Gå til innhold

Briller til ei på 4 år..trenger råd...


ringerikskringla

Anbefalte innlegg

ringerikskringla

Har skrevet inn før om att vår datter på 4 år skal opereres for sjeling om en måned.Vi var på sykehuset i dag til en optikker for og se om synet hadde blitt bedre siden våren 2005.Optikkeren oppdaget nå att hun har veldig skjeve hornhinner. Fikk beskjed om og begynne med briller med en gang og hun skal bruke de hele dagen.Dette skal hun gjøre frem til 23 januar for da skal vi på ny time før inngrepet.Ser for meg att dette blir stri eller venner ban til seg briller med en gang...

Håper jeg kan få noen svar på dette

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke svar på det du spør om.

Men: jeg vil bare si at du _ må _ få barnet til å bruke brillene! (Akkurat som du ikke har tenkt det... he-he. Det har du helt sikkert).

Grunnen til at jeg sier sånn, er at jeg ble operert for skjeling i barneår, og mine foreldre var nok ikke strenge nok med oppfølgingen.

Resultatet er at jeg skjeler den dag i dag, og sitter og leter på nettet om hvem som kan foreta skjelingsoperasjonen. Det er stygt med skjeling.

Det hadde jeg sluppet, om mine foreldre hadde trøkket gjennom at jeg _ skulle _ bruke brillene. Og dessuten følte jeg ingen bedring av synet ved bruk av brillene, derfor uteble den motivasjonen også.

Belønningssystem kan nok fungere.

Ikke gi deg, ikke gi deg og ikke gi deg! er mitt velmente råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Jeg vet bare at guttungen min begynte når han var 4, og det gikk helt knirkefritt.

Vi snakket om det på forhånd, han fikk velge briller selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Jeg vil gi noen korte råd

1. La henne være med og pluke ut briller og finne noen hun kler og som hun ser pen ut i jeg syns du må tenke va du hadde tenkt om du skulle ha briler

2. effekt er viktig, om det blir slik som org sier at hun ikke merker effekten så er det forstålig om hun vil nekte og bruke dem, jeg ville da kanskje bet om en ny undersøkelse eventuelt en ny forklaring, husk at om brillene først og fremst skal motvirke skjeve hornhinner så er det ike sikert di forbedrer synet så mye

3. den operasjonen er jeg mer usikker på har aldri hørt om og korigere skjeling med operasjon før, bare med lapp, jeg ville nok helst ha prøvd det før, vet om mange som har gjort det med bare og bruke den noe fa timer ver dag og med tanke på den mislykede operasjonen som org snakker om

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke svar på det du spør om.

Men: jeg vil bare si at du _ må _ få barnet til å bruke brillene! (Akkurat som du ikke har tenkt det... he-he. Det har du helt sikkert).

Grunnen til at jeg sier sånn, er at jeg ble operert for skjeling i barneår, og mine foreldre var nok ikke strenge nok med oppfølgingen.

Resultatet er at jeg skjeler den dag i dag, og sitter og leter på nettet om hvem som kan foreta skjelingsoperasjonen. Det er stygt med skjeling.

Det hadde jeg sluppet, om mine foreldre hadde trøkket gjennom at jeg _ skulle _ bruke brillene. Og dessuten følte jeg ingen bedring av synet ved bruk av brillene, derfor uteble den motivasjonen også.

Belønningssystem kan nok fungere.

Ikke gi deg, ikke gi deg og ikke gi deg! er mitt velmente råd.

Hei

Det var leit og høre om alt det rotet da, men har du tenkt på om operasjonen var velyket? jeg spør fordi jeg skjeler litt sel, jeg syns du bør tenke over om det er et problem i det dagelige og ike bare om det er stykt før du prøver og operere igjen

jeg skjeler bare litt og bare nar jeg er litt sliten eller konsentrerer meg veldig om noen eller om jeg fester blikket en stund på noen, da snur det ene øyet seg ut, men jeg kjører ike vinglede eler noe men det gir ingen problemer i det daglige derfor har jeg ikke gjort noe med det

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

en ting til, er hun undersøkt av en øyelege, en optiker er ike kvalifisert til alt dette, og jeg syns det er darlig at di ike har opdaget skjeve hornhiner før, jeg syns jeg vile bet om en ny vurdering

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest lykke til

Snuppa vår begynte med briller i desember, hun er 7 år. Jeg hadde flere av dine tanker i hodet .... men du verden så bra det har gått :) Brillene tar hun på seg når hun står opp om morgenen og har de på hele dagen. Dette har gått "automatisk" hos oss. Hun har nok sett så dårlig at hun merker godt at hun nå ser mye bedre.

