Gå til innhold

Hva har dere i matpakken?


Gjest leverposteia

Anbefalte innlegg

Gjest leverposteia

Begynner å gå litt tom for ideer. Det blir liksom mye det samme; brødskiver med leverpostei, skinke, fisk, ost...., og litt oppskåret eple, melon, druer, kiwi, gulerøtter. Går mye i det samme her. Kjedelig! Og så føler jeg at det ikke er alt som holder seg like godt utover dagen, ihvertafall ikke for 6-åringen som skal ha med matpakke til sfo (som han spiser kl 13.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AneM1365380603

Du lager jo både spennende og variert nistepakke :o) Mitt intrykk er at barna ønsker sånn noenlunde det samme hver gang, av det de liker godt, men oppspritet med variert frukt eller grønt. Det er det ekstra i matpakken som er spennende. Det hender jeg sender med kake, pannekake, vafler eller crabsticks også ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her går det som regel i grovbrød med ymse pålegg, samt litt frukt eller grønt. Erfaringsmessig er ungene godt fornøyde med sånt, og maten blir spist, så da gidder jeg ikke være så ellevill hele tiden.

Men av og til får de kald pasta i en boks, gjerne med pesto på. Det liker de veldig godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din spiser i alle fall _mye_ mer variert enn mine... Her går det i skive (eller havreboller) med salami eller leverpostei for poden og prim, brunost eller leverpostei for snuppa. I tillegg får de med seg en gulrot eller litt frukt. Noen ganger et par vaffelhjerter, en pannekake eller noe sånt om vi har. :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Her i gaarden sender jeg med en typisk "bocadillo" som spanjolene kaller det. Det er baguett med kaviar, skinke og ost, salami eller hva vi har i kjoeleskapet.

Og saa har de varm-maaltid paa skolen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Alt ble mye lettere da de fikk frukt på skolen og egen mat på sfo :0)

Så nå smører jeg ei skive med ulikt pålegg på. Eller ulikt å ulikt.... Er som regel det samme ei lang stund for så å bytte til noe nytt ei lang stund.

Har av og til rester etter pannekaker og sånn og av og til et frokost brød, for å variere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det langt kjedeligere enn hos deg, men det blir spist og da duger det vel? Poden får 2 grove skiver, en med salami og en med leverpostei + en gulrot - eller sukkererter når jeg flesker til :)

Selv tar jeg et par skiver eller middagsrester fra dagen før, for i motsetning til Poden syns jeg det er godt.

Poden har ytret ønske om å ta med boks med Mr.Lee (de har vannkoker på skolen), men der har jeg sagt nei til så langt - både dyrt og usunt syns jeg.

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Omtrent det samme som deg. Toppen av lykke for Storebror er når vi har hatt pasta/pølsegrateng og han får med seg kalde rester dagen derpå. Eller hvis jeg har hatt ånden over meg og laga pizzasnurrer som han får med. (blåmuggost og serranoskinke var favoritt sist).

Lillesøster har fruktmåltid i barnehagen kl 14.30, hun har som regel med seg bare en yoghurt eller en skive som hun spiser i tillegg til masse frukt. I går var det en kald fiskekake i matboksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ja.. Til barna ja:o) Minsten får mat i bhg, men eldstemann får brødskiver med leverpostei, servelat, skinke, krydderskinke. Noen ganger får han syltetøy, men det er han ikke så veldig glad i. Aller best syns han det er de gangene han får grove rundstykker. Ellers har jeg noen ganger (i mangel av brødmat..)kokt pasta og hatt litt skinke el oppi. DET er populært det!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 åringen spiser vanlige kjedelig skiver og noe frukt, 12åringen har brød med salat, kjøttpålegg, agurk, tomat og ikke å glemme fransk sennep i stedet for smør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tatjana

Det viktigste er at ungene spiser det de får med seg. Den eldste lager seg matpakke sjøl, som regel 1-2 skiver brød eller knekkebrød med ost, skinke eller ost og skinke.

