Gå til innhold

Stygt utslett rundt munnen.


fuji1365380447

Anbefalte innlegg

fuji1365380447

Siden påske har lillesnuppa vært rød rundt munnen - det begynte med en forkjølese der hun siklet mye og ble våt på haken.

Vi har smurt med krem, sinksalve, inityol, Elisabeth Arden 6 hour cream (!) - ja stort sett prøvd alt av reseptfrie salver.

Hun bruker smokk, men vi har holdt bruken på et minimum. Ikke sutt på dagtid, og bare en kort periode før vi tar den bort igjen. Men hun får ikke sove uten smokk, så hun har den før hun sovner, og så lister jeg meg inn for å ta den ut når hun har sovnet dypt.

Men nå er utslettet blitt helt forferdelig! Rød rundt hele munnen, sprekker, sår og det ser ut som om det er blitt betent.

Legen har gitt oss en salve med antibiotika og kortison, og i tillegg anbefalt A-krem.

Er det noen der ute som har noen andre smarte triks for å bli kvitt et slikt utslett?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mora2

Kanskje det kunne hjelpe å strø på potet mel?

For å tørke det ut. Fungerer jo i rompa ;0)

Mulig aloe vera?

Ellers ville jeg som du , holdt smokken unna.

Evt flasker også. La såret få luft.

Bare noen tanker..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

[quote name=Lotte :o)' timestamp='1210760076' post='3874442]

Kutt ut smokken, og smør med en god leppepomade.

Ja, jeg begynner jo å skjønne at jeg må få henne til å slutte med smokken.

Men jeg syntes så synd på henne - hun er ikke fylt to år ennå, og hun koser seg så veldig med smokken om kvelden før hun skal sove. Og det er det eneste som hjelper når hun er trøtt og lei seg osv.

Har lyst til å kunne bruke smokken litt til trøst.... Men først må nok utslettet gro skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

fuji1365380447

Kanskje det kunne hjelpe å strø på potet mel?

For å tørke det ut. Fungerer jo i rompa ;0)

Mulig aloe vera?

Ellers ville jeg som du , holdt smokken unna.

Evt flasker også. La såret få luft.

Bare noen tanker..

Nå har jo huden sprukket helt opp, så jeg tror ikke at jeg vil ha potetmel i åpne sår.

Men sutten må nok bort, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg begynner jo å skjønne at jeg må få henne til å slutte med smokken.

Men jeg syntes så synd på henne - hun er ikke fylt to år ennå, og hun koser seg så veldig med smokken om kvelden før hun skal sove. Og det er det eneste som hjelper når hun er trøtt og lei seg osv.

Har lyst til å kunne bruke smokken litt til trøst.... Men først må nok utslettet gro skikkelig.

Det er ikke synd på henne. Smokk er en uvane, og det er best å avvenne henne med det, først som sist, synes jeg.

Lykke til, det blir sikkert hyling i et par dager, så er det ok. Forklar ungen at smokkene må gies til småbabyene, og at hun er stor jente nå. Går så bra, atte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fortsett med det legen har gitt du.

Når jeg leste at det var betent tenkte jeg kanskje at det er brennkopper i sårene. Det skulle antibiotikaen ta knekken på. Vi har aldri hatt brennkopper selv, men det skal være veldig smittsomt. Vask smukken godt slik at hun ikke smitter seg selv.

Det høres også ut som eksem, og da er kortison greit. Vi har kenakutan som også virker betennelsesdempende. Smør to ganger om dagen til utslettet er borte (burde bli bedre i løpet av dag 1). Kortison kan svi i åpne sår, men det er bedre å behandle enn å få masse bakterier gjennom huden og inn i kroppen.

Jeg er ikke veldig glad i A-creme selv. Den er altfor dyr, og billigere parfymefrie kremer er like gode. Men bruk gjerne opp den du allerede har kastet bort en formue på.

Det er like greit å benytte anledningen til å slutte med smukk. Hun kjenner jo selv at hun er sår, og at det ikke er noe særlig med smukk. Det er ikke lettere å slutte med smukken senere.

Lykke til:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brennkopper? Rens 2-3 ganger daglig med klorhexidin og smør med brulidinkrem, det funker som bare det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antibiotika og kortison høres smart ut.

Eneste som slo meg er at om det mot formodning ikke virker, så kan det kanskje være sopp? I så fall er det Canesten eller Lamisil som gjelder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ved tannutbrudd så skjer det jo at de får rødt utslett, men er det spyttet som er sterkt tro...hm. Evt kjøp en smokk som er luftig, dvs masse hull og lite tett rundt munnen. Smør godt på før leggetid med det du har fått av kremer. Kortisonsalven bør vel tas tidligere slik at det ike kommer inn i munnen med smukken....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...