Gå til innhold

Ang snop til barn


Gjest Hvor mye er vanlig?

Anbefalte innlegg

Gjest Hvor mye er vanlig?

Hvor mye lørdagsgodt bør ungene få? Da de var mindre fikk de kun et kinder egg - helt til de begynte å få med seg hva "alle andre" fikk. Selv har jeg problemer med å forholde meg til store mengder snop (liker det ikke) men pappaen kjøper ca 10 smågodt ting til dem hver lørdag nå. Jeg syns det er for mye - men har fått beskjed om at jeg er ALTFOR streng. De får også nugatti på skivene på lørdag (til frokost) men ikke ellers. (jeg liker ikke det heller.... )

De er jo i selskap ofte, og kanskje på besøk - vi har besøk. Så det blir jo litt utenom lørdagen også. Av og til "sparer" de lørdagsgodtet og drar det fram igjen i uka. Jeg mener at det er et tegn på at 10 smågodt ting er for mye... Men - hvor mye får egentlig andre barn?

Og hva med ferier - pleier de å få ubegrenset med snop da? Prøver å holde meg til lørdager da også jeg - men ikke de vi pleier å reise med... deres unger får visst snop hver dag i ferier. Er det vanlig?

Kan jo legge til at ungene våres er 5 og 7 og jeg syns de blir hyper av sukker...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min gutt blir også hyper av sukker...Vanskelig å få folk til å fatte det!!!!

Vi gir nok litt mer søtt i feriene,kommer ann på hva som skjer og hvor vi er.

Lørdagen får han kinderegg,og 5-6 små ting som han plukker selv på butikken,eller chips.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Tidligere fikk barna hver sin store godteripose, sånne de selger med diverse i. Etter et lignende innlegg her som du har kuttet jeg det ut. Nå kjøper jeg f eks en pose seigemenn, en pose minismarties, noen dropsesker eller annet, så får ungene litt av hvert i hver sin kopp. Alt dette varer til noen lørdager.

Den eldste datteren min ønsker ofte et fruktfat framfor godteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Våre får forskjellige ting til lørdagsgodt. Får de smågodt, så er det gjerne mellom 5 og 10 ting. Er det chips får de mer enn 10 stykker av det :)

I ferier får de gjerne godteri litt oftere, men ikke så veldig mye (med mindre man regner is som godteri). Hjemme i ferier blir det ikke noe særlig mer enn vanlig (bortsett fra i jula, da blir det litt mer).

Her er barna 8, snart 7 og 2 år gamle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hyper av sukker -Det kjenner jeg og til..

Mine får 5-7 biter godteri og så koser vi oss med chips etterpå isteden. Noen ganger kun et kideregg og en kjærlighet og mer chips. Chips er jo ikke supersunt det heller, men heller mer av det og mindre sukker, for høy og hyper blir de av det søte.. De får velge mellom Elias chips, bamse chips og skruer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så nettopp en engelsk dokumentar som hevdet at det var en myte at barn ble hyperaktive av sukker.

De ungene jeg får besøk av, får kjøpe smågodt for 20-30 kroner hver, og i tillegg spiser de sikkert noe potetgull også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

10 smågodt-ting er da ikke mye? Mine får kanskje litt mye...? Sist gang fikk de vel ca. 10 småsjokolader (sånne i løs vekt) + omtrent det samme med annet smågodt, en mentosrull og en ting til som jeg ikke klarer å huske hva var, men som oftest er det en dropseske eller et kinderegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke aktuelt å spare godeteriet og ta det frem utover i uka, de får spise det på søndag om det skulle være igjen noe, men ikke senere, da må det gjemmes til neste lørdag.

I feriene får de ikke ubegrenset med godis, jul og påske er litt annerledes, men ellers kan de jo ikke gumle godis i hele sommerferien f.eks.!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest sola mi

Hyper av sukker? Selvfølgelig gjør de det. Men helga er kosetid! Hvorfor skal foreldre ha alkohol og god mat og snadder og ikke barna? Jeg skjønner ikke det helt.

Hos oss så er ikke 10 smågodt ting mye. Det kan bli enda mer i posene, men de spiser ikke opp alt samtidig for det orker de ikke. Så de spiser godteriet på lørdagskvelden og søndagskvelden til barnetv. Når de har lagt seg så er det vi voksne som stuper ned i posene deres og spiser opp resten. Dermed er det ny frisk neste helg.

Men barna får ikke lov til å spise hver dag i uka for å få det spist opp hvis ikke vi eter. Da blir det liggende til neste helg og vi kjøper litt mindre.

I ferier sklir slike ting ut, men ungene er flinke til å begrense seg når man forklarer at man ikke kan spise snop hver eneste dag. Men is får de så mye de vil om sommeren!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Shira :o)

Vi har ikke lørdagsgodt, jeg glemmer det jeg. Men vi har godteri i skåler på bordet, og jeg har ett skap med diverse fra utenlandsturer.

