Gå til innhold

Eksisterer "innetider" i tenårene?


Gjest sjøstjerna

Anbefalte innlegg

Gjest sjøstjerna

Får din tenåring være så lenge på fest som h*n vil? 15 åringen? 16 åringen? 17 åringen?

Går h*n hjem selv, eller henter du h*n?

Enn ukedager? Eksisterer det innetid da hos dere?

Om ikke, når ble det slutt på det?

Er det forskjell på gutt og jente mht til tema? (jeg måtte selv inn før broren min da jeg var i tenårene...!)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest flau enda

Som 15- og 16-åring "visste ikke" foreldrene mine at jeg var på fest, og fikk dermed være ute sånn ca så lenge jeg ville. (Pappa var alltid våken når jeg kom hjem, og det ble sjelden veldig sent) Jeg hadde ikke fått lov til å komme hjem kl 04.00, men det gjorde jeg ikke uansett. Som 17-åring hadde jeg ikke noen innetider selv om de visste jeg var på fest, pappa var fortsatt alltid våken og jeg var fornuftig og det vet min kjære mor og far:) Nå er jeg 18 og styrer som jeg selv vil.

Innetider har nok de fleste ungdommer, i hvert fall de alle fleste jeg var sammen med i 14-15-16 årsalderen. Tror faktisk de fleste ungdommer innerst inne setter pris på det.

Jeg gikk aldri alene hjem, det fikk jeg ikke lov til og ikke ville jeg det heller. Jeg ble ikke hentet, men om det skjedde noe så kunne jeg selvfølgelig ringe og de ville kommet så fort de kunne. Fikk også streng beskjed om å _aldri_ sitte på med noen som hadde drukket.

Jeg hadde en episode da jeg var 14. Var på fest og ble rett og slett skikkelig dritings. Jeg husker enda ingenting. Jeg våknet opp hjemme hos meg selv dagen etter uten å ha en anelse om hvordan jeg kom hjem. Pappa hadde kjørt rundt, ring vennene mine og _bært_ meg hjem. Det var så fryktelig flaut og jeg var veldig lite stolt de neste ukene. Etter dette tok jeg det alltid rolig, og jeg er kjempeglad for at foreldrene mine reagerte som de gjorde. Det var ikke spesielt kult å bli dratt ut fra en hjemmefest med de "kuuuule" eldre vennene mine av en sint far...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astroide

Hadde ingen fra jeg var 15-16, siden jeg flytta da.

Men mener det var sånn ca 12 til vanlig, og mer flytende om det skjedde noe spesielt eller jeg sa ifra. Feks skulle jeg på fest så kunne jeg være til festen slutta 2.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vært svært tydelig på at jeg synes min 17-årige datter skal være hjemme før midnatt når det er skoledag dagen etter. Det er stort sett søndagskveldene dette er aktuelt, de andre hverdagene er hun vanligvis ikke ute så sent. Det er uansett ikke harde fester vi snakker om, men at hun er sammen med kjæresten og andre venner av begge kjønn. Det er en forutsetning at hun selv kommer seg opp på skoledagene - og det har hittil ikke vært noe problem.

Fredag og lørdag får hun stort sett styre selv, siden hun foreløpig har vist seg denne tilliten verdig.

Vanligvis kommer hun seg hjem selv. Nattbussen i Oslo er en fin ting. Vi har også sagt at vi skal betale drosje ved et reelt behov, hvis det er det beste alternativet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innetid i uka,- tja...kl 23-24 for 17-åringen, 22 for 14-åringen.

I helgen, 01:30-03:00 for 17-åringen, henter stort sett selv.

24:00 - 01 for 14-åringen, men da er han ikke på fest, men hos kamerater.

Forskjell gutt/jente? Tja,- eller kanskje heller eldst/yngst. Den yngste får vel oftere lov til ting tidligere, etter at førstemann har brøytet veien...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min stesønn på 16 må være inne ca. kl. 23 i helgene. På hverdagene bor han hos mor, og han har også innetider der. (Men jeg vet ikke helt NÅR)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min eldste er snart 18, og han styrer dette selv. Men han drikker ikke og går sjelden på fest, han er enten sammen med kjæresten hjemme hos oss eller dem, eller han er på kino eller lignende med kompiser. Ettersom han er så utrolig fornuftig legger vi oss ikke borti når han kommer hjem, men vi er alltid våken og prater litt når han kommer!

Den yngste nærmer seg 14, og er fremdeles hjemme med oss om kveldene. Hun går kanskje på kino og slikt, men er aldri hjemme etter 21. Og JA: jeg er mer bekymret for henne når hun ikke er hjemme, jeg føler vel at jenter er mer "ubeskyttet".

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 -årigen min er nesten aldri ute på, må nesten dyttes ut av døra.

I uka kommer hun fra trening ca. kl.22.00 og orker ikke gå ut etter det. I helgene sitter hun for det meste inne hvis hun ikke spiller kamp. Hun må faktisk nesten dyttes ut hvis det ikke er håndballrealterte aktiviteter.

Er hun en skjelden gang ute lar vi hene få frie tøyler fordi vi vet hun ikke finner på noe tull.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Min stesønn på 16 må være inne ca. kl. 23 i helgene. På hverdagene bor han hos mor, og han har også innetider der. (Men jeg vet ikke helt NÅR)

En 16åring må være hjemme kl 23 i helgene? Det var strengt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En 16åring må være hjemme kl 23 i helgene? Det var strengt...

Det har kanskje en sammenheng med om man kan stole på dem eller ikke. Denne gutten har hatt store problemer, og han må nå bevise at vi kan stole på han igjen. Det kan virke som han har blitt bedre etter at vi strammet inn det meste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har kanskje en sammenheng med om man kan stole på dem eller ikke. Denne gutten har hatt store problemer, og han må nå bevise at vi kan stole på han igjen. Det kan virke som han har blitt bedre etter at vi strammet inn det meste.

Ok da skjønner jeg :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har ikkje hatt innetider, for ungane har styrt det rimleg greit sjølv.

Har vore ein del styr med 18 åringen, som måtte bo på hybel i byen. Samlingsplass for gjengen. Han er egentleg ein fornuftig kar, så det var ikkje nødvendig med drastiske tiltak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Annonse

Gjest allalovilda

Det finnes ofte forklaringer på ting:-)

Og det var også godt å lese litt her om hvilke regler andre har.

hos meg har utetida akselerert med årene, 15 år hverdag - 22 ( de skal på skolen) fredag og lørdag 23.30. fra videregående; hverdag 2230 (skal fremdeles på skole) fredag og lørdag 24.

Så kommer unntakene: er de rundt i nærområdet er jeg mer fleksibel dess nærere heimen de er. MEN jeg påberoper meg retten til å kalle dem i hus om jeg skal legge meg tidlig og må være sikker på hvor jeg har dem for å slappe av. de skal vel få prøvd utelivet fritt resten av sitt liv fra de flytter hjemmefra. Max utetid jeg har tillatt for mine er (15 åring 02- da hadde venninda rett over gata maraton-filmkveld, og jeg anbefaler dem overnatting da:) han på 18 må fremdeles rette seg etter hva jeg bestemmer til hverdags. han gjør det. I helger varrierer det med han . oftest hjem med siste buss. en fest i ny og ned.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...