Gå til innhold

hvordan slutte med nattbleie


Gjest I&T2002

Anbefalte innlegg

Gjest I&T2002

Hei! Vi har ei jente på 5 år, som fortsatt bruker bleie på natta. Sluttet med dagbleie v. 3 års alderen. Har hatt uhell fra og til, og er av de som kan holde seg litt for lenge, og tillater en liten våt flekk i trusa. Jenta vår er har lyst til å slutte med bleie og vi som foreldre er meget interessert i å gode råd for å få dette til denne gangen. Vil f.eks. det å vekke barnet være et godt virkemiddel? Jenta vår har alltid hatt tunge bleier om nettene og tisser 2-3 ganger i løpet av ei natt.Vi prøver å begrense væske inntaket om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis hun tisser 2-3 ganger om natta virker hun ikke særlig klar spør du meg. Har dere prøvd å vekke henne litt tidlig om morgenen og sett om bleia er tørr?

Hos noen barn mangler det hormonet som reduserer urinprodukjson om natta, det kan ta tid før dette modnes såvidt jeg vet.

Er hun klar til å trene på det selv?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Hei I&T Det dere beskriver er ikke uvanlig, og det kan være vanskelig å vite når bleiene skal bort. Det virker som dere har et veldig "fornuftig" forhold til dette, og at det ikke blir noe mas og stress rundt situasjonen Det er forskjellige årsaker til at barn blir sent tørre på natten. Enten kan de ha små blærevolum, eller de kan ha økt urinproduksjon på natten. Dvs at det er forstyrrelser i Anti diuretisk hormon.Dersom det er små blærevolum er det viktig med gode rutiner på dagtid Forsøk å få henne til å gå på toalettet f eks etter hvert måltid. Siden hun bare er 5 år er det viktig at det ikke blir for mye mas rundt dette også. Dersom det er økt urinproduksjon på natten kan det være riktig å forsøke et medikament som reduserer dette. Det er et medikament som brukes mye og som har lite bivirkninger.(MINIRIN) Det å ta barn opp på toalettet før foreldrene legger seg kan resultere i tørre netter, men det har ingen påvirkning av å bli fortere tørr. Noen ganger blir bleia en "sovepute" slik at barna ikke "våkner" ved tisstrang på natten. Forsøk uten bleie noen netter å se, men sørg for å ha godt med underlag for å beskytte sengen.Det er ellers fint at dere forsøker å begrense drikke på kvelden,og at hun selvfølgelig tisser rett før sengetid, og bruker god tid på det. God sittestilling på toalettet, gjerne med en skammel under føttene.Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt poenget med å stresse med å slutte med nattbleie, men hvis hun vil selv, må dere kanskje prøve.

Vi kan ikke begrense drikke på kveldstid til gutten vår. Det er da han drikker. Han har skjønt at det er en sammenheng, og drikker veldig lite tidlig på dagen for å unngå uhell. Derfor må han få i seg nok væske på ettermiddag/kveld.

De andre barna våre drikker også mye på kvelden, men de står opp og går på do selv i løpet av natten. Lillemor har gjort dette siden hun var 3 år.

Jeg tror at noen barn kjenner dette når de sover, andre ikke, men at dette forhåpentlig kommer etterhvert.

Men vi har hatt store problemer også på dagtid, og har derfor ikke hatt noe fokus på nattevætingen enda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Prinsessesjefen

Finn ut når på natten hun tisser i bleia. Det vil fortelle dere en del om dere kan forvente at hun kan holde seg tørr. Er bleien våt allerede når dere legger dere, eller midt på natten, er det lite sannsynlig at dere kan forvente at hun skal være tørr. Er bleien tørr helt frem til tidlig på morningen eller når der sjekker den like før dere vekker henne, ja da er det håp. Det siste jeg ville ha gjort å var å ta vekk bleien i håp om det skal få henne tørr, da kan man risikere at hun fortsetter å tisse på seg i flere år fremover uten at man har bleien som hjelpemiddel. Jeg er ikke enig med Siri Harket som skriver at bleien for mange barn kan bli en sovepute. Jeg tror nemlig det ligger i barns natur å ville mestre ting, også det å slutte med bleier.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

La henne ha bleie på natta, så lenge det ikke plager henne. Vi har slitt med to barn som har brukt bleie på natta (og tredjemann som var knusk tørr om natta da han var 2 1/2 år..). Med mellomstemann gikk det plutselig over da han var nesten 8 år, fra den ene dagen til den neste var han plutselig tørr, og har vært det siden. Og før det var han søkk våt hver eneste natt. Så det er vel noe i hjernen som må modnes litt tenker jeg. :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...