Gå til innhold

sosialrapport og revmatisme


alidah

Anbefalte innlegg

Hei, vi her helt ny her. Snart får vi hjemmebesøk og er svært spente på dette. Er det noen som har adoptert som har revmatisme her? Jeg (hun) har revmatisme, men fungerer normalt, 100 % i jobb, er i god fysisk form og svært aktiv på fritiden. Jeg regner med det blir en del diskusjon rundt sykdommen min. Er det noen som har erfaringer fra denne situasjonen? Håper på svar :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann

Jeg ble mamma for 4 1/2 år siden. Vi har "verdens nydeligste Bogotagutt" (he he... som alle mødre vil påstå!)

Vår prosess gikk veldig raskt., (1 år og 4 mnd fra oppstart til tildeling) mye raskere enn jeg på forhånd hadde våget å håpe på da jeg har leddgikt og har hatt dette siden 5 års alderen.

Jeg trodde vi måtte opp i faglig utvalg i BUFDIR, dette skjedde ikke. Jeg trodde vi måtte ut med ekstra lege erklæring, dette trengte vi heller ikke, og godkjenningene både i Norge og Colombia kom raskt..

I ettertid så har jeg hørt om flere som har hatt problemer med godkjenninger hvis den ene parten har revmatisme. Da kanskje spesielt jentene.! Jeg var i full jobb, som ergoterapeut, og var og er veldig aktiv på fritiden.

om vi skulle ha søkt nå, så hadde jeg nok vært ganske så usikker helt frem til evt godkjenningene kom.. vet at de har blitt ganske så strenge nå. Vet om to par hvor det har kommet avslag. Det ene paret byttet land, og er nå foreldre til ei lita jente fra Kina.. De byttet fra Colombia til Kina. Nå er det imidlertid også blitt veldig strengt i Kina også ang helsetilstand..

Jeg kjenner at jeg blir ganske så provosert når jeg tenker på at jeg kanskje blir sett på som en "dårligere" mor siden jeg har leddgikt. Jeg tror jeg er like så god mor som alle andre her.

Jeg regner med at du har snakket med adopsjonsforeningen ang din helsetilstand, og fått noen opplysninger ifht mulighetene dere har. valg av land etc.

Ønsker dere lykke til.

hilsen en som er ferdig med

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest nibera

Hei

Vi er et par som etter 2 års kamp endelig er godkjente. Jeg har psoriasisartritt, er i full jobb og merker lite til at jeg har denne diagnosen. Da barnevernet kom på besøk høsten -05, mente de at vi kom til å bli godkjente, vi trengte ikke engang inhente uttalelse fra revmatolog. Vi venta på positivt svar fra bufeat etter 3-4 mnd, men fikk etter 5-6 mnd et krav om uttalelse fra min revmatolog. Jeg fikk en god uttalelse fra henne, men bufetats egne rådgivende leger, som forøvrig ikke er revmatologer var negative og vi fikk avslag. Vi klagde og etter lang tid fikk vi svar at de opprettholdt avslaget. Vi var i kontakt med andre i akkurat samme situasjon som nå fikk avslag fra bufdir. Dette fikk oss til å kontakte media med vår sak. Var på tv2nyhetene i mai. Hadde også kontakt med advokat og revmatikerforbundet. I sommer fikk vi tlf fra bufdir om at de godkjente oss og tok klagen til følge.

I ettertid vet vi om to andre par som har fått ja fra bufetat etter vår sak gikk i orden, vi håper at dette betyr at bufetats praksis er endret.

Vi råder dere til å være føre var og å innhente en fyldig legeuttalelse fra din revmatolog. Dette har vært en knalltøff prosess, men det har vært selvsagt å kjempe da vi vet at vi vil bli gode foreldre selv om jeg har denne diagnosen. Mannen min sa det veldig bra i intervjuet: omsorgsevne sitter i hodet og hjertet, ikke i et kneledd!!

Lykke til videre!

Beste Hilsen fra nibera & mann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm.. Da vi var i Colombia for ett år siden ble vi kjent med en familie fra Nederland som fikk gutt nr.2. Mor var lam i bena og avhengig av rullestol...Morens handicap var tydeligvis ikke noe problem for Colombia! Dette var en flott familie som klarte sine omsorgsoppgaver med glans! Lykke til med sosialrapporten!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Vi er et par som etter 2 års kamp endelig er godkjente. Jeg har psoriasisartritt, er i full jobb og merker lite til at jeg har denne diagnosen. Da barnevernet kom på besøk høsten -05, mente de at vi kom til å bli godkjente, vi trengte ikke engang inhente uttalelse fra revmatolog. Vi venta på positivt svar fra bufeat etter 3-4 mnd, men fikk etter 5-6 mnd et krav om uttalelse fra min revmatolog. Jeg fikk en god uttalelse fra henne, men bufetats egne rådgivende leger, som forøvrig ikke er revmatologer var negative og vi fikk avslag. Vi klagde og etter lang tid fikk vi svar at de opprettholdt avslaget. Vi var i kontakt med andre i akkurat samme situasjon som nå fikk avslag fra bufdir. Dette fikk oss til å kontakte media med vår sak. Var på tv2nyhetene i mai. Hadde også kontakt med advokat og revmatikerforbundet. I sommer fikk vi tlf fra bufdir om at de godkjente oss og tok klagen til følge.

I ettertid vet vi om to andre par som har fått ja fra bufetat etter vår sak gikk i orden, vi håper at dette betyr at bufetats praksis er endret.

Vi råder dere til å være føre var og å innhente en fyldig legeuttalelse fra din revmatolog. Dette har vært en knalltøff prosess, men det har vært selvsagt å kjempe da vi vet at vi vil bli gode foreldre selv om jeg har denne diagnosen. Mannen min sa det veldig bra i intervjuet: omsorgsevne sitter i hodet og hjertet, ikke i et kneledd!!

Lykke til videre!

Beste Hilsen fra nibera & mann

Dere har jammen hatt litt av en kamp!! KJEMPEBRA at dere ble godkjent til slutt, det ble jeg glad av å lese :-)

Ønsker dere lykke til videre!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Venners

Noen jeg kjenner ble godkjent uten videre da de adopterte det første barnet, men nektet andre gang til tross for kun positive uttalelser i sosialraporten, legeerklæring etc.

De var svært lite fornøyde med saklighetsnivået i BUFetats avslag.

De anket og fikk da godkjenning.

Virker som det er en del merkverdige holdninger ute å går. Så det kan nok lønne seg å være overgrundig i dokumentasjonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for mange gode råd og historier. Dette kan bli spennende. Håper at niberas sak har gitt presedens i behandlingen hos BUF-etat. Dette angår jo flere enn oss.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...