Gå til innhold

Narkose på barna -erfaringer?


Gjest polypper..

Anbefalte innlegg

Gjest polypper..

Min datter på 3 år har fått påvist store polypper/falske mandler i nesa og skal opereres. Jeg fikk vite dette i dag og vet foreløpig ikke om det skal skje under full narkose eller med lokal bedøvelse.

Noen av dere som har vært gjennom det samme? Hva slags bedøvelse brukes? Er det noen risiko forbundet med dette?

Liker ikke tanken på at lille jenta mi skal gjennom dette, men det kommer sannsynligvis til å gjøre ting bedre for henne da..

What say you?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En liten risiko er det med narkose uansett inngrep. Mine har vært i narkose flere ganger, dvs. Snuppa bare en gang, Poden sikkert 10 ganger. Ikke noe problem, bare du holder deg rolig og kald og ikke lar din nervøsitet smitte over på barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest polypper

En liten risiko er det med narkose uansett inngrep. Mine har vært i narkose flere ganger, dvs. Snuppa bare en gang, Poden sikkert 10 ganger. Ikke noe problem, bare du holder deg rolig og kald og ikke lar din nervøsitet smitte over på barnet.

Men vet du om det holder med lokal bedøvelse under fjerning av disse hersens polyppene?:)

Hva kan gå galt under en narkose? I verste fall kan de vel dø, men skyldes det da allergier eller en råtten lege eller hva?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gutten min hadde den operasjonen da han var to år og tre måneder. Full narkose. Jeg fikk være med inn og satt ved siden av ham (han lå på operasjonsbenken) elt til han sovnet. Så måtte jeg gå ut.

Jeg var litt engstelig, men anestesilegen var veldig beroligende og trygg.

De ropte meg inn på postintensiv da han våknet. Da skreik han noe veldig - var nok veldig redd. Han var veldig hoven i ansiktet etter operasjonen, og jeg syntes akkurat det var litt ekkelt - at han ikke så ut som min gutt....

Jeg tok ham på fanget (inne på avdelingen), og etter å ha skreket en stund til, sovnet han, og sov en time eller to til.

De to første nettene sov han dårlig - og snorket mye mer enn han hadde gjort før. Så ble det gradvis mye bedre, og snorkingen forsvant og nattesøvnen ble bedre!

Det går kjempefint!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet du om det holder med lokal bedøvelse under fjerning av disse hersens polyppene?:)

Hva kan gå galt under en narkose? I verste fall kan de vel dø, men skyldes det da allergier eller en råtten lege eller hva?

For barnets del vil jeg tro det er greiest med narkose, hvordan får du en 3-åring til å ligge rolig under et sånt inngrep? Jeg tipper de vil bruke narkose jeg, evt. noe beroligende, men jeg tror narkose vil skape minst traumer, men dette kan legen mye mer om enn meg! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Minsten hos oss har gjort det samme. Barnet får full narkose, tror på ingen måte du får en norsk lege til å fjerne polypper på en 3-åring med lokalbedøvelse! Vi fikk bedøvende plaster til å sette på håndbaken et par timer før inngrepet, for at nålestikket ikke skulle være vondt. Vi var med inn helt til barnet sovnet, så satt vi på venterommet til det var ferdig.

Barnet er ikke lenge i narkose under et så lite inngrep, det går sikkert helt greit! De vi (og de fleste andre) opplevde, var at barnet ble veldig krakilsk under oppvåkningen. Tror det har noe med at de forskjellige delene av narkosen går ut på forskjellig tidspunkt.

Det går sikkert fint! Ikke la din nevøsitet smitte over på barnet!! Det er massevis av småbarn i landet som gjennomgår det inngrepet, så det fikser legene fint. Lykke til :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vår var 4 1/2 når han fjernet polypper og falske mandler.

Han hadde narkose, og det gikk veldig bra. Da han våknet ordentlig ville han gjerne hjem med det samme, men han måtte være der til han hadde spist en is.

