Gå til innhold

Får barna dine være hjemme alene?


vici

Anbefalte innlegg

Leste tråden med å slippe unger ut alene og kom til å lure på om barna dine får være hjemme alene?

Hvorfor/hvorfor ikke? alder på barna og hvor lenge er du borte? Har du forklart dem noen regler for å være hjemme alene?

Her får både 3,5 åringen og 5,5 åringen være hjemme alene av og til. Men det er visse betingelser for det.

3,5 åringen får kun være hjemme helt alene dersom han sitter og ser tv! (han klarer ikke trykke over på andre kanaler selv) Han har ikke tid å blunke og går aldri fra tven uten at vi fysisk slår den av. Tv-slave han ja! Han har heller aldri gjort noen rampestreker og er av den "rolige" typen. Fikk inntrykk på et annet forum at dette var altfor tidlig?

Kan jo og nevne at 3,5åringen KUN får være hjemme alene dersom jeg skal hente storebror i barnehagen. Det tar 3 min å kjøre og tar maks 10-15minutter fra jeg går ut døra til jeg kommer hjem igjen. Han spør om å få være hjemme alene de gangene det gjelder, han får alltid tilbud om å være med selvsagt.

Dette gjelder selvsagt for 5,5 åringen også. Han er av samme type som lillebror, kanskje enda mer fornuftig og veslevoksen. Storebror sitter som regel også foran tv dersom jeg skal ut i full fart.

Begge to kan også være sammen hjemme dersom jeg skal i butikken å kjøpe brød el.l (aldri handle mye, bare inn og ut igjen av butikken). Da går jeg i en "dyr" butikk jeg vet det er lite kø i og det tar også maks 10-15min.

MEN så har jeg begynt å tenke om dette er uforsvarlig av meg? En kan jo begynne å tenke på brann, ulykker på veien, hva om noe skjer hjemme osv. Tenker dere slik? Vi har mange naboer her i rekkehusene og det er alltid noen hjemme. Ungene kjenner dem veldig godt!

Kanskje bør jeg iallefall lære dem å bruke telefonen! Kan deres barn det? Våre tar faktisk aldri telefonen når den ringer og vi er forhindret fra å svare.

Samtidig tenker jeg at så lenge barnet/barna selv ber om å få være hjemme alene så er det jo god trening på de 10-15 minuttene?

Tips ønskes!!!! Jeg er førstemann i vennegjengen med så store barn så har ingen å diskutere dette med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Minstejenta mi er 3,5 år gammel og jeg hadde ikke turt å la henne være alene hjemme dersom jeg skulle kjørt bil f.eks.. Hva om det skjedde noe på veien? Siden dere har naboer barnet ditt kjenner godt, blir det kanskje annerledes? Vet du at barnet ditt automatisk vil gå til naboene dersom noe skjer? Vet du at h*n ikke vil løpe å gjemme seg i et skap e.l. dersom det begynner å brenne e.l. ;-) Slike ting er veldig forskjellig fra barn til barn, så ikke så lett å si hva som er fornuftig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gjort som deg, fra minstejenta var ca 4 år har hun fått være alene noen minutter av gangen, med DVD eller Disney Chanel på.

Nå er mine 6 og 8 år. 6-åringen er alene i opp mot 1 time, 8-åringen har vært alene en hel arbeidsdag faktisk (med mobilkontakt)

Vi har besteforeldre i nabohuset i tilfelle krise, ellers hadde jeg kanskje ikke turt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Squishy (2,5 år) får være "alene hjemme" mens jeg går ut i oppgangen og henter posten (30 sekunder...). Noe annet enn det er ikke aktuelt før han kan bruke en telefon og forstår i hvilke situasjoner det er nødvendig.

Jeg hadde ikke latt en 3,5 åring være alene hjemme, spesielt ikke om jeg skulle ut og kjøre bil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri latt en på 3 år være alene hjemme! Samme hvor mye han sitter pal foran tv'n så vet man aldri. Hva om han må på do? Eller om han blir tørst? Eller får lyst på frukt og vil skjære opp litt frukt selv før du kommer hjem?

