine...:-)

Men jeg forstår egentlig at du synes det er litt leit med lite våkentid. Det var jo det jeg alltid trøstet meg med, nemlig at jeg fikk mye tid sammen med ungene siden de aldri sov,,,

Men jeg må innrømme at jeg til tider har syntes de har vert heldige som har barn som sover ..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stor søvnmangel over tid er virkelig tortur. Kamp om å få barn til å legge seg, og mangel på tid alene til å få gjort nødvendige voksen-ting er også veldig slitsomt.

Det er mange som har opplevd dette, og kanskje det er derfor de (litt lettvint) sier at du er heldig.

Hadde toåringen lagt seg klokken 19 og sovet tolv timer i strekk hver natt hadde det vært ideelt for meg. Jeg ville ikke synes det var greit hvis barna la seg klokken 17 hver dag, da hadde jeg gått glipp av de to timene vi har mest kos og felles familieaktiviteter alle fire i hverdagene.

Jeg har venner som ikke har hatt sammenhengende voksenkvelder eller hele netters søvn de siste fem årene, de er slitne, og kunne sikkert slumpet ut med en "heldig"-komentar til deg, uten å synes man er heldig hvis man år glipp av viktig tid sammen med barna av den grunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det handler vel mer om at det er litt godt med avbrekk fra den hektiske hverdagen det er med disse små.

Vår 2-åring sover stort sett ikke på dagen lenger, men de få gangene han gjør det synes jeg det er kjempegodt. Da får jeg et lite avbrekk fra surving, trassing og ikke minst skravlinga hans - alt dette som jeg er veldig glad jeg får lov til å oppleve...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Blikkboks

Uff, ja... Hmmm..... Jeg kunne nok ha sagt noe sånt ja. Fordi det har vært manglevare her, siden vi fikk sønnen vår.

Men nei, jeg ville absolutt ikke at sønnen skal legge seg kl. fem halv seks, døgnet har jo få timer, men jeg skulle gjerne hatt en sønn som sov igjennom hele natten. Ikke at det er så utrolig pes nå, men han kommer alltid inn, og jeg merker det ikke lenger, men det gjør noe på søvnen min uansett. Jeg føler meg sliten og trøtt til tider (klage, klage), men jeg ville ikke byttet ;-) Tiden vi har sammen på ettermiddagene, kvelden er "hellig" , men ærligtalt har jeg aldri tenkt over motsatt kombinasjon....

Så nestegang jeg hører om noen som har barn som sover veldig mye, skal jeg ikke plumpe ut med at GUD DERE ER HELDIGE, ALTSÅ.....

En mellomting er vel det jeg vil kalle heldig. Men det er det sikkert di færreste som har.

Jeg leser nå faktisk en bok som heter "sove hele natten", men med lite hell.

Legging går forresten greit nå, og har gjort det en stund, men det er bare det med natten igjennom da......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er nok ikke fordi man tror du "slipper" å ha hyggelig tid sammen med barnet ditt.

Det er nok heller fordi man regner med at du slipper sutreperioden før klokka er mange nok til at man kan starte leggingen uten at ungen vil våkne kl. 5 neste morgen, slipper en lang kamp mot søvnen, slipper å bli vekket X ganger i løpet av natten og slipper å stå opp leeenge før det er morgen.

Jeg tillater meg å minne om følgende tråder:

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=2871528

http://www.doktoronline.no/forum3/bin/gotomsg.wa2?MessageId=3117346

For noen varer slike problemer i årevis. Da kan man finne på å antyde at du er heldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg la til at det er annerledes om man faktisk har problemer med søvnen til barna, for da forstår jeg selvfølgelig at man ønsker seg det annerledes. Søvn er jo et primærbehov og det er klart det er slitsomt, frustrerende og grunn til bekymring.

Men, det var altså ikke ment som "vil dere ikke tilbring tid med barna deres", det er klart de aller, aller fleste foreldre vil.

Derfor kan det faktisk være bittelitt ugreit når barnet sover store deler av døgnet selv om det er i en alder det er morsomt å gå på forskjellige aktiviteter, møte andre osv. Men det er selvfølgelig positive og negative sider ved det meste :)

Takker for alle svar, jeg forstår litt mer hva som menes med det :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt at det er kjedelig at han legger så tidlig på kvelden når dere kanskje ikke har fått være sammen på dagtid :-(

Selv skulle jeg ønske ungene mine kunne sovet litt lengre enn til klokka 06.30 i helgene, så der synes jeg du er heldig ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...