Nr to insisterer på det samme hver dag. Det er tre brødskiver, en med brunost, en med skinkeost og en med pølse (her godtas både salami, spekepølse, servelat eller hva vi måtte ha).

Nr tre kan godt spise litt mer variert. Her sender jeg med brødskiver noen ganger, eller polarbrød (det firkantede, grove), med litt forskjellig pålegg. Eller det kan bli oppskåret ost, et kokt egg, gulrotbiter og litt kjøttpålegg. Noen ganger en pannekake eller to hvis vi har igjen fra middagen dagen før, eller en kjøttkake eller fiskekake.

Selv liker jeg godt salat, og da putter jeg oppi minst en gulrot i biter og litt ost. Det hender faktisk tenåringen også vil ha det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brødskivene i matboksen er rimelig standard, den ene skal ha prim, leverpostei og kvitost, den andre leverpostei og smøreost med hvitløk. Slik har det vært lenge, de er veldig vanedyr disse avkommene mine.

I tillegg har den ene med seg frukt, og begge får med en gulrot daglig. Og riskake. Yoghurt av og til, noen få ganger knekkebrød (som erstatning for brødskiver, men fortsatt samme pålegg...).

Så hender det seg at det blir sendt med egg, kald pasta, kald pannekake eller noe sånt, og det er jo kjempestas.

Synes du varierer veldig bra, jeg, som flere har sagt: Det handler mest om hva ungene faktisk spiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Barna mine ønsker ikke fantasifulle pålegg i matpakken, de ønsker noe de vet de liker. Dermed blir det rimelig standard; salami, geitost og gulost, leverpostei, servelat etc.

Minstemann synes det er morsomt med litt ved siden av, cherrytomat, et par druer, en liten gulrot e.l. - ikke mye som skal til. Eldstemann spiser ikke sånt.. det hører etter hans mening ikke med i matboksen :->)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bravo November

Evig hodepine disse matpakkegreiene... Har jo fått en del tips nedenfor her - bra!

Vi prøver så godt vi kan å variere med hva vi har både under og over. Forskjellige typer grovbrød, polarbrød, tortillawrap med ost inni, rundstykke etc. Favorittpålegget her i gården er ulike pølsetyper. I tillegg legger jeg med en frukt eller grønnsak - eple, klementin, vannmelonskive i boks eller knaskerøtter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to skolebarna mine får en skolematpakke og en SFO-matpakke (jeg synes det ser så trist ut å skulle spise restene av skolematpakken på sfo)

Skolematpakken idag:

Idag har de med seg pølse og fullkornspasta i det store rommet matboksen. I de to små har de druer, sukkererter, eplebåter, pærebåter og noen rosiner. I tillegg har de to eldste fått hver sin Biola.

Frukt/grønt boksene er fyllt med frukt og grønt hver dag. Mye forskjellig i flere farger, så det ser fristende og godt ut.

I det store rommet er det enten brødskiver (poden boikotter det fullstendig og spiser ingenting) eller rester av middagen fra dagen før (pizza, pølsebiter med pasta, omelett, pølse i lompe osv).

Begge de eldste får ofte med Biola på skolen ellers drikker de vann.

SFO-matpakken idag:

Hver sin brødskive, ett halvt eple, en halv banan og 4-5 appelsinbåter hver ;-)

Bon-appetitt! Jeg hadde hvertfall spist de matpakkene ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå fikk jeg dårlig samvittighet....

Ungene mine må ha verdens kjipeste matpakke.....De har det samme hele tiden, for de er dessverre temmelig kresne på påleggsfronten. Salat er utelukket. Jeg føler meg flink når jeg har skåret opp en gulrot og lagt i, jeg...

Dessuten synes jeg det er vanskelig å få frukt og grønt til å holde seg friskt i skolesekken helt til lunsj....skulle ønske de hadde frukt/grønt ordning på skolen, men det har de ikke.

Du spør om tips, men jeg er nok ikke den rette til å svare: men hva med middagsrester? Fiskepinner, kjøttkaker etc fra i går?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...