Gå til innhold

Hvordan feires 18-års dager


avidi

Anbefalte innlegg

De fleste vennene og venninene til min datter har nå fylt 18 år. Dagene har blitt feiret på diverse utesteder i Oslo med opp til 50 inviterte gjester.

Nå er det snart min datters tur til å feire 18 års dag. Hun har også lurt litt på å leie et lokale eller utested. Jeg synes dette er litt drøyt og unødvenig pengebruk, det går da an å ha selskap hjemme.

Er det vanlig blant 18-åringer å feire dagen slik eller er det et Oslo vest fenomen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Her feiret vi min eldstes 18 årsdag hjemme med selskap. Ba inn familie og de nærmeste vennene hennes. Tror vi var noen og tyve stykker. Lagde et enkelt ungdomskoldtbord, og serverte is og kaker. Etter selskapet forsvant ungdommene ut på byen. Måtte jo feire at man kom inn på lovelig vis, må vite. :=)

Her i byen er det iallefall ikke vanlig å feire dagen ved å leie utesteder, og jeg synes vel også at det kan være noe unødvendig bruk av penger å gjøre det på den måten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Datteren min har bare vært i 18-årsdager som har blitt feiret privat, tror jeg. Hun har venner fra hele byen, siden hun går på vgs i sentrum. Vi bor i Oslo, men på øst (såvidt - like ved elva).

Hun feiret sin egen dag sammen med en venninne som fylte 18 omtrent samtidig. De var hjemme hos oss, mens vi foreldre og lillebroren var på hytta (nabovarsel utsendt osv., alt gikk helt fint).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn - skal mine leie utesteder for å feire bursdag enten det er 18, 20 eller noe annet, så håper jeg de har hatt sommerjobb noen år. Det kommer ikke til å ligge inne en sånn budsjettpost på det nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å si det sånn - skal mine leie utesteder for å feire bursdag enten det er 18, 20 eller noe annet, så håper jeg de har hatt sommerjobb noen år. Det kommer ikke til å ligge inne en sånn budsjettpost på det nei.

Amen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amen.

Hehe - ulempen med å ha en mamma som gir blaffen i hva "alle" andre har og får lov til.... Jeg er totalt upåvirkelig for at mange andre har hatt det sånn eller slik. Jeg ville heller spandert førerkort eller en bil istedenfor en sånn fest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mange utesteder tar ikke noe særlig i leie for et slikt arrangement. De tjener det inn igjen på alkoholsalget. Da forutsetter de som regel et visst antall gjester, og ofte er det slik at det åpnes for andre folk også etter et bestemt tidspunkt på kvelden. Så det trenger ikke bli så dyrt. Ikke gå med på å betale tusenvis av kroner for noe sånt i alle fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for inspill.

Vi bor også i Oslo sør-øst, men de fleste vennene til min datter bor enten i vest eller på beste øskant.

Vi får se når dagen nærmer seg, men ønske om å feire på et utested er veldig stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om slik 18-års feiring. Har hørt om noen som leier et lokale hvor de spleiser på noe mat og alle tar med drikke selv. Det må jo holde i massevis. Man kan jo ikke betale tusenvis av kroner for en 18-års dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er jeg på linje med Valnøtt gitt - skal mine har en heidundrede 18-årsfest med leide lokaler og full pakke så får de betale selv. Sånn er det bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for inspill.

Vi bor også i Oslo sør-øst, men de fleste vennene til min datter bor enten i vest eller på beste øskant.

Vi får se når dagen nærmer seg, men ønske om å feire på et utested er veldig stor.

Men det er vel ikke dere som skal betale? 18-åringen bør betale selv, i alle fall hvis det er noe som er spesielt dyrt. Så blir det en prioriteringssak for ham/henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri hørt om slik 18-års feiring. Har hørt om noen som leier et lokale hvor de spleiser på noe mat og alle tar med drikke selv. Det må jo holde i massevis. Man kan jo ikke betale tusenvis av kroner for en 18-års dag.

I min datters omgangskrets og skolemiljø er det ganske vanlig. Det er veldig mange pengesterke familer som gir barna/ungsommene fritt spillerom over økonomien.

Min datter lar seg stort sett ikke rive med av dette pengejaget men ønsker som sagt å feire 18- årsdagen på et utested.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

I min datters omgangskrets og skolemiljø er det ganske vanlig. Det er veldig mange pengesterke familer som gir barna/ungsommene fritt spillerom over økonomien.

Min datter lar seg stort sett ikke rive med av dette pengejaget men ønsker som sagt å feire 18- årsdagen på et utested.

Gir de barna/ungdommen fritt spillerom med økonomien??? Hvordan i all verden skal disse unge klare seg selv i framtiden??? Vel, dette var vel på siden av ditt problem.

Men om ho vil dette så er det jo mulig å sjekke hvordan dette fungerer, og hvor mye det koster. Dersom det er dyrt så synes jeg i hvertfall at 18-åringen bør være med på å spleise. Da kommer det fort fram om ho VIRKELIG ønsker dette.

(Og jeg som sitter her og vurderer om snuppa skal på hettegenseren til kr. 300 som de selger på treninga nå ettersom ho har fått en del annet relativt dyrt utstyr til treninga....)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gir de barna/ungdommen fritt spillerom med økonomien??? Hvordan i all verden skal disse unge klare seg selv i framtiden??? Vel, dette var vel på siden av ditt problem.

Men om ho vil dette så er det jo mulig å sjekke hvordan dette fungerer, og hvor mye det koster. Dersom det er dyrt så synes jeg i hvertfall at 18-åringen bør være med på å spleise. Da kommer det fort fram om ho VIRKELIG ønsker dette.

(Og jeg som sitter her og vurderer om snuppa skal på hettegenseren til kr. 300 som de selger på treninga nå ettersom ho har fått en del annet relativt dyrt utstyr til treninga....)

Ja, i enklete miljøer i Oslo er det slik.

Men jeg vil sterkt understreke at det ikke gjelder oss. Vi har absolutt ikke råd til å henge med på det kjøret. Her må det også vurderes hva vi skal ta oss råd til. Dette med feiringen av 18- års dagen får vi vurdere grundig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, i enklete miljøer i Oslo er det slik.

Men jeg vil sterkt understreke at det ikke gjelder oss. Vi har absolutt ikke råd til å henge med på det kjøret. Her må det også vurderes hva vi skal ta oss råd til. Dette med feiringen av 18- års dagen får vi vurdere grundig.

Godt å høre. Jeg tror dette er en mye bedre barneoppdragelse:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...