Gå til innhold

Når får barna dine se harry potter osv?


vici

Anbefalte innlegg

Nabogutten er 5 år og faren fortalte at han alt hadde sett alle harry potter, ringenes herre, star wars osv filmene! Faren lurte på om vår snart 6 år gamle gutt kunne se Harry potter når han var på overnatting hos de i helga. Jeg sa nei.

Så nå lurer jeg på når det er "vanlig" å se disse filmene? (eventuelt lese Harry potterbøkene for dem)

Hvilke filmer ser dine barn og hvor gamle er dem?

Her går det i disneyfilmer, shrek og filmer/barnetv både snart 4 åringen og 6 åringen kan se. (får ikke se pokemon engang, er kanskje litt streng jeg)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Storebror blir 9 om 2 mnd og har sett de to første Harry Potter filmene. Han har visst sett Star Wars sammen med faren sin også.

Jeg lar ham ikke se resten av Harry Potter filmene på en stund, tror jeg. Hva han gjør hos faren har jeg dessverre ikke kontroll over.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Guttungen som nå er 8,5 år har sett de 4 første HP-filmene, og jeg har lest de 4 første bøkene for ham. Vi leste bøkene før vi så filmene. Tror jeg leste de første to HP bøkene for ham da han gikk i 1.klasse.

Star Wars har han ikke sett hjemme, mulig han har sett litt av det hos en kompis.

-ellers går det mye i cartoon network om dagene, "men det er jo bare tegnefilm" som guttungen sier...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8-åringen har nå i jula fått sett Harry Potter - de 3 første episodene. Hun får kun se de sammen med voksne, og har forståelse for de tingene som er virkelig og hva som ikke er virkelig.

Star Wars og andre tilsvarende ting har hun ikke fått se på. Her går det generelt i Disney filmer! Har også nå begynt å se koselige familiefilmer som er tekstet - får opp lesehastigheten, og fint at hun viser interesse for andre filmer enn tegnefilmer synes jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har lest de to første bøkene for ungene og den tredje hørte de på lydbok lånt på biblioteket. 8 åringen fikk med seg handlingen, 6 åringen sovner raskt når jeg begynner å lese, og 5 åringen er litt i sin egen verden når det leses.

Vi har latt ungene se disse tre filmene sammen med oss etter at de var ferdig lest.

De to eldste likte filmene godt, mens lillemor ikke skjønte alt, men selvfølgelig syns det er gøy å skryte av å ha sett dem.

Jeg tror at jeg syns filmene var skumlere enn det ungene gjør. Vår unger får se pokemon og reagerer ikke noe på det de ser. Tror de skjønner at det bare er film.

Anbefaler deg å lese Harry Potter bøkene til ungen eller evt. høre dem på lydbok sammen med ham. Bøkene er mye morsommere enn filmene, og man får med flere nyanser.

(feks at søppelbøtta tygger søppelet og raper).

Jeg syns egentlig ikke at unger trenger å se voksenfilmer. Man setter ihvertfall ikke på slike filmer til andres unger. Da er en disneyfilm mer enn bra nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hos oss får de se Harry Potter når de har lest bøkene. Det har vært en kjempemotivasjon for eldstemann som er 9 år og holder på med den siste boka nå, han har virkelig fått opp lesehastigheten på dette. Han har sett alle Harry Potter filmene, men ingen på kino. 7-åringen har ikke fått se Harry Potter.

Begge mine har sett alle Star Wars filmene. Det er ikke særlig konsekvent, jeg vet det:-) De har spilt Lego StarWars på Playstation og kjente handlingen godt fra før. Likevel angret jeg nok litt da vi så nr. III, for den er ganske brutal. De får ikke se disse filmene uten oss voksne, og på III'ern spolte vi faktisk over de verste scenene.

Ringenes Herre får de ikke se på en stund, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er nok på nivå med deg her. Kunne aldri tenkt meg å sette på ringenes herre til en seksåring! Harry Potter har jeg ikke lest eller sett så det kan jeg ikke helt uttale meg om.

Men for vår del så klarer det seg lenge med barnetv og å spe på med noen disneyfilmer i ny og ne:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer vel an på hvor lettskremt barna er også. Min pode så HP-1 da han var ca 6 år, og jeg satt hos han hele tiden og vi snakket om det som skjedde.

Vi begynte med høytlesing fra bøkene da han var drøyt 7 år. Da hadde han sett de tre første filmene, men senere var alle bøkene lest før han så filmene, og jeg støtter egentlig forslaget fra nadre om å lese bøkene først og så kan man se filmene etterpå.

Men selv om man har sett filmene, er bøkene absolutt lesverdige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min på 7,5 har ikke fått sett hverken harry potter eller Ringenes Herre. Jeg synes jo selv filmene er skumle....

