Gå til innhold

Går ikke på do i ute-tida...


Åsemor

Anbefalte innlegg

Jenta mi slutta såvidt med bleier i sommer. Så ble det litt krøll, og hun begynte igjen. Så slutta hun igjen for ca 2 mnd siden. Det gikk stort sett kjempebra, kanskje 1 uhell i uka omtrent, tilfeldig hvor og når.

Nå de siste 2 ukene ca har hun tisset eller bæsjet på seg kanskje 7 av 10 dager i barnehagen, i ute-tida. De passer på å ta henne på do rett før de går ut.

Jeg får følelsen av at hun gjør det med vilje. Jeg tror hun tenker "å, nå må jeg tisse... hm, hvis jeg tisser i buksa så får jeg en voksen for meg selv en stund, jeg får litt kos" eller noe sånt. Det er visst veldig konkurrering blant endel av barna på avdelingen om oppmerksomheten til de voksne der. De konkurrerer også veldig om ting, leker, alt mulig.

Hun har også hatt perioder med kjempestore problemer følelsesmessig med at hun har blitt storesøster, og hatt mange episoder her hjemme. Hun har til tider tisset på seg beviselig med vilje, f.eks ved å sette seg oppi babysenga å tisse, og oppi klesvask-kurven.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal gjøre med dette. Det er utrolig kjedelig å måtte vaske vinterdressen hver eneste dag, så de siste dagene har jeg bare tatt den på skylling rett og slett.

Har nesten lyst til å ta henne i nakken og si at nå får du pinadø skjerpe deg, jeg vet du har full kontroll... Har sagt til henne "tror du det kan være lurt å ta på bleie når dere er ute, så slipper du å tenke på det med å måtte gå inn på do?" så freser hun "jeg har SLUTTA med bleie, jeg er stor jente".

Nei, jo lenger jeg skriver her, jo mer tenker jeg at vi må tilbake på klistremerke-stadiet. Eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

http://www.helsenytt.no/artikler/barn_sjelen.htm

Et lite stykke nedover der er en overskrift som heter "Ett trinn tilbake".

Ja, og det som skjedde etter første bleieslutt passer VELDIG godt inn i det, for det var omtrent samtidig som babyen kom. Men det her, vet ikke... hmm...

Og jeg vet GODT at jeg absolutt ikke må kjefte på henne for dette altså, det er bare litt fristende allikevel, liksom. ;)

Jaja. Vi får hjelpe henne gjennom og håpe det går over. Så får vaskemaskina kjørt seg i mellomtida. Og barnehagepersonalet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AneM1365380603

Ja, og det som skjedde etter første bleieslutt passer VELDIG godt inn i det, for det var omtrent samtidig som babyen kom. Men det her, vet ikke... hmm...

Og jeg vet GODT at jeg absolutt ikke må kjefte på henne for dette altså, det er bare litt fristende allikevel, liksom. ;)

Jaja. Vi får hjelpe henne gjennom og håpe det går over. Så får vaskemaskina kjørt seg i mellomtida. Og barnehagepersonalet.

I barnehagen her vet jeg at mange barn glemmer seg i utetiden, for det nevnte de på et møte. Jeg kan også huske at eldstedatteren min hadde de fleste uhell når hun var fullt påkledt ute. Det er lett å holde seg litt lenger enn man klarer når man har det så kjekt. Det går seg nok til skal du se :o) Etterhvert vil hun nok synes at alt det styret etter et uhell er kjedelig. Det tar kortere tid å gå på do. Kanskje du skal teste ut klistremerkebelønning, slik du var inne på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde tatt på henne bleie i utetiden. Hun kommer nok til å protestere, men jeg ville rett og slett erklært at hun må ha bleie på når hun ikke "rekker" doen når hun er ute.

Jeg er ikke fan av altfor mye dulling på sånne ting :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prinsessesjefen

Sett henne i bleier igjen når hun holder på slik, si at det er helt greit at hun får være liten en periode dersom hun ikke klarer å gå på do, men at hun må ha på seg bleie når hun hele tiden driver å tisser på seg. Om et par måneder er det vår også kommer sommeren, da blir det sikkert bedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Avtal med barnehagepersonalet at det ikke skal være noen festlig opplevelse å måtte skiftes på. Ikke at de skal kjefte, men ta henne ut av leken øyeblikkelig og passe på at det ikke blir noen "premiesituasjon" utav det.

Hjemme synes jeg du kan ta på bleier hvis det oppstår situasjoner der du har reell mistanke til at hun gjør det med vilje. Men det må gjøres rett etter at det har skjedd, selvfølgelig.

Klistremerker el.l. _kan_ virke litt mot sin hensikt hvis du tror det har litt med oppmerksomhet og sjalusi å gjøre, i hvert fall når dere er midt oppi situasjonen. Du får heller rose henne om kvelden etter en dag uten uhell, og skryte av henne når hun går på do på eget initiativ.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Gjør det klart for henne at du ikke straffer henne med å ta på bleie, men at du må det fordi hun ikke rekker doen. Så tar hun på seg bleie ute.

