Gå til innhold

Sinksalve under "huden" på klitoris


s-concert

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 jenter på 4 år. De har alltid hatt tendens til sårhet i skrittet og er derfor blitt mye smurt med sinksalve. For en stund siden la jeg merke til at det var noe hvitt under huden som dekker klitoris. Jeg trakk forsiktig litt av huden opp og så at det var salve som har samlet seg der. De vil ikke la meg få fjernet det, sier det er vondt når jeg prøver å få det fjernet. De klager ikke over smerter eller ubehag til vanlig. Nå tenker jeg på at det kanskje ikke er helt heldig at denne kremen samler seg der?! Men hvordan få det vekk?! Jeg er redd for å irritere den sarte huden der med å gni, men de tåler gjerne endel? De er i badekaret minst 2 ganger i uke, foruten dusjing. Men det er konstant krem under huden, selv om det av og til kan gå et par uker uten at de trenger å smøres. Jeg smører minst mulig på området rett rundt klitoris og jeg smører selvsagt alltid bakover. Når jeg vasker gammel krem av for eventuelt å smøre på ny, så vasker jeg alltid bakover. Mulig at den kremen som ligger der er eldgammel, grøss.... Skal jeg bare overhøre klagingen deres og få det fjernet en gang for alle, eller skjer det ingen skade selv om denne kremen ligger der den gjør?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Sinksalven er klebrig, dvs. den henger seg fast i huden, derfor brukes den som dekksalve ved t. eks. bleieutslett.

Jeg kan ikke se det er nøvendig med salvebruk under klitoris slik du beskriver, vanlig renslighet med dusj og evt. karbad skal være tilstrekkelig renhold. Dersom du vil bruke en salve vil jeg bruke en mykere salve.

Du bør også være oppmerksom på at i hudfolder, vil det kunne sees et hvitlig belegg som er avdøde husceller, det er normalt. Fjernes med vanlig vask

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jobber med små barn

Kan det være utflod? Eller sitter det "fast"? Har ofte sett "kremaktig" utflod på småjenter, særlig rundt klitoris eller innerst i hudfoldene.

Men dette er relativt lett å vaske vekk og fargen kan variere veldig fra veldig hvitt til mer gult. Men du vet jo sikkert om det er sink-salve da, det er jo kritthvitt. :)

Det er ikke alle som tenker over at så små barn kan ha utflod, men det skjer ganske ofte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sinksalven er klebrig, dvs. den henger seg fast i huden, derfor brukes den som dekksalve ved t. eks. bleieutslett.

Jeg kan ikke se det er nøvendig med salvebruk under klitoris slik du beskriver, vanlig renslighet med dusj og evt. karbad skal være tilstrekkelig renhold. Dersom du vil bruke en salve vil jeg bruke en mykere salve.

Du bør også være oppmerksom på at i hudfolder, vil det kunne sees et hvitlig belegg som er avdøde husceller, det er normalt. Fjernes med vanlig vask

""Sinksalven er klebrig, dvs. den henger seg fast i huden, derfor brukes den som dekksalve ved t. eks. bleieutslett. Jeg kan ikke se det er nøvendig med salvebruk under klitoris slik du beskriver, vanlig renslighet med dusj og evt. karbad skal være tilstrekkelig renhold. Dersom du vil bruke en salve vil jeg bruke en mykere salve. Du bør også være oppmerksom på at i hudfolder, vil det kunne sees et hvitlig belegg som er avdøde husceller, det er normalt. Fjernes med vanlig vask""

Jeg må få påpeke at jeg selvfølgelig ikke smører med sinksalve under klitoris! Jeg tenker at grunnen til at det havner der er at det "flytter" seg dit når barna er i bevegelse, sitter urolig o.l. Jeg skal prøve å skifte salve, det har jeg rett og slett ikke tenkt på.... Noen med et godt forslag?

Føler ikke jeg fikk svar på om det er skadelig for jentene mine dersom det viser seg at det er sinksalve som ligger under huden. Men jeg ser ut fra de forskjellige svarene at det er muligheter for at det bare er naturlig talg, event. utflod.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville ha prøvd å fjerne det - gjerne med litt baby olje i vannet. Hvis det ikke går av når du spyler da.

Problemet er at det er vanskelig å få fjernet da det på en måte ligger "under" den huden som dekker klitoris. Er redd for å være for hardhendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan det være utflod? Eller sitter det "fast"? Har ofte sett "kremaktig" utflod på småjenter, særlig rundt klitoris eller innerst i hudfoldene.

Men dette er relativt lett å vaske vekk og fargen kan variere veldig fra veldig hvitt til mer gult. Men du vet jo sikkert om det er sink-salve da, det er jo kritthvitt. :)

Det er ikke alle som tenker over at så små barn kan ha utflod, men det skjer ganske ofte.

Dette er helt kritthvitt. Jeg har registrert at de av og til har litt utflod, den er av annen farge og konstistens..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jobber med små barn

""Sinksalven er klebrig, dvs. den henger seg fast i huden, derfor brukes den som dekksalve ved t. eks. bleieutslett. Jeg kan ikke se det er nøvendig med salvebruk under klitoris slik du beskriver, vanlig renslighet med dusj og evt. karbad skal være tilstrekkelig renhold. Dersom du vil bruke en salve vil jeg bruke en mykere salve. Du bør også være oppmerksom på at i hudfolder, vil det kunne sees et hvitlig belegg som er avdøde husceller, det er normalt. Fjernes med vanlig vask""

Jeg må få påpeke at jeg selvfølgelig ikke smører med sinksalve under klitoris! Jeg tenker at grunnen til at det havner der er at det "flytter" seg dit når barna er i bevegelse, sitter urolig o.l. Jeg skal prøve å skifte salve, det har jeg rett og slett ikke tenkt på.... Noen med et godt forslag?

Føler ikke jeg fikk svar på om det er skadelig for jentene mine dersom det viser seg at det er sinksalve som ligger under huden. Men jeg ser ut fra de forskjellige svarene at det er muligheter for at det bare er naturlig talg, event. utflod.

Jeg tviler på at det er skadelig. Sinksalve gror jo ikke _inn_ i huden selv om det er klebrig. Det vil jo forsvinne etter hvert som de slutter med salven (noe jeg regner med de gjør etter hvert som de blir større/slutter med bleie). Jeg tror nok salven har havnet der pga. bevegelse som du sier. Er de såre på tissen, smører man jo gjerne salve der, og klitoris er jo rett ved.. :)

Har dessverre ikke noe godt tips til alternativ salve. Lykke til. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Hei!

Har jobbet en del med eldre, og når vi bruker sinksalve på svært sår/tynn hud er dette enklest å fjerne med olje. Jordnøttolje rett på kluten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kroppen kanskje renser opp selv. Den gjør jo det med skjedeinngangen f.eks. Ellers er potetmel kjempebra for såre barnerumper, men vet ikke om det hjelper her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...