Gå til innhold

Lære å forstå forskjellen mellom store og små bo


Gjest ïkkeïdag

Anbefalte innlegg

Gjest ïkkeïdag

Sønnen min har lenge vært interessert i bokstaver og ord, og han har begynt å lese så smått. Nå har han oppdaget at det finnes både små og store bokstaver, og det forvirrer ham. Han er av typen som kan bli veldig frustrert når det er noe han ikke forstår, og sånn har det blitt med dette. Jeg tenkte at jeg for å gjøre det hele enklere bare kunne si at det finnes to måter å skrive de forskjellige bokstavene, men han slår seg ikke helt til ro med det.

Er det noen som har tips om hvordan jeg kan forklare dette på en begripelig måte? Han er fire år, så det må ikke bli for komplisert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kommer ut av tenkeboksen.

Forklaringen behøver jo ikke være så veldig saklig og korrekt. Det viktigste er jo å gi stakkar'n fred i sjela.

;-)

Hva med en eller annen variant av at det er mange små og noen store som passer på dem? De store kommer først og viser vei. Alle de store har små barn med samme navn.

Mine barn definerte i den alderen hele verden ut fra mamma og pappa og barn. Alt fra fjell, skog, trær, båter, biler, fly, planter, blomster, dyr, møbler,... tror ikke det fantes en ting som ikke passet inn i denne definisjonen. Det gav forståelse, harmoni, tygghet, glede og vidunderlig sjelefred.

;-)

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Jeg kan fortelle hvordan jeg har gjort det med datteren min som begynner å nærme seg 5 år. Alt har kommet helt naturlig uten vanskelige forklaringer.

Først lærte hun å skrive navnet sitt som består av flere ulike bokstaver. Med store bokstaver. Så lærte hun å skrive navnene til oss foreldre og hennes søsken. Hun ville også lære og skrive navnene til besteforeldre og venner. Når alle disse navnene var innlært kunne hun omtrent alle bokstavene.

Etter en tid viste jeg henne at hun kan skrive navnet sitt med små bokstaver også. Jeg sa at det heter små og store bokstaver selv om de ikke er så ulike i størrelse. Hun syntes det var kjempegøy, og var så stolt da hun greide å skrive det på "den andre måten" også. Etter det ville hun gå litt videre ved å skrive andres navn.

Hun synes dette er kjempegøy, og hun klarer å stave/skrive de fleste ord nå, men lesekoden er ikke knekket helt enda. Vi holder kun på med dette når hun vil det, og jeg forklarer minst mulig. Når hun spør forklarer jeg så enkelt som mulig, for hun er fornøyd bare hun får et svar :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Glemte noe jeg har fått erfare er veldig viktig. Da sønnen min lærte å skrive bokstaver gjorde han det på sin egen måte uten å bli korrigert. De fleste bokstavene begynte han nede på linja og skreiv oppover. Når han skulle begynne med formskrift ble det jo helt umulig for han, så han måtte lære å skrive alle bokstavene på nytt. Det er ikke enkelt når skrivingen allerede er automatisert.

Så mitt tips til deg er å lære sønnen din allerede nå hvor han begynner på linja når bokstavene skrives, da det blir automatisert allerede nå :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forklarte at G er store-bokstaven min, og g er lille-bokstaven min.

Mine unger lærte bokstaver i forhold til navn, alle mennesker har en store-bokstav og en lille-bokstav.

Funka ihvertfall her i huset.

Det funka også med pc-spill der de lærte små og store bokstaver.

www.gyldendal.no/abc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...