Også lager dere ikke noe kos rundt bleie/do tid, men du passer på å lage en situasjon som er litt ala stellebord-kos for henne ellers vhor hun føler at hun får den oppmerksomheten som hun tydeligvis er på jakt etter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette skjedde hos oss også da førstefødte ble storesøster. Hun sto gjerne og tisset seg ut når jeg ammet babyen, så det var tydelig søskensjalusi. Vanskelig situasjon - gjerne er man gjerne litt tom for energi og overskudd også med to så små, men jeg tipper det er en reaksjon på at h*n har fått søsken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest alt dere har skrevet.

Nå har det jo vært helg, og vi får se hvordan det blir nå.

Det skjer så og si aldri hjemme lenger. Kan ikke huske sist hun tisset på seg mens hun har vært sammen med meg. De nevnte "med vilje"-episodene var tidlig i høst.

Vi snakket litt om det i dag morges, og hun var klar på at når hun var ute i barnehagen - ja da tisset hun i buksa. Virker som det har blitt en dårlig vane nå, rett og slett.

Men vi får nok ta på bleie i utetida hvis det ikke er bedre nå...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

punky brewster

Der hvor jeg jobber følger vi barn som har slike uhell på do ca hver halvtime, iallefall i utetiden om det er da uhellene skjer,i perioder har vi rundt fire som må følges tett opp og det er utrulig tidkrevende, men det funker iallefall og uansett bedre å være føre var:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der hvor jeg jobber følger vi barn som har slike uhell på do ca hver halvtime, iallefall i utetiden om det er da uhellene skjer,i perioder har vi rundt fire som må følges tett opp og det er utrulig tidkrevende, men det funker iallefall og uansett bedre å være føre var:)

''punky brewster''

Jøss, lenge siden.Har du hatt en verdensomseiling eller bare et annet nick en stund? Gøy å se kjente nick som dukker opp igjen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

punky brewster

''punky brewster''

Jøss, lenge siden.Har du hatt en verdensomseiling eller bare et annet nick en stund? Gøy å se kjente nick som dukker opp igjen :)

tja, jeg har vel vært litt til og fra de siste to årene, vet ikke om det har vært flere med mitt nick innpå her tidligeree, men om det var meg du tenkte på, så er det jo koselig å bli lagt merke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

punky brewster

Leste svarene du har fått og flere råder til å begynne med bleie i utetiden, hos meg sitter det veldig langt inne, ville mye heller hatt veldig tett oppfølging en periode istedenfor å sette på bleie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tja, jeg har vel vært litt til og fra de siste to årene, vet ikke om det har vært flere med mitt nick innpå her tidligeree, men om det var meg du tenkte på, så er det jo koselig å bli lagt merke til:)

Det skal jo ikke gå an å bruke ditt nick når du har lagret det. Koselig å se deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leste svarene du har fått og flere råder til å begynne med bleie i utetiden, hos meg sitter det veldig langt inne, ville mye heller hatt veldig tett oppfølging en periode istedenfor å sette på bleie.

Hva syns du jeg skal si til barnehagen om det da? Hun har stålkontroll, men gidder ikke å gå på do, sånn jeg ser det. Skal jeg bare si til de at jeg ønsker de følger henne på do støtt og stadig i utetida?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

punky brewster

Hva syns du jeg skal si til barnehagen om det da? Hun har stålkontroll, men gidder ikke å gå på do, sånn jeg ser det. Skal jeg bare si til de at jeg ønsker de følger henne på do støtt og stadig i utetida?

Tja, du kan jo spørre pent om de har anledning i en periode å følge henne på do et par ganger i løpet av utetida, kommer jo an på hvor lang utetida er. Hørtes det dumt ut?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, du kan jo spørre pent om de har anledning i en periode å følge henne på do et par ganger i løpet av utetida, kommer jo an på hvor lang utetida er. Hørtes det dumt ut?

Neida. De har dessuten student der nå, så de har litt ekstra ressurs. ;) Men jeg har sjelden/aldri spurt om sånne ting tidligere, og har ikke helt feelingen på hvor mye jeg kan "kreve" eller forvente, liksom.

De er veldig bevisste på å ikke snakke om henne over hodet på henne, så jeg føler at jeg aldri får snakket noe særlig om det, annet enn at "ja, du ser det henger en pose med uhell-tøy der". Men jeg kan spørre om å få snakke med de etter hun har gått inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

punky brewster

Neida. De har dessuten student der nå, så de har litt ekstra ressurs. ;) Men jeg har sjelden/aldri spurt om sånne ting tidligere, og har ikke helt feelingen på hvor mye jeg kan "kreve" eller forvente, liksom.

De er veldig bevisste på å ikke snakke om henne over hodet på henne, så jeg føler at jeg aldri får snakket noe særlig om det, annet enn at "ja, du ser det henger en pose med uhell-tøy der". Men jeg kan spørre om å få snakke med de etter hun har gått inn.

Skjønner hva du mener, har det på samme måte med mitt barn, men om man tar opp ting på en fin måte uten å forlange det, men bare spørre om det er greit for en periode, så burde det vel være greit, jeg synes iallefall det og jobber selv i barnehage, men alle er forskjellig:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...