Gå til innhold

Hvor lenge varer en paracet?


Gjest ikke artig med syke små:(

Anbefalte innlegg

Gjest ikke artig med syke små:(

Snuppa på 2 år har nesten 40 grader i feber og slapp. Vi gav henne en paracet og da kviknet hun litt til, og virket som feberen slapp litt. Nå 3 timer etter er hun like slapp igjen, og 39.8 i feber. Burde ikke virkningen av paraceten vare lengre, eller er det vanlig? Jeg bør vel vente i 6 timer før hun får ny igjen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest saphira

Paracet kan gis 3 ganger pr døgn, så hvis man skal følge instruksjonen på pakningsvedlegget blir det for tidlig å gi mer Paracet nå.

Har du forsøkt å kjøle henne ned med kalde kluter? Evt tappe i badekaret/stamp/ dusje henne med vanntemperatur på 37 grader?

Hvis du er veldig bekymret for datteren din burde du ringe lege og forhøre deg med dem.

God bedring:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Paracet kan gis 3 ganger pr døgn, så hvis man skal følge instruksjonen på pakningsvedlegget blir det for tidlig å gi mer Paracet nå.

Har du forsøkt å kjøle henne ned med kalde kluter? Evt tappe i badekaret/stamp/ dusje henne med vanntemperatur på 37 grader?

Hvis du er veldig bekymret for datteren din burde du ringe lege og forhøre deg med dem.

God bedring:)

Er ikke en dusj / bad på 37 grader for varmt for et barn???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke artig med syke små:(

Paracet kan gis 3 ganger pr døgn, så hvis man skal følge instruksjonen på pakningsvedlegget blir det for tidlig å gi mer Paracet nå.

Har du forsøkt å kjøle henne ned med kalde kluter? Evt tappe i badekaret/stamp/ dusje henne med vanntemperatur på 37 grader?

Hvis du er veldig bekymret for datteren din burde du ringe lege og forhøre deg med dem.

God bedring:)

Tusen takk for svar, da drøyer jeg litt med å gi henne en ny paracet igjen. Har lagt henne nå og hun sover godt. Foreløpig er jeg ikke så bekymret, det er nok sikkert bare en virusinfeksjon av ett eller annet slag, vi får bare se det ann. Så får hun heller få en ny paracet om noen timer hvis hun skulle våkne. Var bare litt usikker på om paraceten burde virke lengre, men da har den nok virket det den skulle virke den:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest saphira

Er ikke en dusj / bad på 37 grader for varmt for et barn???

Det er kanskje det? Du skal se jeg tenkte heeeelt feil:-/ Holder sikkert med mye lavere temperatur.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, det varer bare noen timer.

Gjør det noe om hun har feber og er slapp, da? Det er jo slik det er når man er syk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

villbringebær

Er ikke en dusj / bad på 37 grader for varmt for et barn???

Nei hvorfor det da? Kroppstemperatuen er jo på ca.37 grader, og poenget med å nedkjøle seg er jo nettopp å bade i et vann som er kaldere enn den kroppstemperaturen man vil ha. 37 grader i vannet er det som heter lunkent vann, og det er jo slettes ikke for varmt!!

Jeg ville gjort som saphira sier, la ungen dusje i vann som er ørlite granne kjøligere enn lunkent (altså 37 grader)!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eldstejenta vår var sånn. Hun var ofte syk med høy feber i 1-2 årsalderen. Paraceten virket bra en stund, så var feberen på full fart opp igjen før det hadde gått tre-fire timer. Vi fikk beskjed om at vi kunne gi henne fire paracet i døgnet (står tre på pakken), men det var antagelig fordi hun var feberkrampebarn.

Vi lærte mange teknikker for å få ned temperaturen og hun hadde alltid bare bleie på seg når hun hadde feber. Ellers fikk hun spise is, gjerne saftis. Det hjelper til å holde temperaturen nede. Man kan også ta på barnet sokker som er våte (lunkent vann) og ellers tørke barnet i ansiktet, hodet og over hele kroppen, med en lunken klut.

Jeg vet dette ikke er moro..... :-(

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være greit å ha både paracet og ibux i huset i tilefelle små barn får høy feber. Da kan man gi ibux og paracet annenhver gang dersom feberen stiger høyt.

Forøvrig kan du sjekke nøyaktig dosering på felleskatalogen.no

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke artig med syke små:(

Nei, det varer bare noen timer.

