Gå til innhold

Besøk med hjem fra barnehagen


Gjest prust

Anbefalte innlegg

Jenta mi, som blir 4 i mars, begynte i ny barnehage i høst. Hun hadde en periode i oktober-november, der hun ikke trivdes så godt, men i desember løsnet det. Vi kjente ingen på avdelingen fra før, og jeg har tenkt at jeg skulle være litt aktiv i å bi kjent med noen av barna huin leker med, eventuelt invitere med hjem, og at hun forhåpentligvis blir invitert med noen hjem etterhvert.

Ei av jentene som fylte 4 like før jul, leker hun en del med. Og jeg har pratet litt med foreldrene, veldig hyggelige. Et par uker før jul avtalte vi at denne jenta skulle være med oss hjem. Jenta mi gledet seg noe helt ekstremt. Endelig var det hennes tur! Så ble denne jenta syk. Så - etter jul, har jeg pratet to ganger med mora og en gang med faren om å finne en ny dato for besøk.

Fikk mobilnr. I går sendte jeg melding og spurte konkret om en dag denne uka. Fikk til svar at det ikke var aktuelt med noe hjemmebesøk for denne jenta ennå.

Ble så veldig lei meg. Hvorfor svarte hun slik? Hadde fått inntrykk at de veldig gjerne ville ha mer kontakt med oss. Vet at denne jenta har vært med et par andre jenter hjem fra barnehagen flere ganger. Jeg pleier å være ganske så tykkhudet, men dette gikk jammen innpå meg. Og jenta mi som har gledet seg så veldig til å ha med noen hjem.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spekepølse

Det er vel en rimlig stor sjanse for at dette har med at jenta har vært syk å gjøre.

Ikke vær så rask med å tolk det på andre mer negative måter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel en rimlig stor sjanse for at dette har med at jenta har vært syk å gjøre.

Ikke vær så rask med å tolk det på andre mer negative måter.

Hun var syk en dag FØR jul, akkurat den dagen vi hadde avtalt besøket - hun har ikke vært syke etter jul, så vidt jeg vet. Ser henne stort sett daglig i barnehagen.

Nei - vanligvis er jeg positivt innstilt. Nå gikk liksom all lufta ut av meg....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Ok. Men det er vel sånn som skjer. Ikke så mye du kan gjøre med det?

Det kan jo godt hende at denne jenta ikke egentlig vil være med henne, av ulike grunner, og at foreldrene fant det ut etter hvert. Men hva kan du gjøre med det?

Prøv å finne noen andre som kan være med henne hjem, og ikke sats alt på ett kort?

Synd, men slik er det av og til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Var foreldrene også invitert? Hvis ikke kan det være jenta er skeptisk til å dra til dere første gangen uten dem. Du kan gjøre det klart for dem at en av dem eller begge to er velkommen med.

Sånn ellers synes jeg svaret du fikk var litt "hardt", jeg ville også stusset litt. Det er jo så koselig å få barnet sitt invitert bort. Hun kunne da svart deg litt mer hyggelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok. Men det er vel sånn som skjer. Ikke så mye du kan gjøre med det?

Det kan jo godt hende at denne jenta ikke egentlig vil være med henne, av ulike grunner, og at foreldrene fant det ut etter hvert. Men hva kan du gjøre med det?

Prøv å finne noen andre som kan være med henne hjem, og ikke sats alt på ett kort?

Synd, men slik er det av og til.

Du har kanskje rett - det samme sa mannen min. At denne kenta kanskje plutselig har sagt: "Æ vil ikke være med X hjem likevel!!!!"

Men jeg pleier ikke feiltolke sånn, verken barn eller voksne.

Det er ikke så mange andre på avdelingen som er aktuelle. Det er ei jente til som nettopp har blitt fire, men de leker ikke noe. Et par av de som er ett år eldre leker hun med, men jeg vet ikke om de synes hun er for liten til å være "veninne". De som er ett år yngre, er vel for små til å være med hjem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var foreldrene også invitert? Hvis ikke kan det være jenta er skeptisk til å dra til dere første gangen uten dem. Du kan gjøre det klart for dem at en av dem eller begge to er velkommen med.

Sånn ellers synes jeg svaret du fikk var litt "hardt", jeg ville også stusset litt. Det er jo så koselig å få barnet sitt invitert bort. Hun kunne da svart deg litt mer hyggelig.

