Gå til innhold

Melkeintoleranse


Catrine76

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en gutt på 5 år som jeg mistenker sliter med melkeintoleranse. Har testet han for melkeallergi når han var 2 1/2 år, men fikk ikke utslag på melkeallergi. Generelt sett så er han er en livsglad gutt som er glad i mat, idrett, barnehagen og stort sett veldig fornøyd og blid. Grunnen til at jeg mistenker intoleranse er at han reagerer med voldsomme magesmerter, oppkast og eller diare etter å ha spist feks rømme, grøt laget med vanlig melk, is fra boks, soft-ice o.l. Et eksempel: Nå på torsdag spiste vi seibiff med poteter, løk og rømme til. Han spurte om å få spise restene av rømmen som var i skålen og fikk lov til det..... De første magesmertene kom ikke lenge etter middag og vedvarte utover kvelden. Han hadde så vondt at han strigråt, fikk ikke sove og ville kaste opp. Kl 0030 kastet han opp første gang og etter å ha tømt magen 3 ganger, ble han heldigvis bedre.... Dette er et eksempel som er ganske karakteristisk for han etter å ha fått i seg produkter med melk. Jeg har desverre ikke tenkt på at rømme inneholder helmelk... Det sjekket jeg først nå på torsdag etter episoden nevnt over. Han drikker til vanlig laktoseredusert melk, men vi har ikke kuttet ned på andre produkter som feks rømme og pålegg som ost -han elsker brunost!! Spørsmålene mine er: Kan melkeintoleranse på noen måte testes? Eller er slike episoder jeg nevnte over "test" nok?? Bør vi kutte ut ALLE matvareprodukter med melk som ingrediens? I såfall; har du noen tips til produkter vi kan erstatte det med? Håper du kan hjelpe en litt fortvilet mor som meg som ser sitt barn har mye vondt.... Hilsen Catrine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Heisann,

jeg har selv laktoseintoleranse, og anbefaler deg å teste sønnen din. Livet før og etter utgjør en stor forskjell. For meg er det de tunge melkeproduktene som er verst, rømme, fløte og helmelk er helt uaktuelt, mens oster går fint.

Laktosetesten utføres hos fastlegen, og sønnen din må møte fastende på labratoriet der han får en drikk med melkesukker hver halvtime 5-6 ganger. Drikken smaker vondt og kan være litt krevende for en liten gutt å få i seg, men helsepersonalet har sikkert noen erfaringer med dette.

Etter å ha drukket måles en evt økning i blodsukkerverdiene. Dersom blodsukkeret ikke stiger, spalter han ikke laktose, og er da laktoseintolerent.

Dersom han tester positivt vil han trenge spesialkost, og det finnes mange gode erstatningsprodukter på markedet i dag. Selv bruker jeg soyamelk, soyabasert rømmeerstatning og laktosefri fløte som jeg kjøper på Ultra eller på helsekost. Det er dessuten både iskrem, fromasjer, yougurt etc å få for laktoseintolerente.

Men altså- ring fastlegen din og få en konsultasjonstime nå i første omgang. Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heisann,

jeg har selv laktoseintoleranse, og anbefaler deg å teste sønnen din. Livet før og etter utgjør en stor forskjell. For meg er det de tunge melkeproduktene som er verst, rømme, fløte og helmelk er helt uaktuelt, mens oster går fint.

Laktosetesten utføres hos fastlegen, og sønnen din må møte fastende på labratoriet der han får en drikk med melkesukker hver halvtime 5-6 ganger. Drikken smaker vondt og kan være litt krevende for en liten gutt å få i seg, men helsepersonalet har sikkert noen erfaringer med dette.

Etter å ha drukket måles en evt økning i blodsukkerverdiene. Dersom blodsukkeret ikke stiger, spalter han ikke laktose, og er da laktoseintolerent.

Dersom han tester positivt vil han trenge spesialkost, og det finnes mange gode erstatningsprodukter på markedet i dag. Selv bruker jeg soyamelk, soyabasert rømmeerstatning og laktosefri fløte som jeg kjøper på Ultra eller på helsekost. Det er dessuten både iskrem, fromasjer, yougurt etc å få for laktoseintolerente.

Men altså- ring fastlegen din og få en konsultasjonstime nå i første omgang. Lykke til! :)

Flott!

Takk skal du ha Kayia :-)

Da tar jeg kontakt med fastlegen og spør om å få en undersøkelse. Det er jo helt supert at det finnes alternative produkter på markedet. Da må vi bare bli litt mer bevisste i fht kostholdet hans dersom det viser seg å være intoleranse.

Catrine :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flott!

Takk skal du ha Kayia :-)

Da tar jeg kontakt med fastlegen og spør om å få en undersøkelse. Det er jo helt supert at det finnes alternative produkter på markedet. Da må vi bare bli litt mer bevisste i fht kostholdet hans dersom det viser seg å være intoleranse.

Catrine :-)

Flott! :)

Alle produktene jeg snakket om i forrige innlegg kan brukes til matlaging, og jeg syns faktisk det er helt uproblematisk å være intolerant.

Siden jeg sjelden eksponeres for laktose etter at dette ble avdekket kan jeg spise litt uten å bli dårlig nå. Så litt ostekake foreksempel, går heelt fint! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gunnar Oftedal, barnelege

En sikker måte å teste ut matallergi eller matintoleranse på er ved å fjerne det eller de næringsmiddler man mistenker barnet reagerer på, og så etter en uke provosere ved igjen å gi den mistenkte maten. Ved mistanke om melkeallergi/intoleranse kan dette være en vanskelig prosess, fordi det er så mange matsorter som inneholder melk og/eller melkeprodukter, men det er viktig at man kutter ut alle melkeprodukter i en slik testing. I tillegg til denne provokasjonstesten er det gode metoder for å påvise en allergisk reaksjon. Delvis gjøres dette ved hudtesting, og delvis ved en laboratorietest av blodet, der man leter etter spesifikke IgE antistoffer, i dette tilfelle rettet mot melk.

I din situasjon vil jeg anbefale at gutten din blir henvist til barnelege med allergi som spesialfelt, eller til en barneavdeling, for allergitesting. Dersom det blir påvist melkeallergi vil din sønn kunne få melkeerstatningsprodukter på blå resept. Det er mange slike produkter som kjøpes på apotek, f.eks. soyamelk.

Et viktig poeng er å få avgjort om det dreier seg om en melkeintoleranse av typen laktoseintoleranse, eller en allergi mot melkens eggehvitestoffer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...