Gjør det noe om hun har feber og er slapp, da? Det er jo slik det er når man er syk.

Neida, gjør ikke noe om hun er slapp. Egentlig så gir jeg og tar også selv smertestillende i svært liten grad, mener det er best kroppen får prøve å "arbeide" litt selv, men ser nå at hun har det bedre i noen timer når hun får en paracet, så det er bare for å lette på eventuelle plager. Vet jo selv hvordan det er når man har høy feber og kanskje hodepine og muskelverk, da kan det var godt med en aldri så liten hjelp;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Nei, det varer bare noen timer.

Gjør det noe om hun har feber og er slapp, da? Det er jo slik det er når man er syk.

Sånn tenker jeg også. Feberen har jo en funksjon. Kroppen får en forhøyet temperatur for å kvitte seg med bakterier. Feber er kroppens eget forsvar, men jeg selv gir ungene febernedsettende om de har dårlig allmennstilstand/smerter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har fått beskjed av fastlegen om at fire i døgnet er ok selvom det står tre på pakka. Det er jo ikke snakk om å overdosere i ukesvis heller...

Ei venninne av meg med feberkrampebarn fikk av barneleger på Ahus beskjed om at hun kunne godt i 6-7 ganger i døgnet også... Så lenge det ikke varer i mange dager (var vel et par som var ok)... Hun spurte jo da om det var fordi datteren har anlegg for feberkramper, og kommenterte at overdosering jo skjer uansett kramper eller ikke. Barnelegene sa at så lenge det var i så korte perioder spilte det ingen rolle...

Jeg har gitt fire ganger i døgnet til min snuppe som nå er 2, men jeg har ikke gått over det, såvidt jeg kan huske...

God bedring!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi har fått beskjed av fastlegen om at fire i døgnet er ok selvom det står tre på pakka. Det er jo ikke snakk om å overdosere i ukesvis heller...

Ei venninne av meg med feberkrampebarn fikk av barneleger på Ahus beskjed om at hun kunne godt i 6-7 ganger i døgnet også... Så lenge det ikke varer i mange dager (var vel et par som var ok)... Hun spurte jo da om det var fordi datteren har anlegg for feberkramper, og kommenterte at overdosering jo skjer uansett kramper eller ikke. Barnelegene sa at så lenge det var i så korte perioder spilte det ingen rolle...

Jeg har gitt fire ganger i døgnet til min snuppe som nå er 2, men jeg har ikke gått over det, såvidt jeg kan huske...

God bedring!

Er du sikker på at de ikke mente ibux?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du sikker på at de ikke mente ibux?

99,5% ja...

Men det var selvfølgelig bare snakk om et døgn eller to, altså...

Ikke en ukes influensa!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite råd jeg har fått av min søster som jobber som intensicsykepleier er å gi en dobbeldose første gangen, dette for at paraceten skal virke bedre fra starten. Etter dette skal en ha vanlig dosering.

Grunnen for å gi dobbeldose først, var at kroppen trengte en del paracetamol for å få god virkning og at en kunne komme raskere i gang med mer lindrende behandling om en ga høyere dose første gangen. Min erfaring er at denne metoden fører til at virkningen varer lengre ved ordinære påfyllingsdoser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Neida, gjør ikke noe om hun er slapp. Egentlig så gir jeg og tar også selv smertestillende i svært liten grad, mener det er best kroppen får prøve å "arbeide" litt selv, men ser nå at hun har det bedre i noen timer når hun får en paracet, så det er bare for å lette på eventuelle plager. Vet jo selv hvordan det er når man har høy feber og kanskje hodepine og muskelverk, da kan det var godt med en aldri så liten hjelp;)

Jeg har en liten gutt som bare sover ekstra lenge ved feber, uten noe særlig ekstra ubehag, så det varierer jo fra barn til barn. Håper hun har det bedre i morgen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette sier felleskatalogen om paracet til barn:

Til barn anbefales generelt en enkeltdose på ca. 15 mg/kg, vanlig anbefalt døgndose er 45 mg/kg, maks. døgndose er 60-75 mg/kg. Regelmessig administrering bidrar til å unngå svingninger i smerte og feber.

Ved å ta utgangspunkt i hva barnet veier, kan du få et nøyaktig bilde av hvor mye du maks kan gi, og hva som generelt sett anbefales.

God bedring :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...