Gå til innhold

Liten gutt, med asperger syndrom, tror jeg.


kap1365381083

Anbefalte innlegg

kap1365381083

Her sitter jeg å skriver, mens lillemann gråter av fortvilelse. Han gråter fordi, han ikke forstår hvorfor mamma legger han gang på gang i senga (klokka er 24.00). Han kommer ut for å fortelle at det ene etter det andre ikke virker, slik han vil at det skal fungere. Dårlig ordforråd fra lillegutts side, gjør det vanskelig for meg/oss å forstå hva han egentlig mener. Utviklingen er sen, selv om vi/barnehagen forstår at noen ikke er som det skal være. Mitt samvittighet er på bunn, for jeg hvet at det må være aspergers syndrom, selv om jeg ikke er synsk. Noe sier meg at det er aspergers syndrom. Jeg er ikke så opptatt av diagnoser, men mere av, hva kan jeg/vi gjøre for at min gutt skal fungere best mulig? Med dagens skolesystem, frykter jeg for hans fremtid. Ingen penger til skolen, ekstra lærer, i alle fall her jeg bor! Uff, hadde jeg vært rik, skulle jeg ha ansatt en egen lærer for han, når han begynner på skolen. Mitt hjerte, blør. Bokstavelig...... Vi skal til utredning ganske snart, men jeg hvet at det mest sannsynlig er aspergers syndrom. Nå har han endelig sovnet, han som styrer vår hverdag. Mor/far og søsken er en del av dette, så vi er ganske slitne. Er det noen råd dere kan gi oss, dere der ute som har erfaring på dette området? Vi som familie ønsker lillemann det aller beste, som familier flest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klart han får den hjelpen han har behov for i skolen, det kan du være rimelig trygg på.

Eg jobber sjøl med ungdom med asperger syndrom, og min erfaring er at de får tilrettelagt den undervisningen som de kan klare.

Ta det helt med ro, dette går nok bedre enn du frykter. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AS-mamma

Hei! Har selv en datter med Asperger syndrom.

Da du skrev at gutten din har dårlig ordforråd tenkte jeg at det da nok ikke kan være AS han lider av.

Barn med Asperger syndrom har i alle tilfeller et tidlig, godt utviklet språk og et godt ordforråd.

Det er en av tingene som skiller AS-barn fra autister blant annet. Det med det gode språket.

Ikke meningen å virke arrogant eller noe, altså. Jeg forsøkte bare å hjelpe.

Lykke til med utredningen! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor til en gutt med mulig asperger

Klart han får den hjelpen han har behov for i skolen, det kan du være rimelig trygg på.

Eg jobber sjøl med ungdom med asperger syndrom, og min erfaring er at de får tilrettelagt den undervisningen som de kan klare.

Ta det helt med ro, dette går nok bedre enn du frykter. :-)

Det syns jeg var et litt underlig svar. Erfaringen blant mange foreldre med barn med både asperger og andre syndromer og diagnoser er jo snarere at det svært ofte ikke fungerer.

Vårt barn går i 1. klasse, og vi er foreløpig i dialog med skole og PPT. Han er ikke utredet, men mistanken om asperger er sterk. Vi føler at skolen motarbeider både gutten og oss, og slett ikke evner å legge til rette slik at han kan fungere i skolehverdagen. Jeg tror ikke vi er alene om en slik opplevelse i møte med skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest mor til en gutt med mulig asperger

Hei! Har selv en datter med Asperger syndrom.

Da du skrev at gutten din har dårlig ordforråd tenkte jeg at det da nok ikke kan være AS han lider av.

Barn med Asperger syndrom har i alle tilfeller et tidlig, godt utviklet språk og et godt ordforråd.

Det er en av tingene som skiller AS-barn fra autister blant annet. Det med det gode språket.

Ikke meningen å virke arrogant eller noe, altså. Jeg forsøkte bare å hjelpe.

Lykke til med utredningen! :-)

Jeg tenkte egentlig noe lignende da jeg leste hovedinnlegget. Tenkte at det kanskje heller er en ADHD-variant for dette barnet. Hørtes ikke ut slik som jeg har oppfattet typisk asperger. Men uansett er det helt klart at utredning er nødvendig for dette barnet!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest mor til en gutt med mulig asperger

Hvor gammel er gutten din? Som AS-mamma skriver under her har aspergere oftere et svært godt språk, enn dårlig språk. At han sliter er åpenbart ut i fra det du skriver, men det kan jo også være ADHD, eller også autisme.

Be om hjelp, få han utredet. Vil forøvrig tipse deg om denne siden:

http://www.bokstavbarna.no/forum/

Her er det mange mennesker med diagnoser, eller med barn med diagnoser. Mye informasjon å hente her, til hjelp og støtte for dere!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det syns jeg var et litt underlig svar. Erfaringen blant mange foreldre med barn med både asperger og andre syndromer og diagnoser er jo snarere at det svært ofte ikke fungerer.

Vårt barn går i 1. klasse, og vi er foreløpig i dialog med skole og PPT. Han er ikke utredet, men mistanken om asperger er sterk. Vi føler at skolen motarbeider både gutten og oss, og slett ikke evner å legge til rette slik at han kan fungere i skolehverdagen. Jeg tror ikke vi er alene om en slik opplevelse i møte med skolen.

Eg snakker kun utifra den erfaringen eg har fra to skoler her som eg bor, og her har de lagt til rette for ett omfattende opplegg for spesielt èn elev som eg kjenner godt til.

Her har de stor kunnskap om autismespekteret, deriblandt asperger.

http://www.nordvoll.gs.oslo.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...

Hei!

Det virker jo som om gutten deres sliter, og det er flott at han skal utredes. Det behøver ikke å være aspergers, som flere her inne sier. Det kan være en annen diagnose som er mer riktig til din sønn.

MEN: Uansett hvilken diagnose (om noen) som blir satt, så vet du jo at det ikke endrer gutten din. Han er den samme, uansett.

Om diagnosen blir asperger, er det slett ikke verdens undergang - det er flott om han får diagnosen tidlig, for da kan man tilrettelegge omverdenen hans best mulig, slik at barnet får de beste forutsetningene til å ha det bra, både i barnehage og i skolen.

Vi har vært heldige med vår gutt med asperger. Han fikk diagnosen siste uka i barnehagen, etter et års utredning. Skolen var forberedt, og vi fikk to lærere med erfaring med asperger, og som er meget dyktige å tilrettelegge skoledagen strukturert og forutsigelig, noe som er alfa og omega for en med asperger. Vi har også fått assistent til vår gutt, uten noen problem. Skolen har vært svært velvillig - så vi har vært _svært_ heldige. (ikke så heldig med SFO, men det er en annen historie).

Som noen andre her skrev: Anbefaler www.bokstavbarna.no (forumet der) for mengder av god informasjon og hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...