Ortoptisten vi var hos sa at det som er mest avgjørende for om de bruker brillene, er hvordan hun blir tatt imot på skolen, så jeg snakket med læreren hennes i forkant, så hun fikk fortelle selv til klassen at hun måtte begynne med briller.

Da vi tok ut brilleinnfatning var det hun selv som bestemte hvilke innfatning hun ville ha.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår eldste fikk briller da hun var litt over 3 år gammel. Hun så veldig dårlig, og jeg tror det var godt for henne å få brillene.

Hun måtte også bruke lapp, og den første gangen hun fikk på den gråt hun uavbrutt i 1 time. Etter det så gikk det helt fint.

Jeg tror hvordan vi tenker og oppfører oss i forhold til briller, lapp osv, har mye å si for hvordan barna tar det.

Hvis vi snakker om det som noe positiv, hvis vi lar barnet få velge brillen selv og hvis vi gjør brillen til noe positivt tror jeg de fleste vil takle det ganske greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vår storesøster på 6 år, fikk briller like etter 4-årskontrollen. Og jeg føyer meg bare inn i rekka av de som sier at det gikk utrolig greit å få henne tilvent til brillene!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

en ting til, er hun undersøkt av en øyelege, en optiker er ike kvalifisert til alt dette, og jeg syns det er darlig at di ike har opdaget skjeve hornhiner før, jeg syns jeg vile bet om en ny vurdering

hilsen

Barnet det er snakk om har vært hos øyenlege ja, utredningen har vedvart en god stund så dette er ikke en avgjørelse som er tatt på noen timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ringerikskringla

Hei

en ting til, er hun undersøkt av en øyelege, en optiker er ike kvalifisert til alt dette, og jeg syns det er darlig at di ike har opdaget skjeve hornhiner før, jeg syns jeg vile bet om en ny vurdering

hilsen

hun har vært hos øyelege på sykehuset 2-3 ganger i året siden 2005.. når jeg skrev optiker så mener jeg de som er på sykehuset. de har vel ett annet navn der men husker ikke hva det er

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet det er snakk om har vært hos øyenlege ja, utredningen har vedvart en god stund så dette er ikke en avgjørelse som er tatt på noen timer.

Hei

Greit hun klarer vel og svare for seg sel, jeg mente ikke og vere krass jeg bare stusset lit over at hun sa at hun har vert til kontrol hos optiker, jeg syns det var litt rart

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hun har vært hos øyelege på sykehuset 2-3 ganger i året siden 2005.. når jeg skrev optiker så mener jeg de som er på sykehuset. de har vel ett annet navn der men husker ikke hva det er

Hei

di heter noe anet ja, men jeg husker det heller ike, optiker er den som lager brillene, jeg vil da gi deg råd og bruke en god optikere, kan anbefale synsam fra her jeg bor, jeg kjener noen som har got der og di er fornøyd, der har de got utvalg for voksne og got utvalg for barn, og di er flinke og tilpase brilen til personene

jeg syns likevel at til 23 januar er liten tid og vurdere på og mener dere burde ha mer tid

jeg syns og det er rart at di ike har opdaget hornhinene for

hilsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hei

Det var leit og høre om alt det rotet da, men har du tenkt på om operasjonen var velyket? jeg spør fordi jeg skjeler litt sel, jeg syns du bør tenke over om det er et problem i det dagelige og ike bare om det er stykt før du prøver og operere igjen

jeg skjeler bare litt og bare nar jeg er litt sliten eller konsentrerer meg veldig om noen eller om jeg fester blikket en stund på noen, da snur det ene øyet seg ut, men jeg kjører ike vinglede eler noe men det gir ingen problemer i det daglige derfor har jeg ikke gjort noe med det

hilsen

Jeg trenger en sånn operasjon. Jeg er lærer, og ungene (som ikke kjenner meg så godt) vet ikke sikkert hvor jeg ser... Så det er ikke bare utseende jeg tenker på - selv om det er det også.

Jeg skjeler hele tiden, men verst når jeg er sliten eller har litt feber.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lykke til

hun har vært hos øyelege på sykehuset 2-3 ganger i året siden 2005.. når jeg skrev optiker så mener jeg de som er på sykehuset. de har vel ett annet navn der men husker ikke hva det er

Ortoptist mener du kanskje ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...