Gå til innhold

Når sykle alene til sentrum og andre ting...


Gjest EvyM

Anbefalte innlegg

Har ei jente i 2 klasse som nettopp har fyllt 7 år. I dag er hun kjempesint fordi hun ikke fikk lov av meg til å sykle ned til sentrum (ca 1,5-2 km) sammen med 2 klassevenninner.

Jeg syns jo hun er ALTFOR liten til å gjøre dette, har til nøds sendt henne på sykkel til ei venninne som bor ved siden av skolen. Men der er det bare over EN traffikert vei, resten fortau og sykkelstier. Og da har jeg ringt til venninna og hørt om hun har kommet fram.

Til sentrum er det jo masse biler selv om vi bor i en liten by. Dessuten skulle de besøke den ene venninnas mor på jobben hennes, og jeg visste jo slett ikke om dette passet eller var avtalt.

Det er vel en grunn til at de ikke skal ferdes alene i trafikken på sykkel før i 4 klasse (er det det?).

Hun er også litt vimsete så jeg er slett ikke sikker på at det hadde gått greit - men er jeg bare veldig overbeskyttende her?

Hun får lov til å gå til nærmeste butikk å handle litt altså, men ikke til sentrum.

Hun maser også om mobiltlf, de samme 2 venninnene skal få/har fått mobil. Jeg syns de er for små til dette også jeg.

Synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enig med deg!

Det var godt at noen er enige. Begynner å lure på om jeg er altfor streng - kanskje siden hun er eldst hos oss mens venninnene er yngst i deres søskenflokk? Blir man kanskje mindre streng med de minste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var godt at noen er enige. Begynner å lure på om jeg er altfor streng - kanskje siden hun er eldst hos oss mens venninnene er yngst i deres søskenflokk? Blir man kanskje mindre streng med de minste?

Jeg er helt sikker på at man er strengere med den eldste enn de som kommer etter - men aller strengest med en stakkars attpåklatt. :-)

Noen ting vet vi at ungene våre klarer, mens andre ting er helt "på jordet". Og den utfordringen du skisserer her for en 7-åring ville vært for mye for min snart 7-åring.

Og mobil - herregud, det orker jeg ikke engang tenke på hvordan ville gått...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Min 8 årig får ikke sykle alene i trafikken. De er ikke modne for dette.

- og mobil: håper jeg greier å holde igjen til hun er 10. Leste en undersøkelse der det kom frem at de fleste ungene fikk mobil før de var 10, MEN de fleste foreldrene syntes at 12 var passe alder. Vil det si at flertallet av oss gir etter for presset fordi alle de andre gjør det også mener egentlig flertallet at det er for tidlig? Det er jo litt absurd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aldri om min 7-åring hadde fått lov til det heller. :o) Ikke har hun mobil og ikke får hun det på en god stund ennå heller.

Jeg slapp ungene "fri" med syklene i sommer og ga dem beskjed om hvor langt de fikk sykle. Det gikk selvsagt ikke... De syklet mye lengre enn de hadde fått lov til, bl.a. bortover en ganske trafikkert veistubb der det kjører en del tungtransport til butikker!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sier ikke vegtrafikkloven at de skal være 10 år for å ferdes selvstendig i trafikken på sykkel, da? Mener det er det skolen la som grunn for generelt sykkelforbud for alle under 4. klasse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke særlig hønemor, og lar gjerne ungene få prøve seg på ting relativt tidlig. Men en sjuåring har ingenting alene i sentrum å gjøre i utgangspunktet, og spesielt ikke på sykkel i trafikkert område. Hadde det passet for meg ville jeg tilbudt å bli med på egen sykkel, hvis ikke det passet hadde ungen ikke fått lov.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en som blir 9 til sommeren, han får ikke sykle til sentrum, og han får ikke mobil før tidligst til høsten igjen (når han slutter på SFO)

Her i byen tar de "sykkellappen" på våren i 5. klasse DA får de lov til å sykle til skolen, og da lar de fleste foreldrene heromkring dem få lov til å sykle alene til by'n.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig grunn til å være streng med sykling og generelt ferdsel på vei er at barns evne til å vurdere fart og avstand ikke er fullt utviklet før de er eldre, tror det er ca. 10 år. Jeg har trodd det er derfor skoler har regler for dette med sykling til skolen. Uansett støtter jeg deg helt i å si nei til dette. Og det er ikke så farlig om en er litt streng, tror jeg. Verre både for ungene og en sjøl å gå på akkord med det som kjennes rett. Om hun ikke forstår det nå, så vil hun forstå og verdsette det når hun blir eldre. Og kanskje går det an å foreslå noe kjekt de kan gjøre i steden, eller en måte å gjøre det på som ivaretar flere sine behov og ønsker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig med deg. Min 7-åring hadde ikke fått lov, og han er lillebror :-)

Min 9 (snart 10) -åring har ikke mobiltelefon enda. Vi vurderer om han skal få til 10-årsdagen eller til høsten når han har sluttet på SFO, men jeg ser ærlig talt ikke helt behovet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En viktig grunn til å være streng med sykling og generelt ferdsel på vei er at barns evne til å vurdere fart og avstand ikke er fullt utviklet før de er eldre, tror det er ca. 10 år. Jeg har trodd det er derfor skoler har regler for dette med sykling til skolen. Uansett støtter jeg deg helt i å si nei til dette. Og det er ikke så farlig om en er litt streng, tror jeg. Verre både for ungene og en sjøl å gå på akkord med det som kjennes rett. Om hun ikke forstår det nå, så vil hun forstå og verdsette det når hun blir eldre. Og kanskje går det an å foreslå noe kjekt de kan gjøre i steden, eller en måte å gjøre det på som ivaretar flere sine behov og ønsker?

En annen ting var jo at vi skulle på koret også i går. Men hun ville skulke det, evt at jeg skulle hente henne på jobben til venninnas mor.

Men det ble middag og kor i stedet :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2-klassingen vår får ikke lov til å sykle alene noen steder, og vi bor ikke spesielt trafikkert til.

Han har syklet på 2-hjulssykkel siden han var 3 år, men aldri uten at en av oss er med. Jeg tror ikke at 7 - 8 åringer generelt er i stand til å håndtere uforutsette situasjoner langs veien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig. Min 8 årig får ikke sykle alene i trafikken. De er ikke modne for dette.

- og mobil: håper jeg greier å holde igjen til hun er 10. Leste en undersøkelse der det kom frem at de fleste ungene fikk mobil før de var 10, MEN de fleste foreldrene syntes at 12 var passe alder. Vil det si at flertallet av oss gir etter for presset fordi alle de andre gjør det også mener egentlig flertallet at det er for tidlig? Det er jo litt absurd!

''Vil det si at flertallet av oss gir etter for presset fordi alle de andre gjør det også mener egentlig flertallet at det er for tidlig? Det er jo litt absurd!''

Og så påstår vi at vi ikke lar oss påvirke av andre... hehe... :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...