Gå til innhold

Han følger ikke kurven sin på vekt


Gjest Signatur en annen gang

Anbefalte innlegg

Gjest Signatur en annen gang

Har en førstis som er stor og sterk :) Han er 128 cm høy, og veier 27 kg. I følge helsesøster på skolen ligger han fint på kurven sin når det gjelder høyde, er over gjennomsnittet høy. Men når det gjelder vekt, er han godt over den kurven han fulgte da han var fire.

Så nå er jeg bekymret! Han er en rolig type, og har dårlig med konkurranseinstinkt. Har prøvd fotball, men det likte han ikke i det hele tatt. Han liker mange aktiviteter, men må stort sett dras litt med før han kommer igang.

Helsesøster sa vi må passe litt på, men jeg vet ikke hvor "alvorlig" det er....

Ellers har han et helt normalt kosthold, snop i helger og ferier, lite saft/juice, ikke søtt pålegg i noe særlig grad.....

Ingean andre i familien er noe særlig overvektige, men selv var jeg litt lubben i oppveksten. Det rant av i puberteten.....

Tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror ikke det er grunn til panikk. Som du skriver var du litt lubben når du var liten, og så forsvant det når du ble stor...

Selvsagt, det er mye overvekt blandt små i dag.Så jeg forstår jo at du tenker på det. Du sier han har normalt kosthold. Du sier ikke noe om middag og den slags. Jeg tror dette er noe som forsvinner i oppveksten. Mange jeg gikk på barneskole med var _ganske_ lubben, i dag er de flotte, sterke menn :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Jeg synes ofte helsesøstre driver krisemaksimering når det gjelder småbarn og vekt, men det er likevel sikkert lurt å følge litt med og kanskje styre aktivitetene i "riktig" retning. Det er jo ikke sikkert han ønsker å være med i organisert idrett, men dere kan vel kanskje finne på noe hyggelig sammen, turer, svømming, fotball på løkka etc.? Lærer man seg som liten å være litt aktiv, henger det gjerne med hele livet :).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Signatur en annen gang

Trapoline til våren:o) (syns vel egentlig ikke at han høres så voldsomt overvektig ut)

Trampline vurderte vi å kjøpe til hytta i fjor (vi har ikke plass i frimerkehagen hjemme), men det ble ikke noe av. Men kanskje den kommende sommeren....?

Nei, helsesøster mente heller ikke at han var så veldig overvektig, men at vi skulle følge litt med og øke mengden aktivitet i forhold til tv etc. Det er jeg jo enig i, han er en rolig type (som meg selv) og trenger nok et puff bak ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest sportacus

Hei,

jeg har en 5-åring som er 130 cm og 31 kg...... Jeg synest selvsagt at han er stor og at han er tung, men han er definitivt ikke overvektig. Han er en muskelbunt og veldig sterk. Han svømmer, går på skøyter, går på ski og turner - ikke noen fare med aktivitetsnivået. Man kan jo ikke nekte ungen mat heller så lenge det er til måltidene og det er sunn mat. Vi har aldri fått beskjed om at han er overvektig på kontroll - sist var på 4 årskontroll; da var han 123 cm og 25 kg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snuppa på 8 år er 123 cm og 22 kilo. Ho er tynn. Synes liksom at vekt/høyde som du beskriver virker helt gjennomsnittlig.

Men at det er sunt med aktivitet er det jo ingen tvil om. Husk at de voksne alltid er forbilder. Hva gjør dere? Og hva gjør dere sammen med han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...