Gå til innhold

Sultent barn om kvelden


Gjest ammeline

Anbefalte innlegg

Gjest ammeline

Jenta mi er 6 uker nå, og spiser godt. Ser ut til at hun legger på seg. På dagen spiser hun hver 2.-3 1/2. time, men om kvelden blir det som f.eks i kveld; startet måltid 2030 og hun spiste 20 min på hvert bryst. Etter 15 minutters pause krevde hun påny mat. Hun lå da 30 minutter på hvert bryst. Etter bleieskift var hun påny klar. Da er jeg så lei, og tildels sår på den ene vorten, at jeg gir opp. Tinte melk fra fdrsa (80ml) som hun sluker i seg. Imens pumpet jeg ut rester i brystene (30 ml). Slik har det vært i 4-5 dager. Hun svelger hele tiden mens hun ammer, og jeg gnir henne i hendene om hun blir sløv. Dessuten bytter jeg ofte ammestilling. Hva gjør jeg? Snart er det tomt for morsmelk i frysa. Bør jeg da gi tillegg. Henvis meg ikke til helsesøster på helsestasjonen, for der er det dårlig service, og få gode svar. Glemte å si at etter at hun har fått flaske pleier hun å sove i 4 timer om natten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anna-Pia Haggkvist, intensivsykepleier

Kjære Ammeline!

Jeg skal prøve å gi deg noen råd og noen spørsmål. Gaper barnet godt da du legger til? Jeg lurer på det fordi du også nevner at du blir sår. Hvis gapet er for litet kan brystet bli litt dårlig tømt. Prøv å kile leppene hennes med brystknoppen slik at gapet blir stort og trekk barnet til deg når hun gaper godt. Det er veldig fint at du forandrer ammestilling, ikke minst da du er sår. Jeg tror barnet ditt har økedager og det er grunnen til at hun vil ha oftere om kvelden, det er oftest om kvelden barna er ekstra sultne, uavhengig av økedager. Tilby brystet oftere på dagtid å prøv å få til å amme så ofte som mulig i 2-3 dager. Hvis du klarer å la være å gi noe utpumpet melk/morsmelkerstatning i disse dagene er det bra, hvis du må, prøv å begrens mengden. Melkemengden styres som du sikkert vet av tilbud og etterspørsel. Gir du flaske blir etterspørselen mindre og du kroppen din får ikke nok beskjed om at her må det lages mer melk.

Har du en travel dag med mange gjøromål? Prøv å sett ned tempoet og lev litt roligere. Mange opplever at en hvilestund på ettermiddag/kveld i sofaen med en bok el. lignende er til hjelp. Det er selvfølgelig litt slitsomt når dette står på og det er svært viktig å ta livet med ro hvis man skal prøve å øke melkemengden. Hvis man er så heldig å ha noen til å passe litt på og stelle litt godt med en er det veldig bra. Matlaging og husarbeid bør vente disse dagene.

Jeg gir deg noen råd og du velger hva du vil gjøre.

Informasjon via internett erstatter ikke konsultasjon med lege eller annet kvalifisert medisinsk personell. For en sikker vurdering av problemstillingen du tar opp ibrevet bør du rådføre deg med din kontaktperson i det offentlige helsevesen.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...