Han har fått sett de to første Star Warsfilmene sammen med pappaen, men det som skjer der er så fjernt at han ikke oppfatter det som så skummelt. Harry Potter og Ringenes Herre innbiller jeg meg at det er lettere å relatere til ens eget liv på landjorda og at det derfor skaper skumlere bilder i hodet. Men det er nok ikke så lenge til at han får begynne å snuse litt på Harry Potter, men da blir det boklesing først. Det samme gjorde vi med Narnia.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Guttungen her så Star Wars-filmene sammen med faren sin da han var drøyt 5 år gammel. Han har sett dem mange ganger etter det. Jeg ville nok ikke tenkt på å la ham se dem, men så kjenner ikke jeg Star Wars-universet særlig godt, heller. Faren gjør det og mente det gikk greit, ettersom det er så sterkt science fiction/eventyrpreg på det.

Den første Harry Potter-filmen har han fått se første gang nå i julen. Han er sju år. Jeg holder nok igjen på resten av filmene, de er ganske skremmende og kompliserte, så jeg tenker at vi setter som krav at han (vi) leser bøkene før han får se filmene.

Ringenes Herre blir det lenge til han får se. Selv elsker jeg de filmene og har sett dem veldig mange ganger, men der er det såpass mye skremmende - pluss at filmene er ganske kompliserte.

Når det gjelder andre filmer han gjerne vil se (som for eksempel Spiderman o.l.), ser vi voksne dem først dersom vi er i tvil.

Men vi følger altså ikke aldersgrensene slavisk, vi foretar en vurdering for hver enkelt film.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klaymen

Jeg har sagt til seksåringen at han skal få se de første star wars-filmene (dvs 4,5 og 6, de første som ble laget) når han klarer å lese og følge med på tekstene, og ikke før han er 8. Det står 11 års aldersgrense, og da syns jeg han kan vente til han blir 8 og se dem med oss. De siste som er laget (1,2 og 3) er mye større og III-ern er såpass brutal at den har jeg tenkt å vente lenger med.

Harry Potter har han heller ikke sett. Vi hørte den første på lydbok på ferietur i sommer, og kanskje han får se filmen til sommeren. De siste HP-filmene er jo direkte skumle, og ikke for barn i det hele tatt syns nå jeg.

Vi har alle filmene, og er selv store fans av Star Wars, så han skal nok få se dem etterhvert :-) Og han har jo spilt alt sammen på Lego Star Wars. Men jeg syns faktisk det er en viss forskjell på legoklosser som faller fra hverandre og på nærbilder av halve -Anakin og døde mennesker.

*tar på "den strenge moderen"-kostymet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

JEntene våre er nå 8 og snart 7 år gamle. Vi holder på å lese Harry Potter 4 for dem nå (har leste de andre før).

Vi lot dem se den første Harry Potter filmen i vår. Da var vi ferdige med å lese den første boka, og vi satt sammen med dem hele tiden og oversatte litt underveis.

Ingen fikk mareritt eller traumer etter det.

Nå i jula fikk de se den andre filmen sammen med oss. Det gikk også helt fint.

Jeg tenkte det nok var lurt å ha lest bøkene først. Da får de bearbeidet litt med egne bilder før de får sett filmen. Tror fremdeles det var lurt.

Hvorvidt barna skal lese bøkene eller se filmene så tidlig må man neste vurdere individuelt.

Før de så HP, hadde de og bare sett Disney-type filmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pokemon har de sett siden de var 5 og 7 (?). Nå er de 7 og 9 år og eldstemann har sett de 3 første Harry Potter-filmene, men ikke Ringenes Herre, Star Wars eller Pirates of the Caribbean selv om han gjerne vil om han får lov antar jeg. Jeg synes han skal være såpass stor at han får med seg litt av det som skjer også, ikke bare at det smeller og er action.

Jeg er muligens streng, men det har vært veldig lite masing om å få se filmene hos oss. Han fikk lese Harry Potter-bøkene i sommer (hadde fått før om han ville), leste de 3 første, men midt i nr. 4 ble det visst nok. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest du kjenner dine barn best hvor mye dem tåler å se

Vår jente er snart 10 år og har i jula sett de tre første filmene til harry potter. Hun syntes de var kjempeskumle og satt stort sett på fanget til pappaen hele tiden.

Vi begynte å lese boka til nummer en, men fristelsen ble for stor til å se filmene istedenfor. Jeg må si at jeg ble såpass skuffet over filmene så lenge det er så lite de viser i forhold til hva boka inneholder. Så jeg har med vilje ikke villet lese resten av bøkene siden det da er gøyere å se filmene.

Fordelen med at barna er såpass store er at de kan lese teksten på filmen selv og vi kan se den i originalversjon. Ulempen er at et så stort barn tar filmene mer alvorlig nettopp fordi de skjønner mer av historien og kommentarene.

Vi kommer ikke til å vise den fjerde filmen med 11 års grense før hun er godt ut i 10 årets sitt. Hun trenger å modnes og aldersgrenser er til for å holdes mener jeg.

Men det spørs om ikke pappaen og jeg ender opp med å se resten i skjul for vi synes filmene er helt toppers!

Jeg vil legge til at jenta vår har sett mye på barnekanaler og såkalte volderlige tegnefilmer og bryr seg ikke det døyt om dem. Men når det er ordentlige personer i en film så blir alt så mye mer virkelighetsnært.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...