Nei - foreldrene var ikke invitert. Det har ikke falt meg inn, har aldri vært med noen av de andre når de er blitt med noen hjem.

Mi jente har vært hos henne i bursdag, og det gikk jo veldig fint uten meg.

Denne jenta virker så trygg og åpen at jeg trodde hun hadde lyst til å være med hjem etter barnehagen. Jenta mi spør stadig vekk om hun kan være med noen, eller sove hos noen, men hun har ingen....

Denne jenta har vært med ei av de store hjem minst to ganger, uten foreldrene. Sist, nå i forrige uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Hun var syk en dag FØR jul, akkurat den dagen vi hadde avtalt besøket - hun har ikke vært syke etter jul, så vidt jeg vet. Ser henne stort sett daglig i barnehagen.

Nei - vanligvis er jeg positivt innstilt. Nå gikk liksom all lufta ut av meg....

Ja, dette var et merkelig svar fra foreldrene...

Har du svart paa meldingen?

Naar du moeter dem i barnehagen, kan du se om du faar kontakt med dem. Eventuelt komme innpaa dette temaet, og spoer forsiktig om de mente det slik at de vil vente en stund med aa sende jenta si hjem til noen...( Kanskje er jenta redd for aa bli med noen nye hjem? )

Du kan jo spoerre i forbifarten om hvordan det gaar med henne, hvis du da ikke har snakket med dem om dette. (Siden hun var syk...Du tenger jo ikke aa vite om hun er helt frisk naa, hvis du skjoenner hva jeg mener?)

Det gir dem et hint om at du ikke forstaar hvorfor de plutselig har endret mening, og det gir dem en mulighet til aa gi deg et bedre svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Du har kanskje rett - det samme sa mannen min. At denne kenta kanskje plutselig har sagt: "Æ vil ikke være med X hjem likevel!!!!"

Men jeg pleier ikke feiltolke sånn, verken barn eller voksne.

Det er ikke så mange andre på avdelingen som er aktuelle. Det er ei jente til som nettopp har blitt fire, men de leker ikke noe. Et par av de som er ett år eldre leker hun med, men jeg vet ikke om de synes hun er for liten til å være "veninne". De som er ett år yngre, er vel for små til å være med hjem?

''Det er ikke så mange andre på avdelingen som er aktuelle. Det er ei jente til som nettopp har blitt fire, men de leker ikke noe. Et par av de som er ett år eldre leker hun med, men jeg vet ikke om de synes hun er for liten til å være "veninne". De som er ett år yngre, er vel for små til å være med hjem?''

Du kan jo spørre de ansatte om de kan sette de to jevngamle sammen av og til. Min datter har forresten en venninne i barnehagen som er født samme år, men det er 11 mnd mellom dem. De er så knyttet til hverandre. Jeg ser på mine barn at de like godt er med eldre som yngre barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, dette var et merkelig svar fra foreldrene...

Har du svart paa meldingen?

Naar du moeter dem i barnehagen, kan du se om du faar kontakt med dem. Eventuelt komme innpaa dette temaet, og spoer forsiktig om de mente det slik at de vil vente en stund med aa sende jenta si hjem til noen...( Kanskje er jenta redd for aa bli med noen nye hjem? )

Du kan jo spoerre i forbifarten om hvordan det gaar med henne, hvis du da ikke har snakket med dem om dette. (Siden hun var syk...Du tenger jo ikke aa vite om hun er helt frisk naa, hvis du skjoenner hva jeg mener?)

Det gir dem et hint om at du ikke forstaar hvorfor de plutselig har endret mening, og det gir dem en mulighet til aa gi deg et bedre svar.

Ja, jeg svarte noe sånt som "OK, trodde hun hadde lyst til å komme til oss, vi får prøve igjen seinere..."

Kanskje det var litt dumt å gjøre det pr SMS - burde nok heller ha ringt.

Ja - skal prøve å ta det det opp med foreldrene når vi treffes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Nei - foreldrene var ikke invitert. Det har ikke falt meg inn, har aldri vært med noen av de andre når de er blitt med noen hjem.

Mi jente har vært hos henne i bursdag, og det gikk jo veldig fint uten meg.