Etter narkosen (da vi hadde gått fra klinikken) kastet han opp. Det gjorde han flere ganger utover ettermiddagen. Mange blir kvalme av narkosen, både barn og voksne, så ha bøtta klar i tilfelle.

Lykke til :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet du om det holder med lokal bedøvelse under fjerning av disse hersens polyppene?:)

Hva kan gå galt under en narkose? I verste fall kan de vel dø, men skyldes det da allergier eller en råtten lege eller hva?

Du får ingen leger til å fjerne polypper ved lokalbedøvelse, hverken på barn eller voksne. Du kan forestille deg selv å bli operert bak i halsen- opp mot nesen i lokalbedeøvelse? Tror ikke det frister nei :-)

Utrolig sjelden det er noe som går galt under en narkose, men noen få kan være allergisk mot noen av stoffene, men de har alltid medisiner klare i tilfelle det skulle skje. Et slikt inngrep tar bare få minutter, og barnet våkner raskt igjen. Noen kan reagere med kvalme samme dag/natt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet du om det holder med lokal bedøvelse under fjerning av disse hersens polyppene?:)

Hva kan gå galt under en narkose? I verste fall kan de vel dø, men skyldes det da allergier eller en råtten lege eller hva?

Du får ingen leger til å fjerne polypper ved lokalbedøvelse, hverken på barn eller voksne. Du kan forestille deg selv å bli operert bak i halsen- opp mot nesen i lokalbedeøvelse? Tror ikke det frister nei :-)

Utrolig sjelden det er noe som går galt under en narkose, men noen få kan være allergisk mot noen av stoffene, men de har alltid medisiner klare i tilfelle det skulle skje. Et slikt inngrep tar bare få minutter, og barnet våkner raskt igjen. Noen kan reagere med kvalme samme dag/natt.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må du nok regne med at de kun vil utføre i narkose, ja. Og det går helt supert!

Eldstemann her har fjernet polypper to ganger og mandler en gang. Ved fjerning av polypper var det ikke så ille for han, og stor stas med masse is, isbiter osv.

Med mandlene var det litt vondere for han, og han ble mere kvalm siden smerten lå litt mer nedi halsen. Men is og isbiter var fortsatt stas, ja!

Det er vanlig for foreldre å være nervøs når man skal sende det kjæreste man har i narkose. Men det går som regel bra, og man blir godt tatt vare på.

Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet du om det holder med lokal bedøvelse under fjerning av disse hersens polyppene?:)

Hva kan gå galt under en narkose? I verste fall kan de vel dø, men skyldes det da allergier eller en råtten lege eller hva?

Det er nok større sjanse for å komme ut for en bilulykke på vei til sykehuset enn å dø under narkose.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla vår har vært i narkose i alle fall 20-25 ganger. Man må bare stole på at legene vet hva de gjør. Likevel: Enhver narkose innebærer en hvis risiko. (Men det er jo en risiko å kjøre til sykehuset også, for den saks skyld).

På sykehuset "vårt" er det prosedyre at en anestesilege forklarer hva som skal skje, og svarer på eventuelle spørsmål i forkant av operasjonen. Dersom det ikke blir tilbudt hos dere, ville jeg likevel bedt om en samtale, dersom dere er usikre.

Når barnet ligger til oppvåkning, har det gjerne drypp i hånden, en hjerteog oksygenmåler på en finger eller ei tå, og eventuelt en slange i halsen/munnen. Barnet kan være litt uggen når det våkner (kvalm). Det er også gjerne tørr i halsen, så ha gjerne klar et glass vann med sugerør (barnet skal ikke drikke så mye med en gang, bare slurker).

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vesla vår har vært i narkose i alle fall 20-25 ganger. Man må bare stole på at legene vet hva de gjør. Likevel: Enhver narkose innebærer en hvis risiko. (Men det er jo en risiko å kjøre til sykehuset også, for den saks skyld).

På sykehuset "vårt" er det prosedyre at en anestesilege forklarer hva som skal skje, og svarer på eventuelle spørsmål i forkant av operasjonen. Dersom det ikke blir tilbudt hos dere, ville jeg likevel bedt om en samtale, dersom dere er usikre.

