Gå til innhold

Urinlekkasje ved trening for 11 åring


Gjest MammaMerete

Anbefalte innlegg

Gjest MammaMerete

Hei Siri, vi har en datter på 11 år som sliter med urinlekkasjer når hun er aktiv ifm trening. Har ikke opplevd at dette har vært et problem i skolesituasjonen eller ellers, kun når hun er på trening hvor mye krefter brukes. Hun driver aktivt med alpint og jeg har bl.a sett av kroppsspråket hennes at det "renner" når hun må bråstoppe i mål og må bruke alle krefter til det. Har fått henne med på benytte et lite bind under renn så det ikke skal plage henne at hun blir våt og det går greit. Jeg har prøvd å få henne til å "knipe" igjen når hun tisser på do for å se hva det førte til og tilbakemeldingen er at hun ikke klarer å stoppe urinen. Betyr dette at hun har slapp musklatur og at tradisjonelle "knipe-øvelser" ville kunne hjelpe? Ser frem til å høre din vurdering. Mvh bekymret mamma

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siri Harket, uroterapeut

Til bekymret mamma-mamma merete.Det er forskjellige årsaker til at barn opplever urinlekkasje. Hos din datter kan det virke som det kun er ved fysisk aktivitet. Dette er ikke det mest vanlige hos 11 åringer,men det kan være at hun ,som svært mange andre går å holder seg lenge. Blir det store volum i blæra så vil det være et problem ved aktivitet. Prøv å følg litt med på det eller hør med henne om hun f. eks kan være på skolen hele dagen uten å gå på toalettet? Opplever dere at hun kan sette seg på huk i noen situasjoner når hun er tissetrengt? Det at hun ikke kan knipe av strålen kan tyde på hun har sterk trang når hun setter seg på toalettet. Da er det ikke legg å knipe.Jeg tror ikke hun har slapp muskelatur, mem det kan godt være at kniepøvelser kan hjelpe, men det kan ofte være vanskelig er å finne riktige muskler for kniping. Det finnes fysioterapeuter som er spesialister for dette.men foreløpig tror jeg det beste er at hun forsøker litt faste dotider.Med det menes at hun bør gå på toaletter hver 2-3 time gjennom hele dagen. Det er også viktig at hun prøver å går på toalettet før større aktiviteter. Det er sikker også lurt med et lite bind i noen situasjoner som du sier. Dette kan dere få på blå resept.Jeg tror dette bedrer seg med litt fast struktur på dotidene. Dersom det blir et problem videre så kan dere prøve å få en henvisning til uroterapeut om det finnes der dere bor.Det vi da vil gjøre er å gå litt grundig inn i problematikken. Bl a om hun blir våt i andre situasjoner, og om hun kan kjenne tissetrang før det skjer, eller om det bare kommer. Uansett så vil vi nok forsøke dotider til å begynne med. Håper det bedrer seg.

Siri Harket

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...