Gå til innhold

16-åring tatt med hasj


Gjest soleia

Anbefalte innlegg

Stesønnen min, fyller 17 til høsten ble tatt med hasj på skolen denne uka. Tips til politiet og en spaner tok han. Mor var med på avhør. fikk forklart seg sånn at eieren av stoffet også ble innbrakt. Vi tviler litt på hans historie, og er nå redd gutten bruker dette. Kontakta fastlege i dag, som sier gutten må være villig til en time for at hun kan ta blodprøver ol.

Gutten bor hos sin mor. Hvor hendvender vi oss for å få hjelp? Noen gode råd?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Slikt er ikke godt.

Sender noen linker som kanskje kan være til nytte.

http://www.rustelefonen.no/

http://www.motstoff.no/?pageID=187&ItemID=0

http://www.forebyggende.no/

Håper dette løser seg.

mvh

Takk!

Situasjonen er vist værre enn det vi først trodde. Helsesøster og rusomsorgen er koblet inn i dag, så nå er vi i en fortvilet situasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk!

Situasjonen er vist værre enn det vi først trodde. Helsesøster og rusomsorgen er koblet inn i dag, så nå er vi i en fortvilet situasjon.

Føler med dere.

Ønsker dere alt godt og at dere får den aller beste hjelpen til å få gutten på rett kjøl igjen.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mitt barn også

Det der kunne vært mitt barn.

H*n ble tatt nå i høst. Ikke av politiet, men av meg.

H*n må jevnlig ta urinprøver. Har ikke hørt om blodprøver i forbindelse med rus. Dette er frivillig tvang (du kan ikke dra en tenåring ned på legekontoret etter håret). Dette tas hver 14 dag siden det kun er hasj som er brukt.

Det ble sendt en henvendelsse til ruspoliklinikken og der går h*n jevnlig til samtaler. I tillegg så er det et rusforebyggende ungdomsteam som stiller opp hver uke for en prat om alt og intet. Jeg informerte også skolen med en gang. De er også en viktig støttespiller.

Jeg sendte bekymringsmelding til barnevernet. Saken er at får vi ikke tenåringen på rett kjør så er barnevernet det neste. De ha kompetanse og ressurser. Viktig å merke seg 18-årsgrensen. Etter det kan de gjøre som de vil uten at vi foreldre kan gjøre så mye.

Sannsynligvis er misbruket mye større en hva tenåringen innrømmer. De pynter på sannheten, juger for seg selv og andre. Vi foreldre har så lett for å tro på de fordi vi ønsker det. Ingen vil vel ha en rusmisbruker til barn.

Ta gjerne kontakt med Landsforeningen mot stoff. De har lokallag. Der er det blandt annet jevnlige møter. Det finnes også et forum vedr. rusmisbruk. Bruk Google og du finner det.

Du kan ikke fotfølge en tenåring. Min trygghet er urinprøvene. Jeg har sagt at venner som h*n har ruset seg med (barndomsvenner) er velkomne i huset mitt. Det er selve rusen som ikke har noen plass her.

Vær oppmerksom på at det følger en del abstinenssymptomer når man slutter med hasj, så som søvnløshet, mareritt osv. Skaff deg kunnskap. Prøv å få tenåringen med på noen aktiviteter som er voksenstyrt. Trening, klatring osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Det der kunne vært mitt barn.

H*n ble tatt nå i høst. Ikke av politiet, men av meg.

H*n må jevnlig ta urinprøver. Har ikke hørt om blodprøver i forbindelse med rus. Dette er frivillig tvang (du kan ikke dra en tenåring ned på legekontoret etter håret). Dette tas hver 14 dag siden det kun er hasj som er brukt.

Det ble sendt en henvendelsse til ruspoliklinikken og der går h*n jevnlig til samtaler. I tillegg så er det et rusforebyggende ungdomsteam som stiller opp hver uke for en prat om alt og intet. Jeg informerte også skolen med en gang. De er også en viktig støttespiller.

Jeg sendte bekymringsmelding til barnevernet. Saken er at får vi ikke tenåringen på rett kjør så er barnevernet det neste. De ha kompetanse og ressurser. Viktig å merke seg 18-årsgrensen. Etter det kan de gjøre som de vil uten at vi foreldre kan gjøre så mye.

Sannsynligvis er misbruket mye større en hva tenåringen innrømmer. De pynter på sannheten, juger for seg selv og andre. Vi foreldre har så lett for å tro på de fordi vi ønsker det. Ingen vil vel ha en rusmisbruker til barn.

Ta gjerne kontakt med Landsforeningen mot stoff. De har lokallag. Der er det blandt annet jevnlige møter. Det finnes også et forum vedr. rusmisbruk. Bruk Google og du finner det.

Du kan ikke fotfølge en tenåring. Min trygghet er urinprøvene. Jeg har sagt at venner som h*n har ruset seg med (barndomsvenner) er velkomne i huset mitt. Det er selve rusen som ikke har noen plass her.

Vær oppmerksom på at det følger en del abstinenssymptomer når man slutter med hasj, så som søvnløshet, mareritt osv. Skaff deg kunnskap. Prøv å få tenåringen med på noen aktiviteter som er voksenstyrt. Trening, klatring osv.

En særdeles fornuftig innstilling til problemet. Din sønn må være takknemlig for å ha deg til mamma ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Mitt barn også

En særdeles fornuftig innstilling til problemet. Din sønn må være takknemlig for å ha deg til mamma ;)

Takk skal du ha hidi.

Det har verdi for meg at noen synes jeg gjør en god jobb til tross for situasjonen. En slik oppdagelse vender opp-ned på livet og med ingen erfaring med problematikken så prøver man bare ulike ting. Litt kaotisk handling. I starten iallfall. :-)

Nå har jeg en rusfri tenåring og håper bare at det varer. Viktig å ikke avslutte alle tiltak og si at nå er ting så bra. Ingen fare lenger. Foreløpig blir det tett oppfølging fram til sommeren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Takk skal du ha hidi.

Det har verdi for meg at noen synes jeg gjør en god jobb til tross for situasjonen. En slik oppdagelse vender opp-ned på livet og med ingen erfaring med problematikken så prøver man bare ulike ting. Litt kaotisk handling. I starten iallfall. :-)

Nå har jeg en rusfri tenåring og håper bare at det varer. Viktig å ikke avslutte alle tiltak og si at nå er ting så bra. Ingen fare lenger. Foreløpig blir det tett oppfølging fram til sommeren.

Ingen foreldre har garantier for at barna våre ikke kommer til å misbruke alkohol eller rus.

Men om det skjedde, så ville jeg gjort nøyaktig som deg, tett oppfølging og hjelp fra fagfolk.

Du kan ta mye av æren for en rusfri gutt! Kjempeflott ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Føler med dere.

Ønsker dere alt godt og at dere får den aller beste hjelpen til å få gutten på rett kjøl igjen.

mvh

Neste skritt på stigen blir H. Dette er nesten determinert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...