Gå til innhold

Overholde aldergrenser på filmer og spill?

Gjest spekulerer og spekulerer

Anbefalte innlegg

Gjest spekulerer og spekulerer

hei!

vi har en sønn på 7,5 år. han er star wars frelst. Har mye lego derifra osv.. wii -spill m lego star wars også..Samme med spiderman da, har lekr derifra også..

Vil så klart se filmene, men jeg har holdt igjen. Inntil far da ikke syntes det var så farlig lenger , og så spiderman sammne med han for et pr måneder siden. jeg har kke merket noe på han etter at han så de i det hele tatt, og vi har snakket mye om at det bare er på film osv... Så var det star wars da plutselig, det er jo 11 det også, og 15 på den ene faktisk...

Hva gjør dere , ser filmene sammen med dem så er det greit eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Kun veiledende

Vi er ikke veldig opphent i aldersgrenser. Jeg har ofte stusset over hvor blindt mange stoler på dem. Jeg tar ikke for gitt at en flokk 11-åringer kan se en film med grense 11 år på en buursdag, for eksepel. I modenhet vil vel barna ligge på mellom 9 og 14, eller noe slikt..

Uansett: ved tvil har vi voksne sett filmen først. Vår eldste tåler mye, finnes ikke engstelig og skiller godt mellom fantasi og virkelighet. Kusinen som er to år eldre er mye mer engstelig, og foretrekker bøker og filmer med mindre skummelt innhold enn vår eldste - personlighet har like mye å si som alder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest klaymen

Det var nettopp en diskusjon på star wars og harry potter. Jeg har ikke tenkt å la min se star wars før han er 8 og kan lese tekstene. Når aldersgrensen er 11 år er det jo tillatt for barn ned til 8 med følge av voksne. Man bør vurdere hver enkelt film ut fra kjennskap til sitt eget barn og sine egne holdinger syns jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt slavisk vil man vel aldri følge alle aldersgrenser, men jeg hadde aldri latt en 7-åring sett filmer med 11- eller 15-årsgrense!

Poden på 9 har sett noe med 11-årsgrense, bl.a. begynnelsen av Harry Potter 5, noe jeg ikke er veldig begeistret for all den tid det var borte på bursdag og uten at det var klargjort med oss foreldre på forhånd.

Han påstår også at de har sett 11-årsfilmer på SFO, noe de ansatte der benekter. Han har sagt det flere ganger med mnds mellomrom og dersom det virkelig er tilfelle så liker jeg det svært dårlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kommer så veldig an på barna synes jeg.

Jentene våre som snart er 7 og 8 år gamle har sett 2 Harry Potter filmer, og synes det er kjempespennende, men får ingen mareritt av filmene. (Vi har lest bøkene på forhånd.)

Så lenge barna er motivert for det selv, voksne sitter sammen med dem, og barna ikke er lettskremte synes jeg det (innnen rimelighetens grenser) er greit å se bort fra aldersgrensene. Skjønn må selvsagt utvises - ikke alle filmer egner seg selv om barna er "herdet".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs. Wallace

Vi vurderer hver enkelt film. Vår sjuåring har f.eks sett Star Wars flere ganger, men det kommer ikke på tale å se f.eks Ringenes Herre.

Når vi er i tvil om filmen egner seg, ser vi den selv først, og vurderer deretter. Det avhenger av graden av vold, skremmende scener, innhold som er uforståelig for hans nivå og ikke minst typen holdninger som formidles - foruten den generelle kvaliteten på filmene. Vi ser dem som regel sammen med ham, og snakker dessuten en del generelt om hvordan filmer lages, hva som brukes av virkemidler, hva som er realistisk og ikke, osv.

Dermed blir det altså slik at han har sett en del filmer med 11-årsgrense, mens han får se svært lite på f.eks Cartoon Network.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sjøstjerna

Førstefødte: vi vurderte ting grundig- som jeg leser flere av dere gjør her.

Yngstebarn: om h*n vil så ser h*n alt den eldste ser.

Yngstebarn har vært hos andre og de søker på internett. Har der sett klipp av grøssere også. Bare det sistnevnte har blitt nevnt som skummelt. Og da annonserte barnet at slikt skal h*n nekte å se igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

trollemor;o)

Nei, vi overholder aldersgrensene på filmer, Iallefall de vi vet kan være litt skumle. Vet at 4 - 5 pringer i min sønns barnehage ser Pirates of Carribien, men det får ikke in 5 åring gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Jeg mener at hvis vi ser filmene sammen med barna så er aldersgrensen uviktig. Det samme gjelder spill. Hvis vi har vurdert innholdet så kan barna godt få spille spill eller se filmer som har høyere aldersgrense.

Jeg syns forøvrig ikke alltid at aldersgrensene gjenspeiler noe som helst om innholdet i filmen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest også en mamma

Helt slavisk vil man vel aldri følge alle aldersgrenser, men jeg hadde aldri latt en 7-åring sett filmer med 11- eller 15-årsgrense!

Poden på 9 har sett noe med 11-årsgrense, bl.a. begynnelsen av Harry Potter 5, noe jeg ikke er veldig begeistret for all den tid det var borte på bursdag og uten at det var klargjort med oss foreldre på forhånd.

Han påstår også at de har sett 11-årsfilmer på SFO, noe de ansatte der benekter. Han har sagt det flere ganger med mnds mellomrom og dersom det virkelig er tilfelle så liker jeg det svært dårlig.

I barnehagen vår viser de av og til filmer med 7-års grense. Det reagerer jeg negativt på. En ting er hva man gjør hjemme med egne barn, men i barnehagens regi skal det være "godkjente" filmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi var nøye med 7 års grensen med eldstemann, men hun som nå er 6,5 har fått se filmer med 7 års grense i ca et år, sammen med broren. Ikke alltid at vi voksner har sett filmene sammen med dem, men som regel har vi vel gjort det.

De får IKKE lov til å se filmer med 11 års grense. Vi prøver det vi kan å holde oss til grensene. EN gang, da eldstemann var 5-6 år (han gikk siste året i barnehagen) så han en star-war film hjemme hos en jevnaldrende kamerat. Han fikk faktisk en reaksjon på den filmen den dagen og noen påfølgende dager.

Jeg tror ikke han har sett filmer med 11 års grense hos kamerater nå den siste tida. Håper ikke det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...