Guttungen begrenser seg selv. Jeg har sluttet omtrent og la han få kjøpe noe når vi er på tur, får det ligger på rommet til det er gammelt, eller han gir det til venner.

Så hos oss kan det like så greitt vær ett kinderegg på en onsdag, og så en slikkepinne på neste torsdag igjen. det hender jo at han får noe lørdagen, hvis han spør.

Han tar aldri fra skålene uten og spørre meg, og tar fint ett nei for ett nei.

Jeg er kanskje for slepphendt her, men han spiser jo ikke noe særlig snop, ikke mer enn hva andre får på en lørdag, bare at hos oss er det fordel utover uka.

Jeg har alltid vokst opp med snopeskåler på bordet, og jeg spiser heller ikke ubegrenset. Ofte må jeg kaste innholdet, for det blir gammelt. Ikke misforstå, jeg spiser snop jeg også, men må ikke tømme skålene hver gang, og ikke fast i helgene.

Jo, det er en ting han kan spise ubegrenset av, og det er ekslusiv sjokolade, belgisk konfekt o.l. Da må jeg gjerne stoppe han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 smågodt er IKKE mye. Snuppa på 8 får spise hvor mye ho vil på lørdag (etter at ho har spist mat). Ho har også alltid godterier liggende på rommet sitt, men spiser det kun på lørdag.

Ho får faktisk også spise hvor mye nugatti ho vil. Men det blir jammen ikke spist mye. Kanskje en skive hver 14. dag. Ho velger heller bær. (Frosne jordbær/bringebær/blåbær som vi tiner noen sekunder i micron.)

I ferier er det friere, men ikke store mengder hver dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mine unger får hver sin lille skål (sånn plastskål fra Ikea som jeg har inntrykk av at finnes i "alle" småbarnsforeldres hjem ;-). I den puttes litt smågodt, kanskje et kinderegg el lignede. Av og til har vi litt potetgull eller popcorn også. Synes ikke 10 smågodtebiter høres for mye ut, jeg!

Ungene våre får også spise nugatti i helgene, ikke til hverdags. Og det synes vi alle er en grei ordning.

Men ingen av ungene mine blir merkbart hypre av sukker, da.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mine barn får en sånn IKEA-plastskål nesten full med smågodt el.l. på lørdager. Det de ikke spiser spares til neste lørdag eller mora spiser det etter at de har lagt seg.

Det varierer jo utrolig fra unge til unge hvor mye godt de liker/tåler/fortjener...

Jeg synes det er greit at de får spise godt til de er "mette" etter middag en gang i uka. Men det er nå meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Jeg synes du kanskje høres litt streng ut.

Jeg pleier å gi ganske mye på lørdag etter middag. Da er det skikkelig fest. Men det de ikke spiser opp på lørdagen kaster vi. Mine får søtpålegg en sjelden gang iblant, og i feriene blir det gjerne is hver dag, men ikke annet godteri.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annet alternativ enn sukker

Hos oss får de litt mer enn ti biter ja, - men slettes ikke uvanlig at det ikke blir oppspist. Om ungene blir hypre av sukker, så er det fullt mulig å tilby bamsechips, popcorn, ostepop etc :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke ti smågodt-ting er så mye, selv ikke etter søttitallsstandard. ;o)

Her får ungene velge seg noe selv, innenfor visse grenser. Enten en liten pose smågodt, eller f.eks 1 liten sjokolade og en pastilleske. Om vi kjøper noe snacks i tillegg som er til hele familien, får de selvfølgelig spise av det, også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hvor mye er vanlig?

Hyper av sukker? Selvfølgelig gjør de det. Men helga er kosetid! Hvorfor skal foreldre ha alkohol og god mat og snadder og ikke barna? Jeg skjønner ikke det helt.

Hos oss så er ikke 10 smågodt ting mye. Det kan bli enda mer i posene, men de spiser ikke opp alt samtidig for det orker de ikke. Så de spiser godteriet på lørdagskvelden og søndagskvelden til barnetv. Når de har lagt seg så er det vi voksne som stuper ned i posene deres og spiser opp resten. Dermed er det ny frisk neste helg.

Men barna får ikke lov til å spise hver dag i uka for å få det spist opp hvis ikke vi eter. Da blir det liggende til neste helg og vi kjøper litt mindre.

I ferier sklir slike ting ut, men ungene er flinke til å begrense seg når man forklarer at man ikke kan spise snop hver eneste dag. Men is får de så mye de vil om sommeren!

Det er jo ikke alle voksne som spiser masse snop og digg på lørdagen da! Selv klarer jeg meg med et par 3 små smågodt sjokolader jeg :)

Men vi pleier å "kose oss" med pizza om kvelden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...