Gå til innhold

Fars plikter i forhold til konfirmasjon


Gjest Rart hvordan noen fedre er

Anbefalte innlegg

Gjest Rart hvordan noen fedre er

Vi har en konfirmant i år.

Far og jeg er separert siden mange år.

Nå har første konfirmantregningen kommet, 600.- kr. til kappevask, konf.turer etc.

Så kommer selskap, som konfirmanten ønsker lite, og gaver etc.

Hvor mye er far pliktet til å være med på av dette?

Jeg skal ordne selskapet, enten på leiested eller hjemme hos oss. Jeg tar meg alt av bestillinger etc. (Men jeg går ut fra at far skal være med på halve utgiftene i forbindelse med selskapet?)

Har selvsakt egen gave etc.

Jeg har betalt de 600.- kronene som kom på regning nå, så tok jeg en giro, fyldte ut med 300.-. kr. og la ved en kopi av regninga.

Men far har ikke betalt og jeg tviler på at han synes det er noe han skal være med på.

Hva er fars plikt i her. Ikke hva han kan og ikke kan ønske seg, men plikt i følge reglene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spekepølse

Han har vel ingen regelbundet plikt til å være med på noe av dette vel?

Om han betaler bidrag, ser jeg ikke helt poenget med å sende han en regning på skarve 300 kroner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rart hvordan noen fedre er

Han har vel ingen regelbundet plikt til å være med på noe av dette vel?

Om han betaler bidrag, ser jeg ikke helt poenget med å sende han en regning på skarve 300 kroner.

""Han har vel ingen regelbundet plikt til å være med på noe av dette vel?""

Det er jo dette jeg lurer på.

Barnebidraget skal vel ikke ha noe å si. Jeg betaler jo i tusenvis jeg også selv om det ikke kommer på konto hver måned.

De har plikt til å være med på briller til barnet for.eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg tror det er sånn

""Han har vel ingen regelbundet plikt til å være med på noe av dette vel?""

Det er jo dette jeg lurer på.

Barnebidraget skal vel ikke ha noe å si. Jeg betaler jo i tusenvis jeg også selv om det ikke kommer på konto hver måned.

De har plikt til å være med på briller til barnet for.eks.

Joda, fedre har plikt til å betale halve konsfirmasjons-utlegget. Hør med Nav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest jeg tror det er sånn

Joda, fedre har plikt til å betale halve konsfirmasjons-utlegget. Hør med Nav.

Det har ingen ting med bidrag å gjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest NAV hjelper deg

Dersom du har grunn til å tro at dette ikke går problemfritt, kontakter du snarest NAV for å ordne med særtilskudd.

Har dere en viss form for kommunikasjon, kan du sende ham et budsjett over de utgiftene du vil be NAV om å kreve inn særtilskudd fra ham for. Han bør jo få lov til å være med på noen av valgene (meny, lokale, fotograf) hvis han skal betale halvparten. Hans del av familien bør jo utgjøre en rimelig andel av gjestene osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hidi, the scorpion

Ta kontakt med NAV-trygd og hør med dem. Store utgifter i forbindelse med barn, mener jeg å huske, at far skal være med å dele.

Tannregulering, konfirmasjon etc.

Jeg synes det er skammelig om far ikke blir med å dele på utgiftene ;(

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fedre skal betale halvparten av konfirmasjon og tannregulering. Har selv en stesønn, så vi har vært gjennom dette.

Fornuften sier meg at far også bør ha medbestemmelsesrett her. Har hørt om en pappa som fikk en diger regning for dette. De hadde feiret konfirmasjon nesten som et lite bryllup....

Så om mulig bør du snakke med han. Fortelle hva du har planlagt. Si at du gjerne kan ordne med dette (om du synes det er greit), men at han selvsagt må betale halvparten. Legg også fram en antydning til hva dette vil koste. Og husk at det er mange småting du må ta med her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om far skal betale, må han jo også få være med å bestemme og ha kantroll med hvor høye utgiftene blir.

Med disse forutsetningene synes jeg det er en selvfølge å splitte regningen i to om ikke en av foreldrene tilbyr seg å ta større deler av regninga eller alt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valnøtt

Du arrangerer konfirmasjon innenfor det som ansees som normale grenser. Deretter samler du opp alle kvitteringer og sender dem sammen med søknad om særtilskudd til nav som så krever inn pengene for deg fra far. Enkelt og greit.

Hvis far vil være med og arrangere kan han jo det, men det er slett ikke noe krav om at far skal få si sitt angående konfirmasjonen for at han skal måtte betale.

Han skal imidlertid ikke nødvendigvis betale halvparten - han skal betale etter den samme delingen som underholdskostnadene deres er regulert etter i bidraget.

Dette er da ikke min personlige mening, men det regelverket sier.

(OK, jeg er jo enig da...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Saml alle kvitteringene du har på konfirmasjonen og så sender du søknad om bidragstilskudd på farens del. Da bestemmer bidragsfogden hvor stor andel av regningene faren skal betale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Annonse

Gjest Psyk av alt

Om far skal betale, må han jo også få være med å bestemme og ha kantroll med hvor høye utgiftene blir.

Med disse forutsetningene synes jeg det er en selvfølge å splitte regningen i to om ikke en av foreldrene tilbyr seg å ta større deler av regninga eller alt.

mvh

Enig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elextra

Om far skal betale, må han jo også få være med å bestemme og ha kantroll med hvor høye utgiftene blir.

Med disse forutsetningene synes jeg det er en selvfølge å splitte regningen i to om ikke en av foreldrene tilbyr seg å ta større deler av regninga eller alt.

mvh

Enig med deg!

Mor kan jo ikke bestille flott selskap for hele slekta i selskapslokaler, og forvente at eksmannen betaler uten å ha vært tatt med på råd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest far må også betale

Har en venninne som er alenemor, da det var konfirmasjonstid nektet faren å være med på å betale noe som helst, han hadde betalt bidrag i alle år, så det fikk holde, rart hva fedre kan få seg til å si egentlig .....

Vel hun dro på trygdekontoret og spurte der, da fikk hun beskjed om å samle på alle kvitteringene, komme tilbake til de da alt var utført, trygdekontoret sendte så "regningen" til far, han måtte pent betale.

Så dette er det regler for, far skal betale halvparten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snakk med ditt NAV kontor der barnet er hjemmehørende, eg har en misstanke om at dette praktiseres ulikt fra kontor til kontor, og sak til sak.

Eg rådførte meg med mitt NAV kontor i forkant av konfirmasjonen til vårt barn i 2006, eg husker ikkje helt nøyaktig sum men her tok de utgangspunkt i en sum mellom 3-4000.-

Eg betalte 50% av utgiftene, og blei hele tiden rådspurt og orientert i planleggingsfasen, vi delte på koldtbord (leigeloka og servering), fikk laga kaker privat (dekka utgiftene) og kjøpte dress, sko, slips, skjorte osv.

Min del blei på 5500.- + 3000.- i gave, totalt sett 8500.-, akkurat det samme bidrog mor med (8500.-).

Ps! Kommer far i konfirmasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...

Om far skal betale, må han jo også få være med å bestemme og ha kantroll med hvor høye utgiftene blir.

Med disse forutsetningene synes jeg det er en selvfølge å splitte regningen i to om ikke en av foreldrene tilbyr seg å ta større deler av regninga eller alt.

mvh

Veldig enig i at far også ihvertfall må få tilbud om å være med å planlegge selskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...