Denne jenta virker så trygg og åpen at jeg trodde hun hadde lyst til å være med hjem etter barnehagen. Jenta mi spør stadig vekk om hun kan være med noen, eller sove hos noen, men hun har ingen....

Denne jenta har vært med ei av de store hjem minst to ganger, uten foreldrene. Sist, nå i forrige uke.

Det høres jo litt merkelig ut, men de små er så uberegnelige, så hun kan ha ombestemt seg. Kanskje jenta i utgangspunktet kjenner det andre barnet bedre.

Uansett hva som har skjedd her kunne mora ha gitt deg et finere avslag. Kanskje det bare ikke passer denne uka, så tenkte hun ikke over hvor negativ meldingen hun sendte er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Angela26

Ja, jeg svarte noe sånt som "OK, trodde hun hadde lyst til å komme til oss, vi får prøve igjen seinere..."

Kanskje det var litt dumt å gjøre det pr SMS - burde nok heller ha ringt.

Ja - skal prøve å ta det det opp med foreldrene når vi treffes.

Nei det var ikke dumt av deg aa sende en sms, de gjorde da ogsaa det.

Haaper du faar et bedre svar naar du prater meg dem!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du skriver at hun ikke leker med så mange forskjelige i barnhagen, Det er jo de ansatte i b.h. sin jobb og passe på at alle unger har det bra og leker med mange forskjellig osv..

Du kan jo spørre de ansatte om de kan ha et ekstra øye til henne, og prøve å få henne til å være med litt flere eller de andre kan bli flinkere å gå til henne? :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

SMS har sine begrensninger, det blir lett unyansert.

Ikke ta det for tungt før du vet hva de egentlig mener - om det ikke passer akkurat i dagene som kommer, eller om avslaget er mer definitivt. Det finner du lettest ut ved å snakke med dem - bring temaet forsiktig på bane en gang situasjonen ikke er altfor stresset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Ja, jeg svarte noe sånt som "OK, trodde hun hadde lyst til å komme til oss, vi får prøve igjen seinere..."

Kanskje det var litt dumt å gjøre det pr SMS - burde nok heller ha ringt.

Ja - skal prøve å ta det det opp med foreldrene når vi treffes.

"OK, trodde hun hadde lyst til å komme til oss, vi får prøve igjen seinere..."

Dette oser jo av snurthet - du sier indirekte at du tror at dette er fordi hun ikke har lyst.

Om de sier at det ikke passer enda, kan du ikke bare la det si det, uten å hinte etter en forklaring??

Ville reagert mer på en slik melding jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"OK, trodde hun hadde lyst til å komme til oss, vi får prøve igjen seinere..."

Dette oser jo av snurthet - du sier indirekte at du tror at dette er fordi hun ikke har lyst.

Om de sier at det ikke passer enda, kan du ikke bare la det si det, uten å hinte etter en forklaring??

Ville reagert mer på en slik melding jeg.

Var ikke akkurat de ordene jeg skrev. Veide ordene nøye, nettopp for å unngå det du skriver. La inn et smilefjes også, for ikke å virke snurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

Var ikke akkurat de ordene jeg skrev. Veide ordene nøye, nettopp for å unngå det du skriver. La inn et smilefjes også, for ikke å virke snurt.

hehe, ja det eldste og mest gjennomskuelige trikset i boka. "du liker meg ikke du:)" ..

Kan du ikke bare vente å se om de tar kontakt for å fikse besøk neste gang? Ikke mase, ikke kreve noe forklaring? Du har rett og slett ikke noe med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har heller ikke praktisert å ha med besøk hjem fra barnehagen, tror heller ikke det er særlig vanlig her vi bor. Men jeg skjønner likevel at du ble skuffet over måten foreldrene til jenta forholdt seg til dere. Helt greitt om de synest at hun er for liten til å reise på besøk til andre direkte fra barnehagen men da kunne de vel sagt det med en gang. Og at det tydeligvis er ok at jenta reiser på besøk til andre virker jo litt rart da... De kjenner dere kanskje ikke godt nok til at de føler seg trygge på å sende jenta hjem til dere? Jeg skulle i hvertfall kjent foreldrene godt før jeg sendte en fireåring hjem dit alene.

Ville snakket med dem var jeg deg. Sms og mail er ikke alltid like greitt, siden man her ikke kan få med nyanser. Alt blir så svart/hvitt når det kommer i skriftlig form.

Foreslåt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...