Gå til innhold

Dosering Concerta, gutt 10 år


Gjest Mamma-A

Anbefalte innlegg

Gjest Mamma-A

Sønnen min på 10 får 54 mg Concerta daglig og har det siste året måttet bygge på med litt ritalin på ettermiddagen fordi effekten av concertaen da begynner å gå ut av kroppen. Dosen på 54 mg måtte jeg nesten krangle meg til, men nå synes jeg nesten den er for liten også. Han har brukt denne dosen i ca 3 år. Legen hans mener dette er en meget høy dose. Andre jeg har snakket med innenfor medisinsk miljø sier at mange leger gir for små doser, og at det er synd de ikke "tør" gi nok til at barnet får et tilnærmet normalt liv. Nå begynner jeg å lure på om ikke vi skulle hatt høyere dose. Dosering avhenger selvfølgelig av hvor "hardt" man er rammet, men hvor vanlig er det å gi mer? Hva får andre 10-åringer som er middels/hardt rammet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

lissi1365380351

Min gutt på 10 år får 36mg conserta,synes det er nok og han fungerer noenlunde greit med det.

Kommer an på hva de veier,hvilken dose de skal ha,sa legen vår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest adequat

Vår datter på 10 får også 54 mg + 10 mg Ritalin på ettermiddagen. I tillegg får hun 1 mg Risperdal morgen + kveld. Dette er ikke for mye, men passelig for henne!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fartiltomedadhd

min gutt på 10 år får 36 mg concerta og 5 mg ritalin på morgenen og det fungerer veldig fint, han er middels hardt rammet...

Jeg er en far til 2 sønner med ADHD. Har ADHD selv også. Min sønn på 10År har hatt samme dose i 2 år nå. Han får 72mg som mamma gir han klokken 06.45. Jeg vekker han igjen 07.20.

Klokken 18.15 tar han ytterligere 15mg med Ritalin eller metafylen. Det blir i alt 87mg om dagen. Freddag kveld får han 20mg i stedet for 15mg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest fartiltomedadhd

Det er dem som er hart rammet av ADHD som klarer seg med lavere doser enn 54mg, det er dem som er milt rammet av ADHD som må ha høyere dose enn 54mg. Men sansynligheten

er det at dem som er hardere rammet må ha mere medisin.

En annen viktig ting. At medisinering er individuelt og det er du som foreldre som best kjenner ditt barn og veit hva det trenger.

Hvis du måtte krangle deg til 54mg Concerta. Da er det noe alvorlig galt. Helt seriøst. Det er de anbefalt maksdosen for Concerta.Når en medisinering er testet innenfor en anbefalt maksdose kan du være sikker på at de er rimelig godt testet, hvilken kunnskap har så legen til å bestride dette? Når de ikke er farmasøyter, medisinen har blitt testet i studier med 1.000 vis av barn av de beste vitenskapsmenn i verden innenfor området? Det må legen konfronteres med. Maks anbefalt dose for ritalin er 60mg. En skulle tro at siden Concerta frigjør til lavere peaker enn Ritalin så kunne en ta 72mg. Ja da det har blitt testet i studier. Om en går inn på Concerta.net

Det viser seg også under Concerta.net under adolecent use at 37% har behov for 72mg.

Men når søknaden kom til Europa fikk Jahnsen og Cilag avslag om 72mg hos barn og unge. Fordi sikkerheten var godt nok dokumentert, men effektforbedringen var ikke godt nok dokumentert. Så det er altså ikke å gå på kompromiss med sikkerhetenå gi 72mg. Men Jahnsen og Cilag vil nå gjennomføre et nytt studie med flere individer jo større studie jo mere sikkert er det at en finner at effekten er forbedret. Ta gjærne og ring Georg Lindfjeld i Jahnsen og Cilag på

95070687. Han kan sende deg European Gudielines der en ekspertgruppe foreslår nye retningslinjer på 108mg Concerta men ikke over 2mg/kg/dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er en far til 2 sønner med ADHD. Har ADHD selv også. Min sønn på 10År har hatt samme dose i 2 år nå. Han får 72mg som mamma gir han klokken 06.45. Jeg vekker han igjen 07.20.

Klokken 18.15 tar han ytterligere 15mg med Ritalin eller metafylen. Det blir i alt 87mg om dagen. Freddag kveld får han 20mg i stedet for 15mg.

Oij det var svære greier.

Min sønn får 36mg concerta og får ikke noe i tillegg.

Synes han kanskje trenger litt mer på kvelden, men vi har valgt å la være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er dem som er hart rammet av ADHD som klarer seg med lavere doser enn 54mg, det er dem som er milt rammet av ADHD som må ha høyere dose enn 54mg. Men sansynligheten

er det at dem som er hardere rammet må ha mere medisin.

En annen viktig ting. At medisinering er individuelt og det er du som foreldre som best kjenner ditt barn og veit hva det trenger.

Hvis du måtte krangle deg til 54mg Concerta. Da er det noe alvorlig galt. Helt seriøst. Det er de anbefalt maksdosen for Concerta.Når en medisinering er testet innenfor en anbefalt maksdose kan du være sikker på at de er rimelig godt testet, hvilken kunnskap har så legen til å bestride dette? Når de ikke er farmasøyter, medisinen har blitt testet i studier med 1.000 vis av barn av de beste vitenskapsmenn i verden innenfor området? Det må legen konfronteres med. Maks anbefalt dose for ritalin er 60mg. En skulle tro at siden Concerta frigjør til lavere peaker enn Ritalin så kunne en ta 72mg. Ja da det har blitt testet i studier. Om en går inn på Concerta.net

Det viser seg også under Concerta.net under adolecent use at 37% har behov for 72mg.

Men når søknaden kom til Europa fikk Jahnsen og Cilag avslag om 72mg hos barn og unge. Fordi sikkerheten var godt nok dokumentert, men effektforbedringen var ikke godt nok dokumentert. Så det er altså ikke å gå på kompromiss med sikkerhetenå gi 72mg. Men Jahnsen og Cilag vil nå gjennomføre et nytt studie med flere individer jo større studie jo mere sikkert er det at en finner at effekten er forbedret. Ta gjærne og ring Georg Lindfjeld i Jahnsen og Cilag på

95070687. Han kan sende deg European Gudielines der en ekspertgruppe foreslår nye retningslinjer på 108mg Concerta men ikke over 2mg/kg/dag.

Har hørt at enkelte kan bli sint og agresiv av concerta, at det kan være en bivirkning. Kanskje det er lurt å se om det er adhd symtomene eller bivirkninger som gjør at dosen ikke virker som den skal, prøv å gå ned litt i dose å se hvordan det går...Sånn som jeg har erfart ble min gutt sløv av ritalin og mere "normal" av concerta'n men var i begynnelsen aggresiv...men dette er veldig individuelt man må bare prøve seg fram til en har funnet den dosen som er riktig for ditt barn....vi har prøvd ut medesin i 3 år og synes først nå å ha funnet rett dose...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest mor til  to adhdbarn

Min 10-åring bruker også 54mg og er under vurdering for å øke! Hun bruker også Ritalin på ettermiddagen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest apelsin

Oij det var svære greier.

Min sønn får 36mg concerta og får ikke noe i tillegg.

Synes han kanskje trenger litt mer på kvelden, men vi har valgt å la være.

Hei milda.

Hvor tung er gutten din nå?

Lager han ulyder ennå?

Har han noen tileggsdiagnose?

Hvor gammel er han nå?

Hvor mye medisin får han nå?

anonym.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...