Gå til innhold

er seks timer på fødeavdelingen nok?


Gjest best wishes

Anbefalte innlegg

Gjest best wishes

Leste en artikkel i Aften om det nye tilbudet førstegangsfødende kunne få. De trengte bare å være der i seks timer, så kunne jordmor komme på hjemmebesøk i dagene etterpå.

Jeg har aldri født barn, men jeg tror jeg ville vært veldig skeptisk til å dra så tidlig hjem fra fødeavdelingen.

Hva tenker dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 41
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • morsan

    5

  • AneM1365380603

    4

  • jubalong70

    2

  • Mrs. Wallace

    2

hidi, the scorpion

Har tre barn, og jeg ville føle det som positivt! Men mødrene burde få lov til å bestemme selv, uten press, fra overfylte avdelinger atc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest hos oss

Hvis man bor ganske nærme sykehuset, og får jordmorbesøk hjem, så er jo forskjellen minimal i forhold til å bli flyttet til pasienthotellet rett etter fødsel.

Men det må være frivillig, og fortrinnsvis et tilbud til annengangs (eller fleregangs) fødende som bor nærme sykehuset.

Jeg synes også at lønnet fri til pappaen i dagene etter fødsel, bør innføres som en rettighet for alle, ikke bare for noen som i dag. For jeg synes ikke en mor som har født for få timer siden skal være alene med babyen over lang tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har reist hjem morgenen etter på alle mine 3 barn ;-) Å det har fungert fint. Men i og med at jeg måtte ære der til neste morgen pga utskriving osv så har jeg vært oppimot 12 timer der iallefall..

Så lenge alt er vel med mor og barn, og mor ikke syns det vil være vanskelig å reise hjem, så ser jeg ingen grunn til at en ikke skal kunne reise hjem. Jeg har reist ut igjen til mitt sykehus på 3 dagen når Føllings testen skal tas, å det har fungert flott, selv om jeg har over 2 timers reise tur retur til mitt nærmeste sykehus..;-)

Men selv om dette kan fungere for min del, så ser jeg også vanskelighetene for de førstagangsfødende så kanskje ikke føler seg helt trygg på alt, som må ut før de egentlig føler seg klar for dette. Men jeg har ikke hørt noe om dettte forslaget, så vet ikke helt hva det dreier seg om, men rekner med at det ikke gjelder i tilfeller der mor og barn av ulike grunner ikke føler seg "klar" til å reise hjem...el??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Nei, jeg har likt å være på fødeavdelingen et par dager.

Første gang fordi jeg var usikker på alt, det føltes veldig trygt å ha ha hjelpen på ikke mer enn på en armlengdes avstand. Spurte nok jordmødrene om ting minst 3-4 ganger pr. dag...

Andre gang fordi jeg trengte hvilen, en toåring som krevde 110% av mors oppmerksomhet hjemme var lite kompatibelt med dårlig form etter fødsel og et spedbarn som skulle ammes og stelles omtrent hele tiden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da førstemann ble født brukte jeg støtteapparaet på barsel veldig lite etter fødsel,og hadde oppfølging hjemme vært et alternativ kunne det godt hende jeg ville valgt det.

Med andremann var jeg innstilt på å reise hjem før de vanlige to-tre døgnene, men hun ble lagt inn på nyfødtintensiven etter fødsel, så ting ble ikke helt som jeg hadde tenkt meg.

Men - som det ble påpekt nedefor her - ved tidlig hjemreise fra barsel synes jeg det er en forutsetning at pappaen også er hjemme.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Det er tidlig å reise hjem etter 6 timer, spesielt for en førstegangsfødende. Det er fint å bli i allefall til ammingen går greit. Jeg vurderte å reise tidlig hjem etter fjerde fødsel, men ble nesten 2 dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest solstice

Jeg mistet mye blod under fødselen og ville ikke vært i stand til å dra så tidlig. Men i sånne tilfeller vil man vel få bli uansett, da er det jo medisinske årsaker til at man er der. Hadde jeg vært i grei form fysisk kunne jeg nok dratt hjem, om ikke seks timer etter så i alle fall neste morgen, hvis jeg fikk jordmorbesøk hjem hver dag de første to-tre dagene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Virker helt greit for meg

Jeg fødte min første hjemme i stua, planlagt, og når jeg fikk nr. to på formiddagen så ville jeg svært gjerne hjem samme dagen. Sykehuset klarte å holde meg der til dagen etterpå på formiddagen.