Min eldste var 5 1/2 år da han var hjemme alene 15-20 min mens jeg fulgte lillesøstra i barnehagen om han var syk og måtte være hjemme. Da satt han foran tv'n. :o)

Nå er de 7 og 9 år og kan godt være hjemme alene en halvtine-time om jeg må på butikken eller noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Skolebarna får være alene hjemme. Jeg lot dem være litt alene hjemme fra de kunne bruke telefonen. Nå går de i 7. og 4. klasse, så jeg anker ikke på det i det hele tatt.

Småsøstrene på snart 5 og på 2,5 år får ikke være alene hjemme. Jeg ser ikke for meg at de skal opptre rolig og fornuftig om en situasjon oppstår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

villbringebær

Knerten min er snart 4. Han får ikke være alene hjemme, annet enn når jeg dusjer, da er han jo på en måte alene i en 10 minutters tid! Ellers kan jeg la ham være alene i de tre minuttene det tar å gå ut med søpla og hente posten. Har aldri prøvd noe annet heller, for jeg sier som flere andre her, hva hvis det skulle begynne å brenne, hva om han slår seg, hva hvis han blir redd for noe... etc. Her inne er det jo ingen som kan se ham og plukke ham opp, det er det jo tross alt ute.

Mannen min hadde latt ham være alene i 5-6 minutter en gang, han hadde brukt sykkelen fram og tilbake til butikken som ligger 300 meter unna. Jeg likte det ikke...

Men etterhver nå som han tross alt blir eldre kan det nok hende vi øver ham opp noen minutter av ganga og forteller ham hvordan han skal trykke på tlf.minner ham på skarpe kniver, etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar 7-åringen være alene hjemme hvis hun vil, f.eks. når jeg henter den yngste i barnehagen eller tar en tur på nærbutikken. Hun ringer meg hvis det er noe. En eneste gang lot jeg begge (7 og 3,5 år) være hjemme mens jeg skulle levere noe 100 m nedi gata (til fots, 5-6 minutter totalt).

Jeg ville ikke kjørt bil mens en på 3,5 var alene hjemme, jeg syns minimum er å kunne bruke telefonen. Jeg har inntrykk av at de flest er MER restriktive enn meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lar mine være alene hjemme sammen om jeg skal ut et ærend, men om det innebærer en lengre kjøretur enn til nærbutikken 800 meter oppe i gata allierer jeg meg alltid med naboen. Mine er 5 og 8, jeg begynte vel med dette da eldstemann var rundt 7 år. Femåringen får aldri være alene hjemme uten storebroren. Jeg synes 3,5 var tidlig, ja..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7-åringen har fått være hjemme alene i opp til en halvtime. Han elsker det, og vil mye heller være hjemme helt alene, enn å være med på små ærender i butikken etc.

Han er en rolig, fornuftig type - allikevel har vi ikke vært komfortable med å la ham være alene før det siste halvåret ca.

''En kan jo begynne å tenke på brann, ulykker på veien, hva om noe skjer hjemme osv. Tenker dere slik?''

Ja. Alltid. Det er nok grunnen til at han ikke er alene lenger enn en halvtime - og at vi ikke har begynt med det tidligere.

Han vet hvordan han bruker telefonen, og kan mobilnummeret mitt utenat. (vi tok en puggerunde på det i fjor sommer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3,5 syns jeg var tidlig ja.6-åringen min får være hjemme alene kun ved små ærender som en snartur på butikken,og har vært hjemme alene toppen en halvtime på det meste.han elsker det,å vil gjerne være mere alene hjemme.men vi har ingen annen tlf hjemme enn min mobil,så faktisk vurderer jeg en egen mobil til han til sommern eller evt neste jul. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da minsten gikk i andre klasse (siste halvdel) så kunne jeg la henne være alene en snau time uten at jeg bekymret meg for mye. Hun kunne ringe meg når som helst, og det var viktig for meg. Det var jo pga min jobb at hun ble alene. Det gikk selvfølgelig helt greit.

