Gå til innhold

Ville du reagert på dette?


Gjest litt anonym

Anbefalte innlegg

Gjest litt anonym

Hva ville du tenkt om dette barnet?

Jente på 2,5 år som ikke viser interesse for jevnaldrende barn. Kan snakke i hele setninger, men under aktivitet repeteres for det meste bare navnet på aktiviteten.

Veldig fasinert av tegneserier. Kan sitte i evigheter og studere bildene og virker å være i en helt annen verden, uten interesse for omgivelsene.

Fasinert av TV/film og mister også da interessen for omverdenen og blir vanskelig å oppnå kontakt med.

Bygger tårn med leker og klosser som kan stables. Duplo-tårn må hun ha hjelp med når hun ikke når opp selv. Det skal bygges i høyden helt opp til taket. Blir enormt frustrert hvis byggingen stopper opp underveis.

Sorterer og organiserer lekene sine gruppevis, også under lek. Noen leker har hun ingen annen interesse av enn å sortere dem. Når det er ferdig sortert går hun over til annen aktivitet.

Deler ikke sine opplevelser/inntrykk med andre. Manglende øyekontakt.

Bryr seg ikke om dukker, bamser eller myke leker, kun et utvalg leker av harde materialer (Duplo, plastdyr, Brio togbane, lekebiler).

Kan ikke telle, men under sortering av leker vet hun likevel om det mangler noe og hva som mangler.

Hun leker helst alene, har ikke noe samspill under lek. Liker ikke at andre rører hennes ting, for da blir alt feil.

Kan holde på med samme aktivitet/lek i mange timer, eller det samme gjennom hele dagen. Noen ganger gjenopptas samme aktivitet/lek også neste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AneM1365380603

Jeg har en datter på 2,5 år, og kjenner ikke henne igjen i det du beskriver. Jeg forstår din bekymring for barnet. Hvis det var mitt barn ville jeg ønsket å få henne utredet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det eneste jeg reagerte på her var det med manglende øyekontakt.

-resten kan være litt sært kanskje,men ikke unormalt. Vanskelig å vite uten å ha sett ungen.

(husker jenta mi på sin første skitur mumlet for seg selv hele veien "Jeg gå på ski, jeg gå på ski, jeg gå på ski" da var hun 2 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe av det du nevner, peker i retning av autismespekteret. Men hun kan jo også ha personlighetstrekk som "nuller ut" disse symptomene.

Jeg ville nok reagert litt på en slik toåring, men det er mye fordi mine egne unger var kjempesosiale helt fra de var knøttsmå. Barn er forskjellige.

Her er det mye stoff om både infantil autisme og Asperger:

http://www.autismeforeningen.no/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror kanskje du leter etter problemer...

Hun er liten enda, og mye kan skje i løpet av et par år. Det er ikke alle unger på 2 1/2 som kan snakke en gang. Denne her synes jeg høres flink ut, selv om hun ikke er interessert i kommunikasjon hele tiden.

Kanskje hun bare er sjenert?

Jeg synes ikke man skal lete etter feil på ungene!

Men om det er et problem skal man selvfølgelig ta det på alvor og få den beste hjelpen man kan få.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår bekymringen din og synes ikke du "lager problemer" slik pusi foreslår.

Barnet burde utredes. Det kan være særpreg eller det kan være asperger/autisme. Om det er snakk om en av disse diagnosene, så har barnet større sjanser for et "normalt" liv dess tidligere foreldre/fagfolk oppdager det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av tingene her ville jeg ikke reagert på hos en ellers normal unge, sånn som klossestablingen eller gjentagelse av aktivitet.

Men dette med manglende blikkontakt, manglende samspill og manglende interesse for omgivelsene er ting som får en liten alarmklokke til å ringe. Det trenger ikke være noe alvorlig, men jeg ville sjekket det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mye av dette er typisk for småunger, men alt sett i sammenheng, ville jeg bedt om at hun utredes.

har selv et barn med aspergers syndrom, og har vært på en del kurs om autismespekter-tilstander. Mange av de "symptomene" du nevner, er ganske typiske for autismespekter-tilstander. MEN det behøver IKKE å bety at barnet har en slik tilstand - men at det er grunn for å få det utredet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av tingene her ville jeg ikke reagert på hos en ellers normal unge, sånn som klossestablingen eller gjentagelse av aktivitet.

Men dette med manglende blikkontakt, manglende samspill og manglende interesse for omgivelsene er ting som får en liten alarmklokke til å ringe. Det trenger ikke være noe alvorlig, men jeg ville sjekket det.

Enig! Har selv en på 2,5 år, som ofte får hakk i plata og sier det samme ørten ganger til jeg blør i øra. :) Men han leker med andre barn, og har blikkontakt og er veldig sosial ellers.

