Gå til innhold

Ammeeksperter: Helseverdi av amming av store barn? (langt)


Gjest Salome

Anbefalte innlegg

Det har vært litt debatt om amming av store barn her i det siste. Jeg ammer fortsatt Minstemann (22 måneder). Jeg har ammet mine 3 barn lenge. De har alle 3 blitt fullammet til 8-9-måneder alder, og de har blitt ammet lenge etter det også. De har alle tre vært svært store babyer.

Jeg er overbevist om at det er viktig, også for fysisk helse,. Blant annet har alle tre begynt tidlig i barnehage, men de var ikke syke det første året slik mange andre barn blir.

Så får jeg stadig høre: Det er vel mest for kosens skyld det da (visst er det koselig).

Eller: Det er vel mest for din egen skyld, så du har "baby" lenge (kanskje det også).

Jeg blir svar skyldig. Jeg nikker og mumler at det er kanskje det.

Jeg er overbevist om betydningen av ammestundene reint mentalt for både meg og Minstemann.

Jeg vet at WHO anbefaler amming til 2-årsalder, men hvorfor?

Har amming så lenge noen betydning i et land som Norge, eller gjelder det U-land?

Helsesøster mener at amming fram til 1-årsalder er viktig og bra, men at ammingen betyr lite etter den tid.

Men dere eksperter: betyr morsmelka noe for såpass store unger. Har den noe betydning reint ernæringsmessig?

Betyr den noe for immunforsvaret?

Eller er det bare kos???

For jeg føler meg veldig heldig som har et så godt og uproblematisk forhold til amming...det skjønner jeg av å lese ammeforum!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ammer fremdeles ett-åringeen min om morgenen og kvelden. Nå er jeg gravid igjen, og blir anbefalt av både lege og jordmor å slutte å amme. Men jeg har ikke lyst enda! Det har gått greit å slutte på dagtid - hun får en pupp hvis hun vil ha (det er helst hvis vi er hjemme og hun er trøtt og survete), men jeg vil gjerne fortsette å amme en stund til. Jeg har på følelsen at det er bra for immunforsvaret hennes. Problemet er at jeg helst vil slutte i god tid før den nye babyen kommer, så hun ikke blir sjalu fordi babyen "overtar" puppen hennes. Har du noe erfaring med denne problemstillingen?

En annen ting jeg lurte på, var hva helsestasjonen sa da du fullammet til 9 mnd? Jeg hadde også lyst til å fortsette med fullamming da datteren min var 6 mnd, men fikk beskjed om at det ikke gikk pga. jernreservene som var brukt opp. Hadde vært ok. å ha noen fakta å slenge i bordet hvis de vil at jeg skal begynne med grøt ved 6 mnd. denne gangen også....

Ellers er jeg lei for at det ble så mange spørsmål, og ingen svar. Jeg har ikke noe grunnlag for påstanden om at immunforsvaret er bedere når man ammer, det er bare en følelse jeg har. Synes datteren min har vært utrolig frisk og rask i forhold til sine to lekekamerater på samme alder - som ikke fikk morsmelk lenger enn til ca. 6mnd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammer fremdeles ett-åringeen min om morgenen og kvelden. Nå er jeg gravid igjen, og blir anbefalt av både lege og jordmor å slutte å amme. Men jeg har ikke lyst enda! Det har gått greit å slutte på dagtid - hun får en pupp hvis hun vil ha (det er helst hvis vi er hjemme og hun er trøtt og survete), men jeg vil gjerne fortsette å amme en stund til. Jeg har på følelsen at det er bra for immunforsvaret hennes. Problemet er at jeg helst vil slutte i god tid før den nye babyen kommer, så hun ikke blir sjalu fordi babyen "overtar" puppen hennes. Har du noe erfaring med denne problemstillingen?

En annen ting jeg lurte på, var hva helsestasjonen sa da du fullammet til 9 mnd? Jeg hadde også lyst til å fortsette med fullamming da datteren min var 6 mnd, men fikk beskjed om at det ikke gikk pga. jernreservene som var brukt opp. Hadde vært ok. å ha noen fakta å slenge i bordet hvis de vil at jeg skal begynne med grøt ved 6 mnd. denne gangen også....

Ellers er jeg lei for at det ble så mange spørsmål, og ingen svar. Jeg har ikke noe grunnlag for påstanden om at immunforsvaret er bedere når man ammer, det er bare en følelse jeg har. Synes datteren min har vært utrolig frisk og rask i forhold til sine to lekekamerater på samme alder - som ikke fikk morsmelk lenger enn til ca. 6mnd.

Ville bare tipse deg om at dersom du ønsker å fullamme lengre enn de første 6 mnd. kan du bare be om at det blir tatt regelmessig blodprøve av babyen for å måle jernlagre/blodprosent. Det skal visstnok mye til for at babyen blir blodfattig før den nærmer seg året, morsmelken inneholder ganske lite jern, men det jernet som er der tas veldig godt opp av babyen (i motsetning til jerntilsetningen i grøten).

Hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville bare tipse deg om at dersom du ønsker å fullamme lengre enn de første 6 mnd. kan du bare be om at det blir tatt regelmessig blodprøve av babyen for å måle jernlagre/blodprosent. Det skal visstnok mye til for at babyen blir blodfattig før den nærmer seg året, morsmelken inneholder ganske lite jern, men det jernet som er der tas veldig godt opp av babyen (i motsetning til jerntilsetningen i grøten).

Hilsen fra

Takk for tips - det skal jeg bruke hvis helsestasjonen streiker hvis jeg vil amme lenger!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Salome,

Puppen er nok kos fortsatt hos 2-åringen men morsmelken blir ikke dårligere med alderen. Barnet ditt får fortsatt antistoffer som vi kan kalle en bitteliten vaccination hver dag. Det er så finurlig innrettet at mengden antistoffer i melken ikke minker proporsjonalt med mengden melk. Ernæringsverdien av melken er også fortsatt den samme. Ingen ville ha reagert om du serverte melken i et glass, det er nok innpakningen som forstyrrer. Jeg synes du skal fortsette å amme ditt barn så lenge dere trives med det.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ammer fremdeles ett-åringeen min om morgenen og kvelden. Nå er jeg gravid igjen, og blir anbefalt av både lege og jordmor å slutte å amme. Men jeg har ikke lyst enda! Det har gått greit å slutte på dagtid - hun får en pupp hvis hun vil ha (det er helst hvis vi er hjemme og hun er trøtt og survete), men jeg vil gjerne fortsette å amme en stund til. Jeg har på følelsen at det er bra for immunforsvaret hennes. Problemet er at jeg helst vil slutte i god tid før den nye babyen kommer, så hun ikke blir sjalu fordi babyen "overtar" puppen hennes. Har du noe erfaring med denne problemstillingen?

En annen ting jeg lurte på, var hva helsestasjonen sa da du fullammet til 9 mnd? Jeg hadde også lyst til å fortsette med fullamming da datteren min var 6 mnd, men fikk beskjed om at det ikke gikk pga. jernreservene som var brukt opp. Hadde vært ok. å ha noen fakta å slenge i bordet hvis de vil at jeg skal begynne med grøt ved 6 mnd. denne gangen også....

Ellers er jeg lei for at det ble så mange spørsmål, og ingen svar. Jeg har ikke noe grunnlag for påstanden om at immunforsvaret er bedere når man ammer, det er bare en følelse jeg har. Synes datteren min har vært utrolig frisk og rask i forhold til sine to lekekamerater på samme alder - som ikke fikk morsmelk lenger enn til ca. 6mnd.

Vi har heldigvis fått svar, godt å vite at morsmelka har en betydning utover kosen!

Når det gjelder amming utover 6 måneder, ble jeg anbefalt av helsesøster å ta blodprøve for å sjekke jernstatus. Jeg tok blodprosenten på Minstemann da han var 7 måneder, den var såvidt innenfor det tilfredstillende nivået (husker ikke hva det var). Jeg fortsatt å fullamme til han var 8 måneder.

Når det gjelder amming under svangerskap, ammet jeg nummer 2 da jeg ble gravid med nummer 3. Nummer 2 var da 10 måneder. Jeg fortsatte å amme henne, men da hun var 15 måneder og jeg var 5 måneder på vei, ville hun ikke ha mer. Ellers var jeg innstilt på å la henne fortsette. Har hørt at morsmelken ikke smaker bra når en er gravid.

Men jeg fikk beskjed om å være nøye med mitt eget kosthold, både amming og svangerskap samtidig, krever et godt kosthold! Og det er evt. din kropp det går utover hvis noe mangler, ikke ungenes!

Jeg synes du skulle fortsette å amme og se det hele an, jeg tror på at sånt ofte løser seg av seg selv!

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjære Salome,

Puppen er nok kos fortsatt hos 2-åringen men morsmelken blir ikke dårligere med alderen. Barnet ditt får fortsatt antistoffer som vi kan kalle en bitteliten vaccination hver dag. Det er så finurlig innrettet at mengden antistoffer i melken ikke minker proporsjonalt med mengden melk. Ernæringsverdien av melken er også fortsatt den samme. Ingen ville ha reagert om du serverte melken i et glass, det er nok innpakningen som forstyrrer. Jeg synes du skal fortsette å amme ditt barn så lenge dere trives med det.

Lykke til!

Mange gode poenger! Takk for dette innlegget, det støtter oss langtidsammere med flere argumenter!

Hilsen en som selv ammet til sønnen min var to år:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Salome,

Puppen er nok kos fortsatt hos 2-åringen men morsmelken blir ikke dårligere med alderen. Barnet ditt får fortsatt antistoffer som vi kan kalle en bitteliten vaccination hver dag. Det er så finurlig innrettet at mengden antistoffer i melken ikke minker proporsjonalt med mengden melk. Ernæringsverdien av melken er også fortsatt den samme. Ingen ville ha reagert om du serverte melken i et glass, det er nok innpakningen som forstyrrer. Jeg synes du skal fortsette å amme ditt barn så lenge dere trives med det.

Lykke til!

Tusen takk for gode argumenter!

Begynte nesten å få dårlig samvittighet for at jeg ammer enda, jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...