Gå til innhold

om stjeling.....


Marquette

Anbefalte innlegg

Hm.....guttungen min har begynt å "stjele"...setter det i anførselstegn fordi jeg er usikker... usikker på om det er det han gjør....Han rasker stadig med seg ting som ikke tilhører han, både på skolen og hos kamerater osv. Jeg har prøvd diverse metoder alt fra å snakke og debattere til rene skremselspropagandaen, ingenting nytter! Han vet heller ikke hvorfor han tar ting, sier at det ikke er fordi han har lyst på det eller er misunnelig m.m(mine ord)Lurer på om han faktisk tenker i det hele tatt før han gjør det. Det virker som det er null sekunder fra han tenker til han gjør, og det gjelder andre ting også. Han skjønner etter en stund hva det er han har gjort og får en vanlig reaksjon på stjelingen. Han vet forskjell på rett og galt og hva det vil si å stjele. Han blir lei seg og sier han ikke mente å stjele, at det bare blei sånn. Jeg synes det blir viktig å finne ut av hva det er som gjør at han tar, om han faktisk vet hva han gjør? Det siste jeg vil er å se at han blir skolens syndebukk som får skylda for alt som blir borte. Har allerede hatt en henvendelse der de lurte på om han hadde tatt fra deres datter, for det sa ungene på skolen at han hadde...

Noen gode råd eller tanker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg må komme med en tilståelse. Da jeg var ung, stjal jeg en gang da hele klassen dro på tyveraid til et supermarked. Jeg er en dårlig kriminell, så mitt opphav oppdaget at det oste dårlig samvittighet av meg. Jeg ble resolutt tatt med tilbake til butikken og måtte levere tilbake det jeg tok og måtte unskylde. Siden har jeg vært lovlydig. Kan det være en løsning at du tar med din sønn og det han har tatt, og få han til å levere det tilbake til eieren?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar Oftedal, barnelege

Min erfaring er at reaksjonen på stjeling skal være streng. Dersom man lar det skje uten at det får noen konsekvenser vil barn gjerne fortsette med det, kanskje inntil det utvikler seg i alvorlig retning. Mitt råd er at dere har meget strenge og konsekvente reaksjoner, både hjemme og på skolen. Han må konfronteres med den eller dem han har stjålet fra, evt. må politiet hjelpe til. Det lønner seg å ta det tidlig.

Informasjon via Internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp i brevet, bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Vennlig hilsen Gunnar Oftedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...