Gå til innhold

Føler at jeg ikke lenger har kontroll...


mandarin1365380635

Anbefalte innlegg

mandarin1365380635

Har en sønn på snart 15. De siste 3 - 4 åra har han for det meste vært inne, og sittet veldig mye på pc'n. Vi har masa om at han skal komme seg litt ut.. Har masse kompiser, men de har liksom sittet enten hver for seg og spilt sammen på nett, eller sammen og spilt.

Men nå er det blitt helt motsatt, de er ute nesten hele tiden.. Massevis av kjekke venner, både gutter og jenter, men jeg lengter nesten tilbake til å få skjenne for at han sitter alt for mye inne.. hehe.. jeg føler ikke lenger at jeg har kontroll over ham, og hva han foretar seg.. Kompiser kommer innom og henter ham og de drar ut en tur.. På ettermiddager gjerne inn til byen.. Skjønner jo at de etterhvert både gjennom idrett og konfirmasjonsundervisning, data-party o.l. utvider sin omgangskrets og får venner fra andre bydeler som de gjerne vil treffe. Noen barndomsvenner har jo også flyttet på seg, og bor ikke lenger her som vi bor..

Men jeg blir nervøs, er så redd for at han skal rote seg borti noe. Er jo fullstendig klar over at han nå er kommet i den alderen der mye virker spennende og tøft. Grenser testes litt ut. Kommer stort sett hjem når han har fått beskjed om å komme hjem, og ringer ellers om han ønsker å være lenger, dra andre steder, eller blir forsinket. Et par ganger har han dratt steder uten å be om lov først, der vi har måttet hentet ham fordi siste buss var gått, og han hadde blitt for sein..

Har oppdaget at de er begynt å smugrøyke litt.. Prøver så godt jeg kan å snakke fornuft med han for å la det være, men vet ikke om det synker inn.. Er enig med meg når vi snakker, men tror nå fortsatt han tar seg en røyk iblant.. Og nå i disse søte juletider har jeg to ganger oppdaget at det har luktet øl av ham når han kommer hjem, uten at jeg har kunnet se at han har vært beruset på noen som helst måte... Men føler jeg blir overnervøs av dette, er drittredd for at han skal drikke seg full, eller prøve andre ting.. Sitter nesten på nåler når han drar ut, spesielt i helgene.. Er så redd for ham...

Er det sånn at man får noen år fremover å sitte og engste seg, eller er jeg overnervøs?? Han er flink på skolen, spiller fotball og er vel som ungdommer flest, verken mer eller mindre.. Men synes det er ei vanskelig tid..

Kanskje kua husker alt for godt hva hun gjorde da hun var kalv, som de ikke viste om hjemme... hehe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Uff, jeg deler din bekymring og kjenner følelsen av å miste kontrollen. Det er ekkelt og skremmende.. Men sikkert nødvendig!

Først og fremst handler det jo om tillit. Om du kan stole på han. Har dere hatt en prat hjemme om hvilke grenser dere har? Røyk og øl er jo noe ALLE vet er ulovlig i en alder av 15, men har dere snakket om konsekvenser hjemme? Det kan være lurt å ta en prat om hvilket syn dere har på denne saken.

Jeg har en veninne som fikk klar beskjed om at hun skulle få sertifikatet av foreldrene dersom hun hverken røykte eller drakk før hun var 18. Hun holdt det!! (litt utrolig men, for henne handlet det om et moralsk spm, hun hadde gitt sitt ord). Etter det var hun vanlig ungdom som både røykte og drakk på fest. Hun røyker ikke i dag (33).

De aller fleste ville nok bare gitt bæng og gjort som de ville i smug likevel, men kanskje det kan få han til å tenke seg om et par ganger før han gjør ting. Kanskje det ikke er verdt å gjøre det om det blir oppdaget? (Da må man faktisk holde det man lover, blir han tatt, blir det ingen sertifikat!)

Ellers har jeg ikke så mange råd å gi deg, min sønn er ikke kommet helt dit enda, han er yngre. Men jeg tror ofte at vi ikke er tydelige nok hjemme, og bare antar at ungene automatisk skjønner hvilke regler som gjelder. Min sønn har problemer med å skjønne at en ting jeg sier den ene dagen også gjelder den neste (som feks. at "du skal komme hjem kl 21).. Sier jeg ikke noe den neste, så antar han at han kan være ute lenger. ;) Så vi har hatt en del oppvask på slike ting.

Uansett - det høres ut som om sønnen din er en populær og aktiv gutt, og helt normal. Du kan sikkert snakke med han om disse tingene, og forhåpentligvis få en god dialog om det.

Når det gjelder røyking, så mener jeg at (om han begynner å røyke fast), s¨å må du ikke gi tillatelse til å røyke hjemme, selv ikke ute. ("han gjør det jo uansett andre steder") Det er ulovlig med norsk lov for mindreårige å røyke, så den er grei. Samme med øl, ikke send med han alkohol ("da vet du hva han drikker"), det er bare tøys, og ved å gjøre disse tingene, legitimerer du det, da tillater du at han driver med det.. Det er ditt hus og du bestemmer..

Vet ikke om du får noe ut av svaret mitt, men ta med deg de rådene du syns er noe verdt. :) Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En venninne av meg sier at når hun tenkte på sin egen tenåringstid, fikk hun lyst til å låse datteren inn til hun ble 20...

Jeg synes ikke dette høres så ille ut. Men du og / eller faren hans bør nok ta en ordentlig prat med ham (en gang dere ikke er inne i noen konflikt). Prøv å bli enige om en viss åpenhet, vinklet på den måten at hvis han forteller dere litt om hvor han er, hva de gjør og hva som skjer på fester og andre treff, er det lettere for dere å godta / tillate at han er ute. Han får altså deres tillit hvis han er ærlig mot dere, informerer og ikke overlater dere til medias og fantasiens skrekkbilder.

Snakk også litt om drikke- og røykepress, hvis han er aktiv i fotballen kan det godt hende han egentlig er interessert i å holde seg unna dette. Men la det skinne igjennom at han f.eks. alltid kan ringe for å bli hentet - det er bedre at han kommer seg hjem enn at han skal være ute hele natten fordi han frykter du tørner hvis han skulle lukte litt alkohol. Lag gjerne også en avtale om at han skal sende deg meldinger utover kvelden hvis det kan berolige deg.

Vi har faktisk ikke kontroll lenger når de kommer i den alderen (datteren min er 17 1/2). Men hvis dere klarer å holde på en forhold preget av åpenhet og tillit, kan du føle deg relativt trygg på at han vil fortelle dere det hvis han kommer oppi noen problemer. Det er i hvert fall noe :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...