Lær dem de nødvendige tlf nr, ha gjerne visshet om at en eller annen nabo er hjemme. Helt i starten da hun begynte å være alene så ville jeg ikke at hun skulle spise noe. Ja jeg vet at jeg tenkte for mye på alt som kunne skje......

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes dette er god selvstendighetstrening for barn :-) Det å ikke synes det er skummelt å være noen minutter alene, er et godt utgangspunkt å ta med seg.

Selvfølgelig en forutsetning at barnet selv har lyst og at vedkommende allerede har lært seg å holde avtaler (dvs. ikke har en tendens til å ville prøve å steke pizza straks mor er ute av syne...*s*)

Tanteungene mine har vært alene i korte perioder fra den alderen dine unger er i .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Storebror får være aleine hjemme, men ikke over mange timer av gangen.

Begge to (snart 9 og snart 4) var hjemme aleine for første gang i forgårs, da jeg hadde glemt å kjøpe noen småting og stakk på butikken en liten tur. Det gikk veldig fint. Det var bare snakk om 15 minutter, da. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 4år får være alene om jeg henter posten(,20meter)

eller når jeg lufter hundene..1-2min...

Jeg hadde aldri latt han være alene lengre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sola mi

En 3.5 åring vil ikke kunne opptre fornuftig i f.eks en brannsituasjon! Synes det høres helt uhørt ut at du lar en slik liten tass være alene.

Skolealder bør være minstegrensa hvis ikke det finnes et større søsken som kan ta vare på den minste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingemanns kjære

Svarer deg jeg, selv om jeg kanskje reagerer mer på svarene til noen av de andre her.

Det er bare du som kjenner ungene dine og vet hvordan de reagerer.

Som ei skrev, ungene er jo "alene" når hun dusjer. Maks 10 min. Mye kan skje på de 10 min. også. Eller foreldrene som tar en halv time i senga på morraen mens poden ser på tv.

Jo da. Jeg ser her at det vil være lettere for foreldrene å reagere om brannalarmen skulle gå. Eller at man utelukker sjansen for ulykke påå veien.

Selv om man bare er et par min unna med bil, kan det jo skje ei ulykke som hindrer at man kommer hjem i tide.

Kan kanskje være lurt å gi en beskjed til naboen, eller sjekke om de skal være hjemme. Sånn i tilfelle du skulle bli forsinket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Gutten min på seks og et halvt er stadig hjemme i korte perioder, f.eks. mens jeg leverer eller henter minstemann i barnehagen (tar kanskje 15-20 minutter), eller stikker en liten tur i butikken. Slik har han vært alene i et år eller to.

Minstemann på fire og et halvt får ikke være alene, han er en annen og mer uforsiktig type, og jeg er redd for hva han kan finne på.

Men barna er jo også mer eller minder alene mens vi er hjemme da, f.eks. mens vi ligger litt lenger om morgenen eller en er i dusjen mens andre ennå sover.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden barna er trygge på det å være alene hjemme, og du vet de ikke finner på noe, så synes jeg det er helt greit slik du gjør det.

JEg gjorde det på samme måte.

Nå er hun på 8 hjemme alene annen hver tirsdag fra kl. 12 til kl. 15.30, og det går helt fint. Hun elsker å være alene hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da eldstemann var 10 år så var han alene hjemme etter skoletid. En dag kom jeg hjem og det viste seg at det hadde vært brann i kjelleren og brannbilen hadde vært der. Han satt fremdeles på rommet og spilte Nintendo og jeg spurte hvorfor han ikke hadde gått ut. Han hadde ikke sett nødvendigheten i det for han hadde ikke merket noen ting av brannen. Vi bodde i fjerde etasje i en gammel bygård som kunne blitt overtent i løpet av minutter pga at det var tre mellom etasjene.

Han var en veldig oppegående gutt og jeg tror det var da jeg skjønte at unger ikke burde være alene hjemme før de var ganske store.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...