Så jeg er av den typen som mener at det er mer enn helt greit hvis forholdene ligger til rette for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ikke hatt problemer med det etter andre- og tredje fødsel. Etter første fødsel mistet jeg endel blod og var ganske svimmel iallefall i et døgn etterpå. Dessuten var jeg jo helt fersk mamma og følte meg nok ikke helt trygg på det lille nurket ennå;)

Vi dro hjem to dager etter fødselen til førstemann og når andre- og tredjemann ble født, dro vi hjem neste formiddag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge mor og barn er i form,ser jeg ingen problemer med det.

Mitt ønske var å reise hjem rett etter fødsel,men grunnet barnas helse lot det seg ikke gjøre...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Synes det er litt skummelt å forlate sykehuset så tidlig, fordi det er ofte at feil på barnet ikke blir oppdaget før det har gått et døgn eller to. Slik som dette med hjertefeil, som krever umiddelbar aksjon når det blir oppdaget.

Skulle ønske vi i verdens rikeste land hadde klart å lage et fødeopplegg som fikk pasientene til å føle seg vel, slik at ønsket om å reise hjem ikke ble så altoverskyggende.

Selv har jeg 3 keisersnitt, så 6 timer ville uansett ikke vært min greie. Da kan man jo ikke stå på sine egne ben enda pga bedøvelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Andre gang hadde nok det holdt ja. Det hadde faktisk vært mye bedre, syns jeg. Fikk nok en gang romkamerater som det slettes ikke gikk an å sove på samme rom som.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ulikt de fleste andre her, kunne jeg aldri i verden tenke meg å reise hjem etter 6 timer. Jeg synes det er helt hårreisende å sende hjem folk før de er 100% sikre på at det ikke er noen komplikasjoner etter fødselen hos mor eller barn.

De må da kunne greie å gjøre oppholdet på barsel bedre så man kan få bruke noen dager på å hvile seg og få igang amming etc?

Her i byen har vi fødeavdeling med ca 500 fødser i året, og mine to opphold der har vært utrolig bra. Første gang var jeg der en uke, andre gang i 5 dager. Personalet var utrolig hjelpsomme, det var god stemning, deilig og rolig. Dagene ble brukt til ammehjelp, opplæring i bad og stell av babyen, samtale med jordmor som tok imot barnet, fysioterapeut som viste øvelser for å komme i form etter fødsel, samtalegruppe med jordmor og 4-5 nybakte mødre, legesjekk av mor og barn, føllingsprøve etc. Jeg syntes det var helt nydelig å være inni en "boble" med bare meg og den nye babyen og slippe å reise hjem til hus og besøk og forpliktelser.

Som sagt ville jeg ikke reist hjem etter 6 timer for alt i verden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er tidlig å reise hjem etter 6 timer, spesielt for en førstegangsfødende. Det er fint å bli i allefall til ammingen går greit. Jeg vurderte å reise tidlig hjem etter fjerde fødsel, men ble nesten 2 dager.

Hvis jeg skulle blitt på barsel til ammingen gikk greit, måtte jeg bodd der i omtrent seks uker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hadde ikke fungert for meg, var helt utslitt etter en hard graviditet og enda hardere fødsel. Var helt avhengig av de 3 dagene jeg var der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Hvis jeg skulle blitt på barsel til ammingen gikk greit, måtte jeg bodd der i omtrent seks uker.

He he, det gjelder egentlig for meg også. Jeg har vært så utrolig sår i inntil 8 uker med hele gjengen, men det var kun den ene som hadde problemer med å få tak. Det var enormt stressende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...