Men disse små har en del rare ting for seg, og etter en uke er det nye sære ting de får for seg..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår bekymringen din og synes ikke du "lager problemer" slik pusi foreslår.

Barnet burde utredes. Det kan være særpreg eller det kan være asperger/autisme. Om det er snakk om en av disse diagnosene, så har barnet større sjanser for et "normalt" liv dess tidligere foreldre/fagfolk oppdager det.

Nå sa ikke jeg "lager" problemer, men "leter etter" problemer.

Med det mener jeg at mange (jeg selv også) finner en diagnose som kunne passe på sitt barn hvis man bare leter litt.

Min eldste er feks et "typisk" ADD i veldig mange situasjoner. Kunne sikkert funnet mye annet som passer på ham også, men så lenge jeg ikke får hint fra lærere, leger eller fysioterapeuter ser jeg ingen grunn til å sjekke det så lenge han fungerer bra i hverdagen.

Når jeg ser tilbake var jeg også litt lik ham da jeg var liten, så da er det vel bare arv. Han er vel bare en liten nerd ;-)

Men for all del: Spør hva de i barnehagen eller helsestasjonen mener. De har sett barnet og kan vurdere bedre enn hva vi kan. Hvis du er oppriktig bekymret følger de sikkert med over tid eller henviser til eksperter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig! Har selv en på 2,5 år, som ofte får hakk i plata og sier det samme ørten ganger til jeg blør i øra. :) Men han leker med andre barn, og har blikkontakt og er veldig sosial ellers.

Men disse små har en del rare ting for seg, og etter en uke er det nye sære ting de får for seg..

Min 2 1/2-åring kan også være en liten evighetsmaskin når hun først setter i gang med å si eller gjøre noe. ;o)

Akkurat det er nok normalt, ja. Irriterende, men normalt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt anonym

Min 2 1/2-åring kan også være en liten evighetsmaskin når hun først setter i gang med å si eller gjøre noe. ;o)

Akkurat det er nok normalt, ja. Irriterende, men normalt.

''Min 2 1/2-åring kan også være en liten evighetsmaskin når hun først setter i gang med å si eller gjøre noe. ;o) Akkurat det er nok normalt, ja. Irriterende, men normalt.''

Er det sånn at hvis hun f.eks finner ut hun skal blåse i tuten på en kaffekjele, så vil hun holde på med den aktiviteten i det "uendelige" hvis ingen stopper henne?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

''Min 2 1/2-åring kan også være en liten evighetsmaskin når hun først setter i gang med å si eller gjøre noe. ;o) Akkurat det er nok normalt, ja. Irriterende, men normalt.''

Er det sånn at hvis hun f.eks finner ut hun skal blåse i tuten på en kaffekjele, så vil hun holde på med den aktiviteten i det "uendelige" hvis ingen stopper henne?

Poden min kan holde på med samme ting i 10 min ca før han finner på noe annet.. Ting er enda mer gøy hvis han får oppmerksomhet rundt det han holder på med. Han kan f.eks. "vaske" med langkosten uten klut i 15 min. rundt om kring, men da er han veldig opptatt og konsentrert om det, og synes selv han er veldig flink. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spekepølse

mesteparten av dette er ting som er uvesentlig i forhold til å vurdere om noe er normalt eller ikke. Andre ting er helt vanlig for barn.Noen ting virker som tegn på noe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt anonym

mesteparten av dette er ting som er uvesentlig i forhold til å vurdere om noe er normalt eller ikke. Andre ting er helt vanlig for barn.Noen ting virker som tegn på noe.

Svaret ditt gjorde meg ikke så mye klokere :)

Hva av dette er uvesentlig? Hva er vanlig? Og hva kan være tegn på noe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest litt anonym

Poden min kan holde på med samme ting i 10 min ca før han finner på noe annet.. Ting er enda mer gøy hvis han får oppmerksomhet rundt det han holder på med. Han kan f.eks. "vaske" med langkosten uten klut i 15 min. rundt om kring, men da er han veldig opptatt og konsentrert om det, og synes selv han er veldig flink. :)

''Poden min kan holde på med samme ting i 10 min ca før han finner på noe annet.. Ting er enda mer gøy hvis han får oppmerksomhet rundt det han holder på med. Han kan f.eks. "vaske" med langkosten uten klut i 15 min. rundt om kring, men da er han veldig opptatt og konsentrert om det, og synes selv han er veldig flink. :)''

Med det nevnte barnet er det ikke snakk om å holde på med en aktivitet i 10 eller 15 minutter. Her er det snakk om timer med en bestemt aktivitet. Type aktiviteter hun holder på med er ganske begrenset, det går for det meste på det samme og er likt hver gang.

Under aktivitet/lek bryr hun seg ikke om andre mennesker. Hun søker heller ikke bekreftelse, som f.eks på at hun er flink, og har heller ingen interesse av å vise eller dele det hun gjør med andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...