Gå til innhold

liten fontanelle


Gjest Fontanelle

Anbefalte innlegg

Gjest Fontanelle

Hei. Jeg har endatter på 1 mnd. Hodeomkretsen hennes var 36 cm ved fødsel, altså helt normal. Nå etter 1 mnd er den 37 cm. Grunnen til at vi har målt før 6 ukerskontrollen er at helsesøster kommenterte at hun har veldig liten fontanelle (ca en tommelfinger). Sømmene er åpne, har fått undersøkt dette hos lege. At fontanellen er liten er jeg ikke så bekymret for, men at hodeomkretsen bare har økt 1 cm er jeg sykt bekymret for (den skulle vært ca 38 cm nå?). Jeg er sykepleier og bekymrer meg derfor ekstra mye tror jeg. Alle sier at det er for tidlig å vurdere, men at en må "følge med". Dette stresser meg noe voldsomt. Eller så går hun fint opp i vekt; 4600 for fire dager siden, gir god blikkontakt opg smiler. Kjenner at jeg er livredd for at hun kan ha et syndrom, mikrocephali eller at sømmene skal lukke seg for tidlig..er barnet mitt normalt eller "i risikosonen"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Per H Finne, Professor i barnesykdommer

Hodeomkresen ved fødsel var normal, lå på 5o prosentilen. Nå ved 1 mnd. alder er den etter din måling 37 cm, også innenfor det normale, men ligger på en litt lavere prosentil. Det er ikke så lett å vurdere tall som ligger så nærme hverandre. Fødselsomkretsen kan være målt litt " raust" ved at hodet er litt ødematøst etter fødsel og nå måles derfor litt lavere i prosentilskjema.Dersom sømmene er nomale og fontanellene normale tror jeg dette er et normalt hode. Men pga. din engstelse synes jeg barnet skal følges litt oftere på helsestasjonen.

Fortsetter mistanken kan det gjøres en ultralyd undersøkelse av hodet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...