Når barnet ligger til oppvåkning, har det gjerne drypp i hånden, en hjerteog oksygenmåler på en finger eller ei tå, og eventuelt en slange i halsen/munnen. Barnet kan være litt uggen når det våkner (kvalm). Det er også gjerne tørr i halsen, så ha gjerne klar et glass vann med sugerør (barnet skal ikke drikke så mye med en gang, bare slurker).

Lykke til!

Det kan være litt rart/ekkelt når barnet får narkose, fordi det går så fort! Barnet kan være i kjempeslag og synge og jodle på fanget ditt i ett sekund, før hun/han i det neste sover som en stein. Noen foreldre synes dette er det ekleste med hele narkosen, så det er greit å være forberedt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vesla vår har vært i narkose i alle fall 20-25 ganger. Man må bare stole på at legene vet hva de gjør. Likevel: Enhver narkose innebærer en hvis risiko. (Men det er jo en risiko å kjøre til sykehuset også, for den saks skyld).

På sykehuset "vårt" er det prosedyre at en anestesilege forklarer hva som skal skje, og svarer på eventuelle spørsmål i forkant av operasjonen. Dersom det ikke blir tilbudt hos dere, ville jeg likevel bedt om en samtale, dersom dere er usikre.

Når barnet ligger til oppvåkning, har det gjerne drypp i hånden, en hjerteog oksygenmåler på en finger eller ei tå, og eventuelt en slange i halsen/munnen. Barnet kan være litt uggen når det våkner (kvalm). Det er også gjerne tørr i halsen, så ha gjerne klar et glass vann med sugerør (barnet skal ikke drikke så mye med en gang, bare slurker).

Lykke til!

''Det er også gjerne tørr i halsen, så ha gjerne klar et glass vann med sugerør (barnet skal ikke drikke så mye med en gang, bare slurker).''

Dette minte meg om da poden lå på intensiven etter siste operasjon. Vi kom opp til ham og pleierne visste ikke sin arme råd for der lå guttungen (2 år 8 mnd) og ville ha "sugerør med saft"!" :o) Det han mente var sånne små Kjeft-bokser med saft og sugerør. Vi styrtet jo ned i kiosken og kjøpte må vite! :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men vet du om det holder med lokal bedøvelse under fjerning av disse hersens polyppene?:)

Hva kan gå galt under en narkose? I verste fall kan de vel dø, men skyldes det da allergier eller en råtten lege eller hva?

Jeg reagerte overraskende svært allergisk mot narkosen jeg fikk da jeg fjernet mandlene og det var helt udramatisk.

Legene fisket frem medisinene sine og fikset det hele på null tid, uten dramatikk. Operasjonen gikk deretter som normalt.

Det går nok bra!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være litt rart/ekkelt når barnet får narkose, fordi det går så fort! Barnet kan være i kjempeslag og synge og jodle på fanget ditt i ett sekund, før hun/han i det neste sover som en stein. Noen foreldre synes dette er det ekleste med hele narkosen, så det er greit å være forberedt!

Det har jeg også erfart - og hørt mange andre si. Foreldre kan få en følelsesmessig reaksjon på at barnet plutselig blir helt livløst, selv om fornuften vet hva som foregår. Tårene spratt hos meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være litt rart/ekkelt når barnet får narkose, fordi det går så fort! Barnet kan være i kjempeslag og synge og jodle på fanget ditt i ett sekund, før hun/han i det neste sover som en stein. Noen foreldre synes dette er det ekleste med hele narkosen, så det er greit å være forberedt!

Det kjenner jeg meg igjen i! Jeg ble rett og slett vettskremt og tårene spratt - man blir minnet om hvor skjørt alt er!

Dette er mange år siden, men husker at sykesøsteren ble med meg ut på gangen og fortalte hva som nå skulle skje de nærmeste timene, og at dette gjorde meg roligere.

Hun sa dessuten at det var veldig vanlig å reagere på den måten Gumman og jeg gjorde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...