Gå til innhold

16-åring og trafikalt grunnkurs


Gjest Presset mor

Anbefalte innlegg

Gjest Presset mor

Datteren min på 16 år vil begynne på trafikalt grunnkurs sammen med venninna si... Vi har anstrengt økonomi for tiden, og vi har ikke råd til å begynne å betale for lappen ennå. Jeg har nettopp kommet meg i jobb (deltid) etter en lengre periode som arbeidsledig. Vi har lovt henne lappen når hun blir 18 år. Det er det ennå en stund til, og jeg mener hun kan vente til hun blir 17 år med alt som har med lappen og gjøre. Andre i klassen hennes er fyllt 17 år, og det er mer naturlig at de holder på med lappen en min datter, syns nå jeg. Men jenta mi vil gå sammen med venninnene sine som er nesten ett år eldre. Hun sier at hun kan ta trafikalt grunnkurs nå, og vente med resten en stund. Er trafikalt grunnkurs det samme som teorikurs?? Og burde ikke teorikurset tas sammen med resten? Jeg tenker at det må da være litt ugreit å vente oppimot ett år mellom grunnkurset og kjøretimene. Er redd hun skal ende opp med å ta teorikurset (trafikalt grunnkurs) 2 ganger...

Jeg håper det er andre tenåringsforeldre her som har greie på dette med lappen, nå for tiden!! Nå trenger jeg gode råd! Dersom det bare er utlegget til dette grunnkurset det er snakk om nå, skal vi vel greie å betale for det. Jeg er bare redd for at dette bare er begynnelsen, og at jeg må sette meg i unødvendig gjeld nå for å betale for førerkort til en som fortsatt er så ung at hun kunne ventet til vi fikk bedre råd!

Hva sier dere, er det en god idè å begynne med førerkortrelaterte kurs allerede nå, eller bør jeg stå på mitt og si at hun får vente til hun blir 17 år...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ho kan trygt ta Trafikalt grunnkurs nå, trenger ikkje ta dette to ganger!

Ho MÅ ha dette om ho skal kunne øvekjøre fks., da kan ho jo lære å kjøre bil med deg slik at ho trenger færre kjøretimer (og det blir billigere) når ho skal ta sertifikatet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

''Hun sier at hun kan ta trafikalt grunnkurs nå, og vente med resten en stund. Er trafikalt grunnkurs det samme som teorikurs?? ''

Det trafikale grunnkurset er ikke det samme som teorikurset. Trafikalt grunnkurs er det de må ha før de kan begynne å øvelsekjøre. Det blir teorikurs når hun skal begynne på lappen. Så det er ikke det samme og det betyr ikke at hun må fortsette med kurser mm nå. Min sønn tok kurset i høst og har ikke tatt noe annet enda. Det er greit å kunne bruke god tid på øvelsekjøring, da blir ikke kjøretimene så altfor mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Presset mor

Ho kan trygt ta Trafikalt grunnkurs nå, trenger ikkje ta dette to ganger!

Ho MÅ ha dette om ho skal kunne øvekjøre fks., da kan ho jo lære å kjøre bil med deg slik at ho trenger færre kjøretimer (og det blir billigere) når ho skal ta sertifikatet.

Takk for svar=)

Har nettopp gitt datteren min beskjed om at hun kan begynne på kurset. Jubelen sto i taket! Flott at det finnes et sted som dette hvor man kan få råd innimellom=)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar=)

Har nettopp gitt datteren min beskjed om at hun kan begynne på kurset. Jubelen sto i taket! Flott at det finnes et sted som dette hvor man kan få råd innimellom=)

Hyggelig å høre, det var sikkert _stort_ for datteren din! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som du har fått vite, er det ingen tidsfrister mellom grunnkurset og "resten", men man må ta grunnkurset for å kunne begynne med f.eks. øvelseskjøring.

Ifølge datteren min er det mest preik om holdninger og hvor farlig det er å kjøre i påvirket tilstand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...