Gå til innhold

Melk i halsen


Gjest eh

Anbefalte innlegg

I dag fikk jeg helt panikk, babyen drakk for fort og satte melken i halsen, heldigvis gikk det bra-men hva skal man egentlig gjøre?? Riste /dunke/holde opp eller ned?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skjer hele tiden her i gården. Han hoster litt og så er det greit igjen. De kan vel ikke bli kvalt av å sette melk i halsen, det er vel helst fast føde som kan gjøre det.

Men litt ekkelt er det jo, i hvertfall de første gangene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer hele tiden her i gården. Han hoster litt og så er det greit igjen. De kan vel ikke bli kvalt av å sette melk i halsen, det er vel helst fast føde som kan gjøre det.

Men litt ekkelt er det jo, i hvertfall de første gangene.

Emma (3 1/2 mnd) svelger også ofte feil når hun får pupp. Hun hoster og harker og ser ut til å miste pusten. Jeg pleier å løfte henne opp i sittende stilling og dunke forsiktig i ryggen, da gir det seg fort. Jeg syntes dette var veldig ekkelt i begynnelsen, men nå er jeg så vant til det at jeg ikke tenker over det lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det skjer her også - nesten hver gang. Jeg var også bekymret de første gangene, men har blitt vant til det.

Det skjer når utdrivningsrefleksen setter inn og melken spruter ut. Da slipper han puppen og hoster og harker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det samme problem da tvillingene var små men helsesøster beroliget meg: Til de er rundt 6 mdr har de en lukkerefleks så de ikke får noe i vranghalsen - i hvert fall veldig lite!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære eh,

Det føles helt sikkert mer dramatisk enn det er når barnet setter i halsen. Grunnen er ofte en meget aktiv utdrivningsrefleks som gjør at det kommmer mer melk enn barnet klarer å drikke. Hvis det gjentar seg mange ganger kan det være lurt å håndmelke litt først slik at det kommer litt mindre melk. Barnet har også mer kontroll når det ligger når det dier. Man kan også prøve å amme barnet i tvillingstillingen, dvs. med føttene under din hø. arm og hodet hvilende i din hø. hånd. Hvis du i tillegg får barnet opp i litt sittende stilling er det ikke like lett å sette i vrangstrupen.

Morsmelk er en fysiologisk væske og er derfor ikke det værste å få i vrangstrupen.

Informasjon via internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lykke til til deg og alle andre som har litt av de samme problemet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...